Wednesday, Feb 14, 2018

صفحه نخست » استاندار سیستان و بلوچستان: مشکل داریم - خامنه‌ای: من که کاره ای نیستم

khamenei_021318.jpgرادیوزمانه، استاندار سیستان و بلوچستان چند مشکل اصلی این استان را در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرد. علی خامنه‌ای در پاسخ گفت برای استان سیستان و بلوچستان کارهای زیادی انجام شده و دولت هم باید پاسخگوی مشکلات باشد.

سه‌شنبه ۲۴ بهمن، در دیدار «اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ ملی شهدای استان سیستان و بلوچستان» با علی خامنه‌ای، دانیال محبی، استاندار این استان از سه مشکل اصلی سیستان و بلوچستان صحبت کرد: «مشکل کم‌آبی که می‌توان آن را با برداشت از صندوق توسعه ملّی و استفاده از آب‌شیرین‌کن حل کرد؛ احداث راه‌آهن چابهار ـ مشهد؛ و توسعه‌ اماکن آموزش و پرورش.»

خامنه‌ای در پاسخ به این سخنان گفت: «من که کننده‌ این کارها نیستم، کننده‌ این کارها مسئولین دولتی‌اند؛ چه خط ‌آهن‌، چه آب‌‌شیرین‌کن‌، چه خیلی چیزهای دیگر؛ بروید دنبال کنید، بروید در دولت از مسئولین بالادستِ خودتان به‌طورجدّی بخواهید که دنبال کنند؛ آنها هم راه‌هایش را بلدند؛ اگر راهی واقعاً داشته باشد -که دارد- راهش را بلدند.»

او پیش از بیان این جملات گفته بود این استان «خیلی برای بنده جذاب است» و «کارهای زیادی هم برای سیستان و بلوچستان انجام گرفته است.»

شه‌بخش گرگیج، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در دی‌ماه سال جاری نرخ بی‌سوادی جمعیت شهری این استان را ۳۸ درصد و جمعیت روستایی را ۴۰ درصد اعلام کرد.

او همچنین وضعیت بیکاری و معیشت در سیستان و بلوچستان را وخیم دانست.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری رسمی سیستان و بلوچستان در پایان شش ماه نخست امسال را ۱۱.۳ درصد اعلام کرده است.

همچنین ۴۱ درصد جمعیت ساکن در سیستان و بلوچستان «حاشیه‌نشین» هستند. جمعیت ساکن در مناطق حاشیه‌ای شهرهای این استان ۴۴۱ هزار و ۵۶۵ نفر است. در زاهدان، مرکز این استان ۴۴ درصد جمعیت حاشیه‌نشین است.

نرخ حاشیه‌نشینی در سیستان و بلوچستان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از میانگین نرخ حاشیه‌نشیی در ایران است.

در استان سیستان و بلوچستان، بیش از نیمی از جمعیت ساکن روستا است و نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای این استان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ اعلام کرد که ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به رفع بحران کم‌آبی استان سیستان و بلوچستان اختصاص می‌دهد. اما بر اساس گفته‌های استاندار سیستان و بلوچستان ظاهراً دولت تا کنون به این وعده عمل نکرده است.

عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان در آذرماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد اما هنوز به انجام نرسیده است. این پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۴ داشته و بیش از ۱۷ پیمانکار و مؤسسه در حال فعالیت هستند.

حسین‌علی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفته است که هنوز اعتبارات تأمین نشده، «چون قرار بوده از فاینانس نفت استفاده شود».

شهریاری گفته بود: «انشاءالله تا زمان ظهور امام زمان این پروژه تمام می‌شود.»

بر پایه آمارهای رسمی نهادهای دولتی استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی «توسعه‌نیافته‌ترین» استان ایران به شمار می‌رود.

پیش از این مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز بارها از تبعیضات علیه حقوق اهل سنت در سیستان و بلوچستان انتقاد کرده بود. او از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود اجازه ندهد افرادی «تحت هر عنوانی» از اقامه نماز عید فطر در شهرهای بزرگ که اهل سنت در اقلیت هستند، جلوگیری کنند.

با این حال و به‌رغم چنین وضعیتی در سیستان و بلوچستان، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز سه‌شنبه خود از «جفا» به مردم این استان «چه زمان قاجاریه، چه زمان پهلوی» سخن گفته و افزوده است که به مردم این استان «بی‌اعتنایی» شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy