Saturday, Jan 20, 2018

صفحه نخست » نشریه دیلی کالر: ایران با  کارت اسلام به پاکستان نزدیک می‌شود

iranpakistan_012018.jpgایران اینترنشنال، نشریه آمریکایی دیلی کالر در شماره روز خود شنبه ۳۰ دی ماه می‌نویسد (+ لینک) حکومت ایران در مواجهه با فشارهای داخلی و بین‌المللی بی‌صبرانه به دنبال یافتن متحدان جدید منطقه‌ای می‌گردد و اکنون با ' کارت اسلام' نزدیکی به دولت پاکستان را هدف دیپلماسی خود قرار داده است.

در این گزارش آمده است: «در هفته‌های گذشته سیلی از اخبار نزدیکی ایران و پاکستان در مطبوعات در کشور منعکس شده است. دو کشور در زمینه‌های تجاری، دفاعی، توسعه تسلیحاتی، مبارزه با تروریسم، بانکداری، خطوط راه‌آهن و همکاری‌های پارلمانی قراردادهای جدیدی را امضاء کرده‌اند.

اما هدف اصلی از این قراردادها را باید از زبان رضا ربانی ریاست مجلس سنای پاکستان شنید که در سخنرانی در نشست اخیر بین المجالس کشورهای اسلامی در تهران بیان کرد.

وی گفته است: «اکنون یک سنایوری جدید در جهان در حال شکل‌گیری است که در آن آمریکا، اسرائیل و هند قصد غلبه بر کشورهای منطقه را دارند و امت اسلامی می‌بایستی برای مقابله با آن متحد شود. زیرا امروز پاکستان مورد هدف آنهاست و فردا ایران و بعد از آن هر کشور مسلمان دیگر می‌تواند باشد.»

به گفته این گزارش، دولت پاکستان اکنون چین را به‌عنوان یک قدرت روزافزون جهانی به‌شمار می‌آورد و نیازی به اتحاد منطقه‌ای با آمریکا نمی‌بیند. وزیر خارجه پاکستان خواجه محمد آصف در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال هفته پیش حتی گفته بود «پاکستان با هیچ کشوری هیچ اتحادی ندارد».

این گزارش می‌افزاید: «منافع آمریکا و پاکستان همواره در افغانستان در جهت مخالف یکدیگر بوده‌اند. پاکستان خواهان پیروزی آمریکا بر سازمان‌های افراطی در افغانستان نیست و به‌جای آن می‌خواهد افغانستان مانند یک کشور وابسته به آن باقی بماند تا منافع خود در مقابل هند را حفظ کند. در نقطه مقابل، آمریکا و هند خواهان ثبات افغانستان و اتحاد با آن هستند. در اینجاست که نقش و اهداف ایران از نزدیکی هرچه بیشتر با پاکستان مشخص می‌شود.

ایران از یک سو قصد دارد پاکستان را از اتحاد با عربستان سعودی رقیب منطقه‌ای خود دور نگه دارد، و از سوی دیگر با تقویت مواضع ضدآمریکایی پاکستان و دخالت آن در افغانستان، از داشتن یک همسایه متحد آمریکا در کنار مرزهای خود جلوگیری کند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy