Sunday, Feb 11, 2018

صفحه نخست » روحانی خواستار برگزاری همه‌پرسی برای "حفظ نظام" شد

rouhani_021118.jpgرادیو فرانسه - حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه 22 بهمن، در سخنرانی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایران گفت که "اگر جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم." با این حال روحانی مشخص نکرد که درباره چه مسئله یا چه مسائلی باید همه‌پرسی برگزار شود. و همچنین در جای دیگری از سخنانش گفت: "ما برای اینکه بتوانیم انقلاب و نظام را حفظ کنیم، راهی جز مشارکت مردم نداریم".

روحانی در سخنرانی خود که در میدان آزادی تهران انجام شد، گفت: "اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم. اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آراء مستقیم مردم است." او تأکید کرد: "این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم."

روحانی همچنین مدعی شد که "بسیاری از مسایلی که امروز در حوزه آزادی‌ها، روابط اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌ها ، به عنوان مشکل در جامعه داریم، ناشی از عمل نکردن به قانون اساسی است." وی با این ادعا که قانون اساسی جمهوری اسلامی "بن‌بست‌ها را برداشته"، همچنین خواستار پایبندی "تمام قوا و نیروهای مسلح" به این قانون شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

روحانی همچنین گفت: "از همه نهادها و ارگان‌ها و از دستگاه قانون‌گذاری مجلس، شورای نگهبان و از همه می‌خواهم که راه انتخابات را سهل کنند... بگذارید همه سلیقه‌ها و جناح ها در انتخابات حضور پیدا کنند و در انتخابات مجلس، شوراها، خبرگان و ریاست جمهوری همه بیایند و شرکت کنند."

رئیس جمهوری اسلامی همچنین درباره درگیری‌های منطقه خاورمیانه مدعی شد که اکنون این منطقه "شاهد ثبات بیشتر" است و آمریکا و اسرائیل نیز در این منطقه "تضعیف" شده‌اند. وی همچنین درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: " اگر بخواهند از پیمانی خارج شوند، ضرر آن را خیلی زود خواهند دید."

«برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم»

به گزارش رادیو فردا، حسن روحانی در بخش دیگری از سخان خود گفت: «زمانی که انقلاب ما پیروز شد همه با هم بودیم. در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند، حالا به طور طبیعی برخی خود خواسته از آن پیاده شدند، برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم».

وی اضافه کرد: «همه را امروز باید دوباره به سوار شدن به قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم».

مرتضی کاظمیان درباره این بخش از سخنان رئیس جمهوری ایران عقیده دارد: «انتظار از روحانی، فراهم‌آوردن زمینه‌های آن ازجمله آزادی عقیده و بیان و رسانه و احزاب است؛ چیزی که به‌شکل محسوسی موجود نیست، و زیر تهدید نهادهای امنیتی و قضایی قرار دارد».

او می‌افزاید: « همچنین در سطحی دیگر، باید دید او در چه موضوعی حاضر به همراهی با خواست جامعه مدنی و پیگیری تحقق همه‌پرسی است. اینها، برخی ابهام‌ها و پرسش‌های جدی درباره سخن مهم روحانی است. این بخش از سخن روحانی نیز در سطح کلام، سیمایی موجه دارد؛ اما رئیس‌جمهور تا چه اندازه برای فراهم‌کردن امکان فعالیت نیروهای سیاسی ـ اجتماعی گوناگون، گام جدی برداشته و اقدام عملی نشان داده است؟ متأسفانه زیرمجموعه‌های امنیتی ـ اطلاعاتی قوه مجریه و نیز وزارت کشور و وزارت ارشاد و حتی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، گاه به‌مثابه ابزاری برای تهدید منتقدان و ناراضیان و اعمال محدودیت علیه فعالیت‌های سیاسی و صنفی ایفای نقش کرده و می‌کنند».

به گفته این روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، «تهدید و بازداشت فعالان سیاسی و دانشجویی و کارگری توسط وزارت اطلاعات یا دستور سانسور نامه اخیر مهدی کروبی توسط وزارت ارشاد، شواهدی از این وضع ناگوار در زیرمجموعه رئیس‌جمهور اعتدال‌گرا هستند که نسبتی با سخنان وی برقرار نمی‌کند».

به نوشته ایسنا، آقای روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت که «تمام اقوام ایرانی، پیروان مذاهب تشیع، اهل سنت و تمام ادیان و هر کس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی هستند».

تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب ۵۷، تعدادی از گروه‌هایی که مخالف رژیم شاهنشاهی بودند با حکومت جدید اختلاف پیدا کردند و در سالیان بعد، اعضای آنها بازداشت و اعدام شدند و یا به زندان‌های طولانی مدت محکوم شدند.

پس از آن نیز نوبت به سازمان هایی مانند حزب توده ایران و سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) رسید که در مواضع خود از حکومت حمایت می کردند. بسیاری از اعضا و رهبران این سازمان ها بازداشت و در دهه ۶۰ زیر شکنجه کشته و یا اعدام شدند.

در این حال، به دنبال برخورد با گروه های غیردینی، جریان‌های دینی از جمله نهضت آزادی از حاکمیت حذف شدند و این در شرایطی بود که ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهوری ایران، نیز در ماه های نخستین سال ۱۳۶۰، با رای مجلس که اکثریت آن دراختیار هواداران آیت‌الله خمینی بود، برکنار شده بود.

پس از حذف همه گروه های منتقد آیت الله خمینی، در سال‌های بعد نیز بین حامیان آیت‌الله خمینی که به جریان مشهور به چپ و راست اسلامی تقسیم شده بودند، اختلافات شدیدی رخ داد و این موضوع همچنان ادامه دارد.

در سال ۸۸ نیز تعدادی از اصلاح طلبان و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شدند و میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران معترضان، از بهمن سال ۸۹ تاکنون همچنان در حصر خانگی به سر می‌برند.

در همین حال،‌ اقلیت‌های دینی در ایران از تصدی سمت‌های بالای دولتی محرومند. همچنین بهائیان از تحصیل در دانشگاه محرومند و پس از انقلاب ۵۷، ده‌ها بهایی اعدام و ترور و صدها بهایی بازداشت و زندانی شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy