Saturday, Feb 3, 2018

صفحه نخست » در ایران کلیه هاشمی شاهرودی را «اشتباهاً» برداشته بودند

shahroodi_020318.jpgرادیو فردا، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران اعلام کرد که پزشکان ایرانی «اشتباهاً» کلیه محمود هاشمی شاهرودی، رئیس این مجمع را خارج کرده‌اند و وی پس از آن برای درمان به آلمان سفر کرده‌است.

محمدرضا باهنر در مصاحبه با شماره روز شنبه، ۱۴ بهمن، روزنامه قانون گفت که «غده‌ای» کلیه آقای هاشمی شاهرودی را «فراگرفته بود» و قرار بوده این غده در عمل جراحی خارج شود.

به گفته آقای باهنر، پزشکان در اتاق عمل باید «لحظه‌ای تصمیم می‌گرفتند» و کلیه را «اشتباه برداشتند» و بعد که «پاتولوژی کردند، مشاهده شد که کلیه سالم است و می‌شد همان غده را بردارند».

این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی از برداشته شدن کلیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران خبر می‌دهد.

در گمانه‌زنی‌ها از محمود هاشمی شاهرودی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای رهبری آینده جمهوری اسلامی نام برده می‌شود.

حضور آقای شاهرودی در بیمارستانی در هانوفر آلمان، به تجمعاتی اعتراضی در مقابل این بیمارستان منجر شد و تجمع‌کنندگان خواستار بازداشت و محاکمه این مقام پیشین دستگاه قضایی به اتهام نقض حقوق بشر در ایران شدند.

پس از آن، دادستانی آلمان تأیید کرد که شکایاتی را علیه آقای شاهرودی دریافت کرده و گزارش شده که بازگشت پیش از موعد آقای شاهرودی به ایران، به دلیل «ترس از تعقیب قضایی» بوده است.

در حالی که برخی از وب‌سایت‌ها دلیل بستری شدن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را «سرطان» اعلام کرده بودند، محمدصادق فاضلی، پزشک آقای هاشمی شاهرودی، گفته بود که او به علت «بیماری گوارشی نسبتاً شایع» جراحی شده‌است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نیز پس از بازگشت از آلمان بدون اشاره به جزئیات گفته بود که در ایران سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته اما پزشکان آلمانی سومین عمل جراحی او را غیرضروری تشخیص داده‌اند.

به گفته آقای هاشمی شاهرودی، پزشکان آلمانی در روند درمان عفونت جدیدی را کشف کرده‌اند که پیشتر در ایران تشخیص داده نشده بود.

با این حال ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، روز پنج‌شنبه ۲۸ دی، موضوع «قصور پزشکی» در روند درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد کرده و گزارش‌ها در این زمینه را «غیرمسئولانه و خلاف» خوانده بود.

آقای باهنر در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که پس از خارج شدن کلیه آقای هاشمی شاهرودی تعدادی از پزشکان «اصرار کردند» که وی در خارج از کشور درمان شود اما دراین باره در دفتر رهبر جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان تصمیمی گرفته نشده بود.

وی اضافه کرد: «من نیز اعتقاد داشتم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد مناسب‌تر می‌بود ولی در این فضا تصمیم‌گیری ساده نیست».

علاوه برشماری از ایرانیان ساکن آلمان، فولکر بِک، از سیاستمداران آلمانی نیز از مقام‌های قضایی خواسته بود رئیس پیشین دستگاه قضایی ایران را به اتهام نقض حقوق بشر محاکمه کنند.

معترضان می‌گفتند آقای شاهرودی در تأیید اجرای حکم اعدام صدها نفر در ایران از جمله شماری از افرادی که در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، مسئولیت مستقیم داشته‌است.

هاشمی شاهرودی علاوه بر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس منصوب رهبر جمهوری اسلامی در هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان نیز هست.

آقای هاشمی شاهرودی که از سال ۷۸ تا ۸۸ رئیس قوه قضائیه ایران بود، بنیان‌گذار مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق از گروه‌های مهم شیعه در آن کشور است.

وی در نجف عراق به دنیا آمده و تردیدها در خصوص ملیت عراقی‌اش باعث شده بود تا ریاستش بر قوه قضائیه در سال ۷۸ مورد اعتراض تعدادی از نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy