Thursday, Jan 25, 2018

صفحه نخست » افزایش محدودیت ها برای مولوی عبدالحمید: ما شهروند این کشور هستیم، حق داریم از حق شهروندی خودمان استفاده کنیم

2FAF73F3-F977-47B1-9D9A-500C071110E1.jpegمولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که برای سفر به سایر استان‌ها و شهرهای ایران باید با مسوولان استانداری سیستان و بلوچستان هماهنگی کند در غیر این صورت اجازه سفر به خارج از این استان به او داده نمی‌شود.

عبدالحمید به کمپین گفت بارها شده برای سفر به خارج از سیستان و بلوچستان هم هماهنگی کرده و اطلاع داده اما باز مانع سفر او شده‌اند.

وی افزود: ما با استانداری سیستان و بلوچستان هماهنگ کردیم که می‌خواهیم برویم رمشک در استان کرمان و از آنها خواستیم که با استانداری کرمان هماهنگ کنند. هماهنگ کردند و گفتند هیچ مانعی نیست. اما بعد به من آنطور که از استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کردند گفتند شورای تامین استان جلسه‌ای تشکیل داده و اعضای شورا با این سفر مخالفت کرده‌‌اند. ظاهر قضیه همین است.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: ما چون فشارها و وضعیت را می‌دانستیم گفتیم که هماهنگی بکنیم. می‌دانستیم که اگر بدون خبر و هماهنگی برویم مشکلات ایجاد می‌کنند و محدودیت ایجاد می‌کنند و بعد می‌گویند به ما خبر ندادید. برای همین گفتیم هماهنگی بکنیم و با هماهنگی برویم که نگذاشتند. قبلا می‌خواستیم برویم مشهد که نگذاشتند. گفتیم روزی هزاران نفر وارد مشهد می‌شوند گفتند اینها با شما فرق می‌کنند و شما بیایید مردم می‌آیند ملاقات شما و باید اطلاع بدهید که در جریان باشیم. آن بار گفتند اطلاع ندادید. حالا برای کرمان گفتیم اطلاع بدهیم که مشکلی نباشد ولی اجازه ندادند. البته من فکر نمی‌کنم که با هماهنگی هم موافقت کنند. بارها هماهنگی کرده‌ام ولی موافقت نکرده‌اند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان، کوتاه فکری و تنگ نظری را دلیل این محدودیت‌ها دانسته و به کمپین گفت: غیر از تنگ نظری چیز دیگری نمی‌بینم. ما شهروند این کشور هستیم حق داریم از حق شهروندی خودمان استفاده کنیم. ایران کشور و وطن ما است و می‌خواهیم شهرهای مختلف برویم اما نمی‌گذارند. مردم در مناطقی که اهل سنت هستند دعوت می‌کنند، انتظار دارند برویم هموطنان‌مان را ملاقات کنیم ولی مشکلات است.

مولوی عبدالحمید توضیح داد: شاید احتمال می‌دهند ما استان‌های دیگر سفر کنیم بالاخره تعدادی از اهل سنت و از برادران شیعه بیایند و با ما ملاقات بکنند، میزبان ما باشند و عده‌ای جمع شوند، همین را تحمل نمی‌کنند. هیچ علت دیگری ندارد. ما مخالف نیستیم. انتقاد داریم، انتقاد همراه با راهکار و همیشه در انتخابات و عرصه‌های دیگر حضور فعال داشتیم و همراهی کردیم. همیشه بر وحدت مسلمین و شیعه و سنی تاکید کرده‌ایم. با تنش و تفرقه و اختلاف، شدیدا مخالف هستیم. می‌دانید که روحیه من متفاوت است. در استان ما که به لحاظ مرزی، خیلی مرز طولانی دارد و آن طرف مرز آشفته است، خود آقایان اعتراف دارند که مساعی و تلاش علما، امنیت در اینجا است. برای همین هیچ مشکلی نباید می‌داشتند ولی مشکل دارند و غیر از کوتاه فکری و تنگ نظری هیچ دلیلی ندارد.

مولوی عبدالحمید برای سفر به خارج از کشور هم با همین وضعیت روبرو است. او به کمپین گفت: گذرنامه‌ام دست من است اما به من گفته‌اند باید اطلاع بدهم یکبار یک کنفرانسی موافقت کردند رفتم ولی بعد چند کنفرانس بود اطلاع دادم موافقت نکردند.

عبدالحمید با اشاره به نامه آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به او گفت: ما انتظار داشتیم که از نامه مقام معظم رهبری استقبال بشود. او شخص اول است و فکر می‌کردیم حتما فرمان او را اجرا می‌کنند. ولی تا الان ندیده‌ایم که تغییر و تحولی صورت بگیرد. ما هنوز ناامید نیستیم. امیدواریم در ایام و ماه‌های آینده تاثیری ببینیم. چرا که اگر به فرمان رهبری که همه می‌گویند تحت فرمان او هستند توجه نکنند فاجعه خواهد شد.

مولوی عبدالحمید به کمپین گفت: وحدت شیعه و سنی با شعار نمی‌شود. عمل باید بکنیم دین اسلام هم تاکید بر عمل دارد. ما امیدوار هستیم تغییراتی ایجاد شود. آقای روحانی تلاش‌هایی می‌کند. اهل سنت الان نگران هستند. بعضی تغییرات جزیی شده اما انتظارات اهل سنت بود که برای وزارتخانه‌ها واستانداری‌ها از اهل سنت استفاده شود که نشد امیدواریم برای مدیران کل و معاونین و سفرا این کار صورت بگیرد. اهل سنت انتظار دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy