Tuesday, Jan 9, 2018

صفحه نخست » آلمان به خاطر «جاسوسی تهران»، به سفیر ایران در برلین اعتراض کرد

IRIspy_010918.jpgرادیو فردا، در حالی که ایران احضار سفیر خود در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور را تکذیب کرده، برلین می‌گوید که سفیر جمهوری اسلامی را به خاطر «جاسوسی» احضار کرده است.

وزارت خارجه آلمان می‌گوید که سفیر ایران احضار کرده تا تلاش تهران را درباره جاسوسی از افراد و گروه‌های نزدیک به اسرائیل مورد انتقاد قرار دهد.

برلین می‌گوید که چنین اقداماتی کاملا غیرقابل قبول بوده و برخلاف قوانین آلمان است.

احضار سفیر ایران پس از آن صورت می‌گیرد که یک پاکستانی فروردین‌ماه امسال به خاطر جاسوسی برای ایران در آلمان از سوی دادگاهی در برلین به چهار سال و سه ماه زندان محکوم شد.

حیدر سید مصطفی به دلیل جمع‌آوری اطلاعات از رییس سابق انجمن آلمان‌-اسرائیل و همچنین یک استاد اقتصاد اسرائیلی-فرانسوی در پاریس برای نیروی قدس سپاه پاسداران مجرم شناخته شده است.

وزارت خارجه آلمان سفیر ایران را به این دلیل احضار کرده است تا اعتراض صریح برلین از این اقدام تهران را به وی ابلاغ کند. این جلسه روز ۲۲ دسامبر پارسال بوده است ولی خبر آن تاکنون منتشر نشده بود.

یک مقام وزارت خارجه آلمان گفته است: «جاسوسی از از افراد و نهادهای دارای پیوند ویژه با دولت اسرائیل در خاک آلمان نقض فاحش قوانین آلمان است».

این مقام افزود: فیلیپ آکرمن، مدیرکل موقت بخش سیاسی وزارت خارجه آلمان، به سفیر ایران گفته است که «چنین اقداماتی تحمل نخواهد شد و کاملا غیرقابل قبول است».

ساعاتی پیش از اعلام این خبر، خبرگزاری ایسنا به نقل از «یک منبع آگاه» در سفارت ایران در برلین این موضوع را تکذیب کرده بود.

این «منبع آگاه» روز سه‌شنبه گفته بود که «هیچ «تذکر یا احضاری برای سفیر ایران نیامده است».

حیدر سید مصطفی در سال ۲۰۱۲ برای تحصیل در رشته مهندسی وارد دانشگاه برمن آلمان شد. وی در ژوییه ۲۰۱۶ در همین شهر به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد.

او متهم است که در ازای ارائه اطلاعات به ایران، دو هزار یورو دریافت کرده است.

خبر احضار سفیر جمهوری اسلامی به وزارت خارجه آلمان چند روز پیش از این منتشر می‌شود که وزیران خارجه ایران، آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار است در بروکسل گردهم آیند و موضوع توافق اتمی با تهران و نگرانی‌ها از سرکوب معترضان ضد حکومت جمهوری اسلامی را مورد بحث قرار دهند.

آلمان که از اعضای گروه پنج به علاوه یک در مذاکرات هسته‌ای با ایران به شمار می‌رفت به دنبال ایجاد توازن در منافع اقتصادی خود در گسترش مناسباتش با ایران و تعهد جدی در زمینه تقویت حقوق بشر است.

برلین از جمله کشورهای اروپایی است که تلاش می‌کند تا ایالات متحده را ترغیب کند که توافق تیرماه سال ۱۳۹۴ با ایران را حفظ کند.

سرویس امنیت داخلی آلمان که امور ضدجاسوسی را دنبال می‌کند، در گزارش سالانه خود که در ماه ژوئیه منتشر شد، فعالیت‌های جاسوسی را برجسته کرد. این سازمان گفته است که تهران به شدت روی اهداف اسرائیلی یا هوادار یهودیان تمرکز کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy