Monday, Jan 29, 2018

صفحه نخست » واهمه اصول‌گرایان از «خلع سلاح» سپاه با پیوستن ایران به معاهده پالرمو

Sepah_Pasdaran.jpgرادیو زمانه ـ تصویب لایحه «الحاق به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته ملی» (پالرمو) در مجلس شورای اسلامی آن هم پیش از پایان مهلت جمهوری اسلامی برای اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اصول‌گرایان را نگران کرده است. آن‌ها واهمه دارند که این لوایح نه تنها دست سپاه پاسداران را در حمایت از گروه‌‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق و سوریه و لبنان و یمن ببندند، بلکه سرانجام به «خلع سلاح» سپاه پاسداران بینجامد. وزارت خارجه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که این نگرانی‌ها بیهوده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۴ بهمن با الحاق ایران به «کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی» (پالرمو) موافقت کردند. بر اساس ماده واحده این لایحه، دولت ایران موظف است مفاد کنوانسیون پالرمو از جمله مواد ۲، ۳، ۵، ۱۰ و ۲۳ این معاهده را بر اساس «قوانین و مقررات داخلی به ویژه اصول قانون اساسی» اجرا کند.

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفته است که پیوستن ایران به معاهده مقابله با جرایم سازمان‌یافته به معنای خلع سلاح سپاه پاسداران است. حمید رضا فولادفر، نماینده مردم اصفهان هم در گفت‌وگویی که روزنامه کیهان دوشنبه ۹ بهمن با او انجام داده می‌گوید:

«ما با این طرح مخالف بودیم زیرا ما وارد پیمانی می‌شویم که نه تنها شرایط ما را نمی‌پذیرند، بلکه ما باید به شرایط آنها تن دهیم.»

وزارت خارجه ایران همزمان با این انتقادات دوشنبه ۹ بهمن با انتشار اعلامیه‌ای یادآوری کرده که جمهوری اسلامی از ۱۷ سال پیش که کنوانسیون پالمرو در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، مفاد این معاهده را بررسی کرده است.

در اطلاعیه وزارت خارجه در پاسخ به موتلفه و جببه پایداری گفته شده:

«موضوعات کنوانسیون پالرمو، مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق مهاجران غیرقانونی و قاچاق اموال و آثار فرهنگی است و این کنوانسیون به هیچ عنوان به جرائم تروریستی، تأمین مالی تروریسم و دیگر جرائم با ماهیت سیاسی نمی‌پردازد.»

وزارت خارجه ایران در این اطلاعیه می‌گوید ارتباط دادن کنوانسیون پالرمو با فعالیت‌های شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران در خاورمیانه از جمله حزب‌الله لبنان موضوعیت ندارد.

اواخر دسامبر سال گذشته نشریه «پولیتیکو» گزارش داده بود که اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۸ در عملیاتی به نام «کاساندرا» مشارکت حزب‌الله لبنان در قاچاق مواد مخدر برای تأمین هزینه‌هایش را بررسی می‌کند. پولیتیکو ادعا کرده بود که این عملیات به دستور باراک اوباما در حین مذاکرات برجام متوقف شده است.

جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا ۱۱ ژانویه ۲۰۱۸ دستور تشکیل یک کارگروه ویژه برای بررسی فعالیت‌ حزب‌الله لبنان در بازار قاچاق مواد مخدر را صادر کرده است. مأموریت این گروه ضربت، تمرکز بر فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در زمینه پولشویی، قاچاق مواد مخدر، تبهکاری سازمان‌یافته و تروریسم اعلام شده.

مجتبی ذوالنور، یکی از اعضای جبهه پایداری و نماینده مرد قم در مجلس گفته است با پیوستن ایران به معاهده پالرمو دولت آمریکا می‌تواند علیه حزب‌الله لبنان اقدام کند، «آن هم در شرایطی که جمهوری اسلامی نیز عضو این کنوانسیون است.»

آبان ۹۶ «گروه ویژه اقدام مالی» به جمهوری اسلامی سه ماه فرصت داده بود تا تعهدات مربوط به شفافیت مالی و بانکی را عملی کند، در غیر این صورت نام ایران در فهرست سپاه قرار خواهد گرفت. این مهلت به زودی به سر می‌آید.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy