Tuesday, Jan 30, 2018

صفحه نخست » محمدرضا عارف: با لیست امید وارد مجلس شدند به فراکسیون امید حمله کردند

MohammadReza_Aref.jpgمحمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، در گفت‌وگو با «جماران» به مسائلی مانند انتخابات ۹۲ و ائتلاف سال ۹۴ پرداخت. گزیده صحبت‌های عارف در ادامه می‌آید:
‌ما همواره بر هویت اصلاح‌طلبانه خود تأکید داریم؛ اما شرایط زمانی را هم مدنظر داشته‌ایم. آیا ما می‌خواهیم تجربه دهه ۸۰ در دو انتخابات ۸۴ و ۸۶ تکرار شود؟
پاسخ ما مشخص است؛ خیر. بنابراین با حفظ هویت و ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی و گفتمانی باید تصمیم‌گیری کنیم. به همین دلیل، در انتخابات مجلس در سال ۹۴، ائتلافی عمل کردیم؛ اما در انتخابات شوراها که در سال جاری برگزار شد، مستقل و کاملا اصلاح‌طلبانه وارد رقابت شدیم.

‌ما بارها بحث ائتلاف حتی با اصولگرایان را مطرح کرده‌ایم. شرایط کشور در دهه ۹۰ ایجاب می‌کرد ما ائتلاف کنیم. حتی پیشنهاد ائتلاف محدود با اصولگرایان را در انتخابات ۹۴ مطرح کردیم که آنها نپذیرفتند. درباره ائتلاف باید با توجه به شرایط زمانی تصمیم‌گیری کنیم؛ اما صدر و ذیل ائتلاف باید در هر حال مشخص شود. در صورت شکل‌گیری ائتلاف، باید سهم و مسئولیت شکل‌دهندگان ائتلاف با صراحت اعلام شود و مردم در جریان امر قرار بگیرند.
‌ما در انتخابات ۹۲ ائتلافی کلی داشتیم. در سال ۹۴ نیز معیارهای خاصی را برای ائتلاف مشخص نکردیم. در نتیجه، برخی از افرادی که با لیست امید به مجلس راه یافتند، از همان ابتدا فاصله گرفتند و برای مشروعیت‌بخشیدن به خودشان و توجیه عملکردشان، به فراکسیون امید حمله کردند که اینها مسیر افراط را پیش گرفته‌اند. با‌این‌حال، ائتلاف با جناح‌های سیاسی مختلف را بر اساس آن که سهم جریان‌های مختلف سیاسی مشخص شود، در هر رویداد سیاسی قابل طرح می‌دانیم.
‌نمایندگان فراکسیون امید در طرح‌ها و لوایح در مجلس فعال هستند. طراح برخی طرح‌ها نمایندگان امید هستند. در امر نظارت نیز نمایندگان فعال هستند.
به عنوان مثال، نقش نمایندگان امید در شورای مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و تأیید واجدان شرایط بسیار مؤثر بود. مبنای حرکت فراکسیون امید، برنامه ارائه‌شده در زمان انتخابات به مردم؛ یعنی برنامه «برجا» است.

‌علاوه بر این، من می‌توانم به شما بگویم فراکسیون امید بر اساس شرایط زمانی، عملکرد خوبی داشته است. ما بنا نداریم در شرایط فعلی همه برنامه‌ها و طرح‌هایی را که در مجلس پیگیر آنها هستیم، بیان کنیم؛ چراکه موضع ما تفاهمی و جلب حمایت نمایندگان محترم در تصویب طرح‌هاست. به این معنا که نمی‌خواهیم اعلام کنیم طرحی که اعضای فراکسیون امید آن را طراحی کرده‌‌اند، تا پایان امیدی باقی خواهد ماند. برای تصویب طرح‌ها نیاز به رأی سایر نمایندگان محترم مجلس داریم.
‌در شرایط فعلی، دنبال اجماع در مجلس هستیم و نمی‌خواهیم طرح‌ها سیاسی شود و جناح دیگر با این استدلال از آن استقبال نکند. به‌این‌ترتیب، با این رویکرد امور را در مجلس پیش می‌بریم. یکی از مواردی را مثال می‌زنم که اگر در آن حضوری جدی نداشتیم، به ثمر نمی‌نشست؛ اگر ما در شورای نظارت بر انتخابات شوراها حضور منسجم و مؤثری نداشتیم و اکثریت را به دست نمی‌آوردیم، برخی از دوستانی که در‌حال‌حاضر در شوراها حضور دارند، نمی‌توانستند در آن حضور داشته باشند.
‌ «رسانه» یکی از ضعف‌های جریان اصلاحات است، به‌ویژه در دهه اخیر. شاید مهم‌ترین دلیل، آن است که جریان رسانه‌ای قوی‌ای مانند صداوسیما و تریبون‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی بزرگ در اختیار جناح رقیب است. البته باید تلاش شود این ضعف جبران شود و ارتباط بیشتری با مردم داشته باشیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy