Saturday, Feb 3, 2018

صفحه نخست » یونسی: احمدی‌نژاد نقش مهمی در اعتراض‌های اخیر داشت

a0004.jpgرادیو فردا: دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، می‌گوید که «جریان» محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، «نقش مهمی» در زمینه‌سازی اعتراض‌های اخیر داشت.

وی همچنین گفت که «مدیریت این اعتراضات نیز با شکست‌خوردگان انتخابات و کسانی بود که دوست نداشتند حسن روحانی و جریان اصلاحات مدیریت اجرایی کشور را بار دیگر به دست بگیرند».

درهمین حال آقای یونسی گفت که «جریان» محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، «نقش مهمی در این قضیه داشت و با حرمت‌شکنی‌هایی که انجام داد زمینه‌ساز اعتراضات اخیر بود».

علی یونسی در مصاحبه با شماره روزشنبه، ۱۴ بهمن، روزنامه آرمان گفت که «طراحی اولیه این اعتراضات، با هدف ساقط کردن» دولت حسن روحانی انجام شده بود.

او تأکید کرد که به باور او، صدا و سیما و برخی از امامان جمعه و نهادهای حکومتی در آغاز اعتراضات دی‌ماه نقش داشتند و «نقش‌شان انکارناپذیر است» و هدف از این اعتراض‌ها «ساقط کردن» دولت حسن روحانی بود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران اضافه کرد: «کسانی که این بازی را طراحی کردند، فراموش کرده بودند که این بازی خطرناکی است و ممکن است آغازکننده آن باشند، اما قطعاً پایان‌دهنده آن نخواهند بود و خیلی زود مدیریت این بازی خطرناک از دستشان خارج خواهد شد».

پیش از این نیز برخی از مقام‌های دولت حسن روحانی از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تلویحاً از نقش احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در سازماندهی تجمع هفتم دی ماه در مشهد سخن گفته‌اند.

حزب اتحاد ملت، از احزاب اصلاح‌طلب، نیز به صراحت از نقش ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، و آیت‌الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در سازماندهی این تجمع‌ها در مشهد سخن گفته بود. با این حال، آیت‌الله علم الهدی این اتهام را رد کرده‌است.

اعتراض‌های دی‌ماه در بیش از ۱۰۰ شهر ایران اگرچه از شعار علیه حسن روحانی در تجمع هفتم دی ماه در مشهد آغاز شد اما از همان روز برخی معترضان شعارهایی را علیه همه مقامات جمهوری اسلامی سر دادند و در روزهای بعد نیز تعدادی از معترضان در شعارهای خود خواستار تغییر حکومت شدند.

رهبر و تعداد دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی را به سازمان‌دهی این تجمع‌ها متهم کرده‌اند و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز بدون ارائه شواهدی مدعی شده بود که برخی مقامات این کشورها و نزدیکان صدام حسین در نشستی در اربیل عراق این اعتراض‌ها را سازماندهی کرده‌اند.

نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق و مقامات آمریکا و اسرائیل این ادعا را رد کرده‌اند.

در همین حال محمود صادقی، نماینده مجلس، در توئیتی نوشته بود: «بنابر گفته مقامات اطلاعاتی، در ناآرامی‌های اخیر تاکنون هیچ عامل بیگانه‌ای مباشرت نداشته‌است».

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، نیز ضمن متهم کردن کشورهای خارجی به نقش داشتن در این تجمع‌ها در عین حال تلویحاً از احتمال نقش محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین، در این اعتراض‌ها سخن گفته بود.

علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه دربارهٔ دیگر دلایل اعتراضات دی ماه نیز گفت که «برخی از نهادهای حاکمیتی در بالا بردن انتظارات مردم از دولت نقش داشته‌اند».

آقای یونسی همچنین با اشاره به راه افتادن کارزار «از انتخاب روحانی پشیمان هستیم» مدتی پس از معرفی کابینه حسن روحانی گفت که «متأسفانه» این کمپین مورد حمایت «بخشی از بدنه پایین جریان اصلاحات» نیز قرار گرفت.

وی اضافه کرد: «با این وجود رهبران و شخصیت‌های تأثیرگذار جریان اصلاحات خیلی زود این موج را مهار کردند و با توجیه هواداران خود، اجازه ندادند این موج شکل عمیق‌تری به خود بگیرد».

پس از معرفی کابینه حسن روحانی کمپین‌هایی در فضای مجازی با مضمون پشیمانی از رای به حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت.

پیش از اعتراض‌های دی‌ماه نیز موضوع بودجه نهادهای مذهبی و نظامی اعتراض‌هایی را به دنبال داشت و کارزاری در فضای مجازی با عنوان «تغییر بودجه به نفع مردم» شکل گرفت.

در اعتراض‌های دی‌ماه براساس اظهارات مقامات جمهوری اسلامی، ۲۵ نفر کشته و حدود پنج هزار نفر دستگیر شدند.

همچنین گزارش‌هایی نیز دربارهٔ مرگ سینا قنبری در زندان اوین، مرگ وحید حیدری و شهاب ابطحی‌زاده در اراک، محسن عادلی در دزفول، سارو قهرمانی و کیانوش زندی در سنندج منتشر شده اما مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی می‌گویند که آنها «خودکشی» کرده‌اند یا مرگشان با تجمع‌های اعتراضی ارتباطی نداشته‌است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy