Friday, Jan 26, 2018

صفحه نخست » "گزارش محرمانۀ اسرائیل" از نیروهای سپاه پاسداران در سوریه

israel_IRI_012618.jpgرادیو فرانسه، جمهوری اسلامی ایران، بگفتۀ دَنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، هم اکنون ٣٠٠٠ تن از نفرات سپاه پاسداران را در سوریه استقرار داده و در مجموع ٨٢٠٠٠ نفر نظامی و شبه نظامی مسلح را در این کشور در کنترل خود دارد. در همین حال، نخست وزیر اسرائیل با اشاره به توافقی که برای مصونیت پرواز هواپیماهای این کشور بر فراز سوریه با روسیه امضاء کرده است، گفت کشور او استقرار نیروهای ایرانی را در سوریه نمی‌پذیرد و برای گفتگو در این باره روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو می‌کند.

دَنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ٢٥ ژانویه، در برابر شورای امنیت این سازمان گفت شمار نفرات مسلح حزب‌الله لبنان در سوریه ٩٠٠٠ تن، شبه نظامیان شیعۀ افغان، پاکستانی و عراقی ١٠٠٠٠ تن و دیگر گروه‌های مسلح که بویژه از شهروندان سوری تشکیل شده ٦٠٠٠٠ نفر است و کلیۀ این افراد و گروه‌ها زیر کنترل ایران قرار دارند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت کشور او تصمیم به افشای این گزارش محرمانه گرفته تا به جهانیان نشان دهد که اگر به رویدادهای سوریه بی توجه بمانند، خطرات وتهدیدات ناشی از اقدامات ایران هر روز بیشتر می‌شود.

بگفتۀ دَنی دانون وجود نیروهای گوناگون مورد حمایت ایران در سوریه، نشانِ تلاش تهران برای ایجاد هرج و مرج در منطقه و تهدید اسرائیل است.

از همین رو، نخست وزیر این کشور، بنیامین نتانیاهو، روز دوشنبه ٢٨ ژانویه/ ٨ بهمن، به مسکو می‌رود و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار می‌کند. بنیامین نتانیاهو با اشاره به حضور نیروهای روسیه در زمین و آسمان سوریه اطمینان داد که بر اساس توافق «خودداری از برخورد» که میان مسکو و تل‌آویو امضاء شده‌است، نیروهای هیچیک از دو کشور در سوریه به یکدیگر تیراندازی نخواهند کرد. این توافق ورود هواپیماهای اسرائیلی را به حریم هوائی سوریه بی آنکه سامانه‌های ضد هوائی روسیه آنها را هدف قرار دهند، ممکن می‌سازد.

بنیامین نتانیاهو در گفتگو با رسانه‌های اسرائیلی تاکید کرد که بروشنی به روس‌ها گفته است کشور او نمی‌تواند «هیچ تهدیدی را از خاک سوریه علیه منافع خود تحمل کند و بنابراین از هر گونه حمله و یا ارسال سلاح به لبنان و تشکیل یک جبهۀ جنگی توسط ایران در لبنان جلوگیری خواهد کرد».

بنیامین نتانیاهو با اشاره به سفر روز دوشنبۀ خود به روسیه گفت «آنچه اهمیت دارد اینست که هر یک از ما بدرستی نظر و هدف دیگری را درک کند و بنابراین سفر من به مسکو به منظور تاکید بر اجرای توافق امضاء شده و حصول اطمینان از تداوم این همکاری و خودداری از درگیری میان نیروهای دو کشور در سوریه است».

بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین در اوت ٢٠١٧ در سوچی با یکدیگر دیدار و بمدت سه ساعت گفتگو کردند. بگفتۀ نخست وزیر اسرائیل، بخش مهم این گفتگوها به تلاش‌های ایران برای استقرار در سوریه اختصاص داشته است. بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که در این دیدار بروشنی به رئیس جمهوری روسیه گفته است «استقرار نیروهای ایرانی در سوریه برای اسرائیل غیرقابل قبول است».

رئیس جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی خود با بنیامین نتانیاهو در روز ٣١ دسامبر گذشته تاکید کرد که کشور او «خواستار توسعۀ مناسبات دوجانبه با اسرائیل در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها و نیز همکاری برای برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه است».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy