Tuesday, Feb 13, 2018

صفحه نخست » چند نماینده مجلس: در فیلم داخل زندان سید امامی لحظه خودکشی مشهود نیست

seyedEmami2_021218.jpgبی بی سی - در جلسه‌ای که امروز با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس ایران و مأموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران درباره مرگ کاووس سید امامی در زندان اوین تشکیل شده، فیلمی از سلول او پخش شده که به گفته نمایندگان او را در حال "آماده شدن برای خودکشی" نشان می‌دهد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران که در جلسه حضور داشته توضیحات ارائه‌شده از سوی مأموران سپاه را کافی ندانسته و خواهان روشن شدن جوانب مختلف این اتفاق شده است.

هم‌زمان پسر آقای سیدامامی از تشکیل پرونده قانونی خبر داده و گفته است که روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن جسد پدرش را برای انجام مراسم خاکسپاری تحویل می‌گیرند.

'لحظه خودکشی مشهود نیست'

آقای مطهری بعد از جلسه روز دوشنبه ۲۳ بهمن که به درخواست اطلاعات سپاه برگزار شد، گفت که فیلمی از آقای سیدکاووسی در سلولش در زندان نمایش داده شده است.

به گفته او، "در این فیلم لحظه خودکشی مشهود نیست، اما حدود هفت هشت دقیقه ایشان مشغول اقداماتی است که نشان می‌دهد احتمالا قصد خودکشی دارد."

آقای مطهری ناظران تصاویر دوربین‌های مداربسته را به کوتاهی متهم کرده و گفته که مسئول این کار "باید زودتر متوجه می‌شده و از این اتفاق جلوگیری می‌کرده است."

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

روز ۲۱ بهمن خانواده کاووس سید امامی، فعال محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق اعلام کردند که مأموران امنیتی به آنها اطلاع داده‌اند که او بعد از چند روز بازداشت در زندان خودکشی کرده است.

همان روز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از بازداشت چند نفر به اتهام "جاسوسی" خبر داد و گفت که این افراد "در قالب پروژه‌های علمی و محیط زیستی" اسناد طبقه‌بندی شده کشور را در حوزه‌های استراتژیک جمع‌آوری می‌کردند.

آقای دولت‌آبادی یک روز بعد تأیید کرد که آقای سیدامامی جزو همان متهمان بوده و "با توجه به اینکه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته متأسفانه در زندان دست به خودکشی زده است."

آقای مطهری امروز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مسئولیت سازمان اطلاعات سپاه در این پرونده گفته است که "مبارزه با جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و بهتر است این دو نهاد در کار یکدیگر دخالت نکنند."

پرونده قضایی

هم‌زمان رامین سیدامامی معروف به کینگ رام، خواننده و پسر کاووس سیدامامی امروز دوشنبه در اینستاگرام خود نوشته است که به همراه وکلای پرونده به پزشک قانونی رفته و خبر داده است که بعد از دیدن "مستندات ارائه‌شده" پرونده قضایی تشکیل داده‌اند. او گفته که وکلا در حال تکمیل مراحل قانونی این پرونده‌ هستند.

آقای سید امامی درباره ماهیت پرونده قضایی که در این زمینه تشکیل شده توضیحی نداده است.

رامین سیدامامی همچنین نوشته است: "قصد داریم فردا (۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۶) پیکر پدرم را تحویل گرفته و مراسم خاکسپاری را انجام دهیم."

در پی مرگ آقای سیدامامی، تعدادی از نمایندگان مجلس خواهان توضیح مسئولان شدند و فعالان اجتماعی نیز مسئولیت مرگ او را حتی در صورت اثبات خودکشی به عهده مسئولان نگهداری او در زندان دانستند.

خبر تشکیل پرونده در حالی منتشر شده که علاءالیدن بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته است که خانواده آقای سیدامامی خودکشی او را پذیرفته‌اند و به همین دلیل درخواست کالبدشکافی نکرده‌اند

آقای بروجردی که در جلسه با مأموران اطلاعات سپاه حضور داشته گفت که در این جلسه خودکشی کاووس سیدامامی "تأیید شده است."

حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، از دیگر حاضران در این جلسه گفته در فیلم آقای سید امامی "تخت خود را به‌گونه‌ای با بالش و پتو آماده می‌کند که همه فکر کنند کسی روی تخت خوابیده است و مأموران وقتی اتاق وی را بررسی می‌کنند فکر می‌کنند وی در حال استراحت است."

به گفته آقای نقوی حسینی شرایط آقای سیدامامی در زندان با بقیه زندانیان متفاوت بوده چون "استاد دانشگاه بودند از لحاظ مکانی و رفاهی توجه ویژه‌ای به ایشان شده و اتاق مناسبی را در اختیارشان قرار داده بودند."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy