Thursday, Feb 8, 2018

صفحه نخست » تقلای خامنه‌ای برای تکرار ۹ دی در ۲۲ بهمن

rahbar_020818.jpgرادیو زمانه، سه روز مانده به گردهمایی دولتی سالگرد انقلاب، آیت‌الله علی خامنه‌ای از برگزارکنندگان این راهپیمایی خواسته ۲۲ بهمن امسال را به تجمعی «تماشایی» و هم‌سنخ ۹ دی سال ۸۸ بدل کنند.

گردهمایی ۹ دی ۸۸ با فراخوان و حمایت نهادهای حکومتی و علیه اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن سال ترتیب داده شد و محافظه‌کاران آن را «نمایش اقتدار» حکومت لقب دادند.

اکنون رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین واکنش‌ خود به اعتراضات سراسری دیماه ۹۶، در جمع شماری از نظامیان و کارکنان نیروی هوایی خواستار تکرار گردهمایی هوادارانش شده است و این مراسم دولتی را «موجب تحکیم پایه‎‌های قدرت جمهوری اسلامی» دانسته.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان ۱۹ بهمن خود ضمن هشدار نسبت به اقدامات مخالفان حکومت در فضای مجازی و بدون نام بردن از اعتراضات سراسری دیماه، گفته دشمنان درصددند که از تحریم استفاده کنند تا مشکلات اقتصادی به وجود آورند. او هرچند نابرابری اجتماعی و فاصله طبقاتی در ایران را تصدیق کرده اما تنها علت نارضایتی مردم را به «فساد و تبعیض اقتصادی» نسبت داده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

این در حالی است که بر اساس برآورد وزارت کشور ایران شعارهای مطرح شده در اعتراضات ۳۰ درصد اقتصادی و ۷۰ درصد سیاسی بوده است.

دو روز پیش سخنرانی پنجشنبه ۱۹ بهمن خامنه‌ای، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هم در نشست خبری‌اش درباره علت اعتراضات دی ۹۶ گفته بود برخلاف آنچه که مخالفان دولت می‌‌پندارند «مردم فقط به مسائل معیشتی معترض نیستند و مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است.»

روز گذشته نیز محمد آقاسی، رئیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، ایسپا، اعلام کرده بود که ۷۵ درصد مردم از وضعیت موجود ناراضی‌ اند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی در سخنان امروز خود گفته «استحکام و قوام امروز جمهوری اسلامی بیشتر از روزهای اول است».

سخنرانی‌ امروز آیت‌الله خامنه‌ای زیر سایه اعتراضات سراسری دیماه در بیش از ۷۰ شهر ایران قرار داشت.

با این حال به باور او «مردم همان کسانی هستند که پس از وارد شدن اغتشاشگران به صحنه، حتی اگر اعتراضی هم داشتند، خود را کنار کشیدند و در روز ۹ دی به میدان آمدند».

اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶ از روز ۷ دی و ابتدا با شعار «نه به گرانی» در شهرهایی در خراسان رضوی و جنوبی و شمالی‌ آغاز شد اما به زودی دامنه آن به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش یافت. شعارهای این اعتراضات نیز به سرعت ساختارهای سیاسی و چهره‌های اصلی حکومت از جمله رهبر ایران را نشانه گرفت و برای چندین روز پس از ۹ دی ادامه یافت.

به‌گفته مقامات جمهوری اسلامی در این اعتراضات نزدیک به ۳۰ تن کشته و حدود پنج هزار تن بازداشت شدند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy