Friday, Jan 26, 2018

صفحه نخست » کردها برای نجات عفرین از اسد کمک خواستند

kurdsSyria_012618.jpgدویچه وله - دولت محلی عفرین از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، خواسته است که برای حفاظت از مرزهای این کشور نیروهای ارتش را به عفرین اعزام کند. ارتش ترکیه عملیات گسترده‌ای را علیه کردها در خاک سوریه آغاز کرده است.

دولت محلی عفرین با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود از بشار اسد کمک خواسته است. در این بیانیه آمده است: «ما از حکومت سوریه می‌خواهیم که به وظیفه خود برای حفاظت از مرزهای کشور عمل کند و نیروهای ارتش را برای مقابله با اشغال‌گران ارتش ترکیه به منطقه بفرستد.» عفرین یکی از سه منطقه‌ شمال سوریه است که توسط کردها به صورت نیمه خودمختار اداره می‌شود. این منطقه، بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، حدود ۳۲۴ هزار نفر سکنه دارد.

ارتش ترکیه از شنبه گذشته (۳۰ دی‌ / ۲۰ ژانویه) عملیات تهاجمی گسترد‌ه‌ای را علیه کردهای شمال سوریه آغاز کرده است. هدف از این عملیات که "شاخه زیتون" نام دارد بیرون راندن نیروهای مسلح "یگان‌های مدافع خلق" (ی‌پ‌گ) از عفرین عنوان شده است. ترکیه قصد دارد یک "منطقه امن" به وسعت ۳۰ کیلومتر در سرحدات خود با عفرین ایجاد کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پنج‌شنبه شب (۲۵ ژانویه) از نیروهای ارتش ترکیه در این منطقه دیدار و تأکید کرد که این عملیات "تا دست‌یابی به هدف" ادامه خواهد داشت.

هشدار برای پرهیز از درگیری با نیروهای آمریکایی

نیروهای مسلح "یگان‌های مدافع خلق" ارتباط نزدیکی با حزب کارگران کردستان "پ‌‌ک‌ک" دارند که از سال‌ها پیش وارد نبرد مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه شده است. "یگان‌های مدافع خلق" همزمان از مهم‌ترین متحدان آمریکا در نبرد علیه گروه تروریستی داعش به شمار می‌روند و توسط آمریکا با ارسال سلاح و پشتیبانی نیروهای ویژه ارتش حمایت می‌شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا در یک گفتگوی تلفنی با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، از او خواسته است تا از هرگونه اقدامی که منجر به درگیری با نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه شود بپرهیزد. آمریکا تصریح کرده است که افزایش خشونت ‌در سوریه منجر به تضعیف اهداف مشترک در این کشور خواهد شد.

به گفته وزیر امور خارجه ترکیه، رئیس‌جمهور ترکیه در مقابل از دونالد ترامپ خواسته است که نیروهای آمریکایی را از منطقه منبج در شمال سوریه خارج کند.

عفرین، منبج و جزیره سه منطقه تحت کنترل کردها در شمال سوریه هستند که دولت محلی نیمه خودمختار دارند. کردهای سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور با پرهیز از درگیری مستقیم با نیروهای اسد، منطقه تحت نفوذ خود را در شمال سوریه گسترش داده‌اند. بشار اسد که در چند جبهه درگیر نبرد با گروه‌های شورشی مختلف است تا کنون گسترش نفوذ کردها در شمال سوریه را تحمل کرده است.

در مقابل، گروه‌های شورشی عرب کردها را متهم به همکاری پنهان با اسد می‌کنند. همزمان ترکیه نیز از گسترش مناطق خودمختار تحت کنترل کردها در حاشیه تمام مناطق مرزی خود با سوریه خشمگین است. نیروهای کرد موفق شده‌اند منطقه بزرگی در حاشیه کل مرز ترکیه با سوریه را تحت کنترل خود درآورند که بخش‌هایی از آن فراتر از مرزهای سوریه و در خاک ترکیه است.

افزایش تنش میان آلمان و ترکیه

عملیات ترکیه در سوریه موجب تنش میان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، شده است. دبیرکل ناتو، ینس اشتولبرگ، از آنکارا خواسته است تا رویکردی معتدل در پیش گیرد. او تصریح کرده است که هر کشوری حق دارد از تمامیت ارضی خود دفاع کند اما "از حق باید با رویکردی معتدل و معقول دفاع کرد". دبیرکل ناتو در عین‌حال اذعان کرده است که ترکیه بیش از تمامی کشورهای عضو ناتو قربانی تروریسم شده است.

در مقابل وزیر امور خارجه آلمان، زیگمار گابریل، در نشست اعضای ناتو خواستار یافتن راه ‌حلی در رابطه با وضعیت شمال سوریه شده است. ناتو روز سه‌شنبه (۲۳ ژانویه) رسمأ تأیید کرد که عملیات تهاجمی شمال سوریه موضوع نشستی در بروکسل بوده است.

گابریل همزمان اعلام کرده است که دولت موقت آلمان هر گونه‌ تصمیم‌گیری در مورد درخواست خرید سلاح از سوی ترکیه را به دولت آتی واگذار خواهد کرد. ترکیه خواستار خرید تانک‌های لئوپارد ۲ از آلمان است. وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید که پیش از پایان مذاکرات برای تشکیل ائتلاف دولت آینده در آلمان هیچ ‌تصمیمی در این مورد اتخاد نخواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy