Friday, Jan 19, 2018

صفحه نخست » عدم توافق در سنا بر سر بودجه؛ تعطیلی دولت فدرال آمریکا

Usبا شکست طرح بودجه موقت در رای‌گیری سنای آمریکا، روند تعطیلی ادارات دولتی شروع شد. دیدار دونالد ترامپ با سناتور چاک شومر، رهبر فراکسیون دمکرات‌ها نیز در آخرین دقایق بی‌نتیجه ماند.
تلاش‌ها برای کسب ۶۰ رای لازم برای تصویب بودجه موقت دولت تا روز شانزدهم فوریه با شکست روبرو شد.
علیرغم اینکه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه (۱۸ ژانویه/ ۲۸ دی) با ۲۳۰ رای در برابر ۱۹۷ رای به طرح بودجه موقت رای مثبت داده بود، اما درپی بازماندن مجلس سنا از کسب توافق، دولت فدرال آمریکا در ورطه تعطیلی قرار گرفت.
میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا با انتقاد از دمکرات‌ها گفت "آنها همه ما را به گروگان گرفته‌اند".
در این رای‌گیری ۵۰ سناتور رای مثبت دادند و ۴۹ سناتور رای منفی. چاک شومر، رهبر فراکسیون اقلیت گفت "تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز رای منفی داده‌اند".

از روز شنبه (۲۰ ژانویه/ ۳۰ دی) کار در بسیاری از ادارات آمریکا تعطیل می‌شود یا به حداقل کاهش می‌یابد و کارمندان مجبور خواهند بود مرخصی بدون حقوق بگیرند.

لغو تعطیلات در فلوریدا
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه سفر به استراحتگاه‌اش در فلوریدا را لغو کرد تا بتواند با چاک شومر، رهبر فراکسیون دمکرات‌‌ها در مجلس سنا در کاخ سفید گفت‌وگو کند. ترامپ قصد داشت روز شنبه به مناسبت یک سالگی ریاست‌جمهوری‌اش جشنی در فلوریدا برگزار کند.
رهبر فراکسیون اقلیت پس از این دیدار به خبرنگاران گفت "علیرغم پیشرفت‌های صورت‌گرفته اختلاف‌نظرهای قابل توجهی وجود دارند".

اختلاف‌نظر بر سر چیست؟
از آغاز سال مالی جدید تاکنون، چهاربار بودجه موقت آمریکا برای عبور از اختلاف‌نظرهای فراکسیون‌های جمهوری‌خواه و دمکرات در مجلس سنا به تصویب رسیده است.
گرچه تامین مالی ادارات و سازمان‌های فدرال از طریق تصویب بودجه سالانه صورت می‌گیرد، اما اختلاف‌نظرها باعث شده تا بودجه بلند‌مدت به تصویب نرسد. این اختلاف نظر باعث شد تا حتی بودجه موقت هم رای لازم را بدست نیاورد.
تامین بودجه نظامی و امنیتی یکی از موارد اختلاف نظر در مجلس سنا است.

یکی دیگر از موارد اختلاف، "فرزندان مهاجران غیرقانونی" هستند. دمکرات‌ها اعلام کرده‌اند "بدون حمایت از فرزندانی که زمانی والدین‌شان به‌صورت غیر قانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند" با طرح بودجه توافق نخواهند کرد.

از سوی دیگر ترامپ هم خواستار تامین بودجه برای کشیدن دیواری حائل در مرز با مکزیک است. رئیس جمهور آمریکا در توئيتر نوشت "بدون دیوار، توافقی در کار نخواهد بود".
اختلاف بر سر بودجه آخرین بار دولت آمریکا را در سال ۲۰۱۳ به مدت ۱۶ روز به تعطیلی کشاند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy