Friday, Feb 16, 2018

صفحه نخست » هشدار نسبت به احتمال رویارویی نظامی آمریکا و چین

US_CHINA_021618.jpgیورونیوز - دریادار هری هریس، سفیر جدید ایالات متحده در استرالیا روز چهارشنبه ۱۴ فوریه در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، نسبت به احتمال رویارویی نظامی آمریکا و چین هشدار داد.

این فرمانده نظامی عالی‌رتبه آمریکایی که حدود دو هفته پیش از سوی دونالد ترامپ به‌عنوان سفیر این کشور در استرالیا معرفی شد، می‌گوید پیشرفت‌های نظامی گسترده چین در سال‌های اخیر، به‌ویژه «پیشرفت‌های گسترده و چشمگیر سامانه‌های موشکی، توسعه نسل پنجم هواپیمای جنگنده و افزایش کمی و کیفی نیروهای دریایی چین» از جمله مواردی است که پکن را قادر ‌می‌سازد تا در تمام دنیا آمریکا را به چالش بکشد.

سرمایه داری اژدهای زرد یا فوردیسم کلاسیک آمریکایی؟

در حالیکه چین پس از به قدرت رسیدن دنگ شیائو پنگ در دهه هفتاد قرن بیستم آزادسازی اقتصادی و دور شدن از نظام سرمایه‌داری دولتی «کمونیستی» را آغاز و در نتیجه اختلافات «ایدئولوژیک» با جهان غرب را کاهش داد، با این حال همواره به‌عنوان یک رقیب ژئوپولیتیک برای آمریکا باقی ماند.

این کشور پس از پشت سر گذاشتن بحران تیان ‌آن من و سرکوب نیروهای «دموکرسی خواه»، با تکیه بیشتر بر نیروی کار ارزان، گسترش خصوصی سازی و بازتوزیع ناعادلانه ثروت، به یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اقتصادهای جهان بدل شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

براساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، چین پس از ایالات متحده آمریکا بالاترین نرخ تولید ناخالص داخلی را در جهان دارد. اما رقابت میان این دو ابرقدرت، تنها به اقتصاد محدود نیست.

قدرت راهبردی برتر در اقیانوس آرام کیست؟

ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم و به‌ویژه پس از حمله پرل‌ هاربر، حضور گسترده‌ و راهبردی در منطقه آسیای شرقی و حوزه اقیانوس آرام دارد. بمباران اتمی ژاپن، جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ و سرانجام حضور طولانی مدت در ویتنام نشانگر اهمیت سواحل شرقی قاره کهن برای ایالات متحده است. با وجود ناکامی در جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۵، واشنگتن حضور پرقدرت خود در پایگاه‌های نظامی ژاپن و کره جنوبی را به‌صورت سنتی حفظ کرده است. سخنان اخیر دریادار هریس و ابراز نگرانی وی از گسترش قدرت نظامی چین و احتمال به چالش کشیدن ایالات متحده در سراسر جهان، احتمالا نشانگر افزایش حضور نظامی نیروهای این کشور در شرق آسیا خواهد بود. با وجود آنکه ایالات متحده در استرالیا پایگاه نظامی ندارد، اما سفیر جدید واشنگتن خواستار ایفاین نقش کانبرا برای حاکمیت قواعد بین‌المللی در منطقه اقیانوس آرام شده است.

به سوی یک نظم نوین‌تر جهانی؟

در حالی که از زمان فروپاشی شوروی و طرح مفهوم نظم نوین جهانی از سوی جرج بوش پدر، جمهوری خلق چین در روابط بین‌المللی موضعی عمدتا حسابگرانه (پراگماتیستی) در پیش گرفته است، نگرانی‌های ایالات متحده از افزایش قدرت هژمونیک پکن در شرق آسیا رو به افزایش است. به این ترتیب و در صورتی که هشدارهای دریادار هریس را جدی بگیریم، ایالات متحده، از این پس در هارتلند شرقی، علاوه بر روسیه، با چین هم دست و پنجه نرم خواهد کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy