Friday, Feb 16, 2018

صفحه نخست » تبعات خودداری از بازی با اسراییل؛ کشتی ایران و کریمی هر دو محروم می‌شوند

wrestling_021618.jpgشهریار نکوزاد - ایران وایر

محرومیت «علیرضا کریمی» و فدراسیون کشتی ایران قطعی شده است. خبرهای ضدونقیضی در مورد میزان این محرومیت مخابره شده اما هنوز «اتحادیه جهانی کشتی» یا فدراسیون ایران این اخبار را تایید نکرده‌اند. آن چه به گوش می‌رسد، فعلاً به محرومیت یک ساله فدراسیون کشتی ایران و محرومیت مادام‌العمر علیرضا کریمی خلاصه‌ می شود.

چهارم آبان ماه امسال علیرضا کریمی، کشتی‌گیر جوان ایرانی در رقابت‌های زیر ۲۳ سال جهان به دستور مربیانش، مقابل حریف روس خود شکست خورد تا با حریف اسراییلی مبارزه نکند. با این ‌حال، او در مرحله بعد دوباره مجبور شد با حریف اسراییلی کشتی بگیرد اما این بار از مبارزه پرهیز کرد.

پس از آن که کریمی حاضر به مبارزه با حریف اسراییلی نشد، کادر فنی کشتی آزاد ایران به هیات برگزاری مسابقات اعلام کرد او در دیدار مقابل حریف روس مصدوم شده است و قادر به مبارزه با «یوری کلاشینکوف» اسراییلی نیست. اما خبرگزاری «ایسنا» به ‌صراحت نوشت: «کریمی درحالی‌که شایستگی پیروزی مقابل حریف روس را داشت، به این خاطر که در دور دوم به حریف اسراییلی نخورد، درحالی ‌که از حریف روس پیش بود، در ثانیه‌های پایانی شکست خورد تا مقابل این حریف به روی تشک نرود. اما با راه‌یابی کشتی‌گیر روس به فینال، کریمی باید در شانس مجدد با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کرد که با انصراف کریمی این مسابقه برگزار نشد.»

پس از این اتفاق، «رسول خادم»، رییس فدراسیون کشتی ایران در مقام انتقاد از سیاست منع مبارزه ورزشکاران ایرانی مقابل حریفان اسراییلی درآمد و گفت: «برای یک قهرمان، از دست دادن نتیجه یعنی از دست دادن هر آن چه داشته است و این آسان نیست. حال این کشتی‌گیر مظلوم واقع شده و هیچ توجهی به این ندارد که فلان سازمان دعوتش کرده و با یک سکه از او تقدیر خواهد کرد.»

او برخلاف همیشه که به بدنه دولت «حسن روحانی» حمله می‌کرد، مقابل جریان منع مبارزه ورزشکاران ایرانی با حریفان اسراییلی ایستاد و با لحنی توأم با طعنه گفت: «به نظر می‌رسد مردم فلسطین هم از این گونه ایثارها اطلاعی ندارند. درواقع، دستگاه‌های مسوول نمی‌توانند در انعکاس این فداکاری‌ها به خوبی عمل کنند.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

خادم گفت: «مهم‌ترین مشکل این است که غیر از خود ورزشکاران اسراییلی، کسی در دنیا متوجه نمی‌شود که چرا ورزشکاران ایرانی در برابر نمایندگان اسراییل مبارزه نمی‌کنند.»


او سپس خبر از احتمال تعلیق فدراسیون کشتی ایران داد. رییس فدراسیون کشتی ایران روز ۲۸ آذرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر»، احتمال تعلیق کشتی ایران را بالا عنوان کرد.

طبق قوانین «کمیته بین المللی المپیک» و فدراسیون های جهانی، تبعيض قائل شدن به هر شكلی عليه كشوری، فردی حقيقی يا گروهی از افراد با در نظر گرفتن اصليت نژادی، جنسی، معلولیتی، گويشی، مذهبی، سياسی يا دلايل ديگر به شدت ممنوع و مجازات آن اخراج يا تعليق تعیین شده است.

روز پنجم دی‌ماه امسال «ابراهیم جوادی»، عضو شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد به مهر گفت: «موضوع تعلیق از چیزی که قبلاً در ذهن داشتیم، جدی‌تر است.»


«منصور برزگر»، عضو شورای فنی تیم‌های ملی کشتی ایران هم به «فارس» گفت: «تعلیق کشتی ایران جدی است و فقط گریبان گیر این رشته نمی‌شود.»


برزگر هم‏چنین تأکید کرد که کمیته بین‌المللی المپیک به‌صورت جدی پی گیر مساله ورود سیاست به ورزش ایران شده است.

پرونده دخالت سیاست ایران در امور ورزش به دستور کمیته بین‌المللی المپیک در دستور کار قرار گرفت. اتحادیه جهانی کشتی موظف شد به‌صورت مستقیم پرونده فدراسیون کشتی ایران را بررسی کند. ولی رابطه بسیار حسنه رسول خادم با «نناد لالوویچ»، رییس این اتحادیه جهانی باعث به تعویق افتادن تصمیم‌گیری نهایی شد.

طی سه ماه اخیر، رسول خادم، رییس فدراسیون کشتی ایران برای بررسی این موضوع و جلوگیری از صدور حکم سنگین برای فدراسیون و کشتی گیر ایرانی، دوبار راهی سوییس، مقر اتحادیه جهانی کشتی شد اما امروز (۲۶ بهمن‌ماه) فارس با تیتر «محرومیت سنگین در انتظار کشتی ایران و علیرضا کریمی»، خبر از قطعی بودن حکم اتحادیه جهانی کشتی داد.
این خبرگزاری در گزارش خود آورده است: «کمیته بین‌المللی المپیک به‌شدت تحت نفوذ اسراییل قرار دارد و انتظار می‌رود موضوع تعلیق ورزش ایران به دلیل عدم رویارویی با ورزشکاران این کشور با اعلام رأی محرومیت کشتی گیران ایران از حضور در میادین بین‌المللی، ابعادی جهانی علیه ورزش ایران به خود بگیرد.»

«رضا لایق»، دبیر فدراسیون کشتی هم به مهر گفته است: «موضوع محرومیت کریمی فراتر از بحث کمیته بین‌المللی المپیک است. اظهار نظراتی که در خارج از کشور توسط مقامات و مسوولان سیاسی مطرح شد، بحث را بسیار جدی‌تر کرد.»

دبیر فدراسیون کشتی ایران ادعا کرده است: «خادم و تیم دیپلماسی فدراسیون کشتی در دو مرحله مذاکره فشرده توانستند زمان بگیرند و پی گیری موضوع تعلیق را توسط IOC در اتحادیه به تعویق بیاندازند.»
او اما بازهم تأکید کرده که مساله تعلیق و محرومیت فدراسیون و کشتی گیر ایران از جایی فراتر از کمیته بین المللی المپیک نوشته ‌شده است.

فدراسیون کشتی از قبل از حکم اتحادیه جهانی کشتی مطلع بود. رضا لایق به مهر گفته است: «خادم از چند روز گذشته که متوجه شد رأی نهایی در حال صدور و ابلاغ به ما است، مذاکرات جدید و فشرده‌ای را با نناد لالوویچ، رییس اتحادیه جهانی و سایر اعضای هیات رییسه، به خصوص روسای کنفدراسیون قاره‌ها آغاز کرد.»

به نظر می‌رسد رفتارهای تبلیغاتی رجل سیاسی ایران پس از عدم مبارزه علیرضا کریمی مقابل حریف اسراییلی، زمینه را برای حذف او و تعلیق ایران فراهم کرده باشد. اما «تسنیم» امروز (جمعه) نوشته است: «کمیته بین‌المللی المپیک به ‌شدت تحت نفوذ صهیونیست‌ها قرار دارد.»
این خبرگزاری مدعی شده که همین، فضا را آماده محرومیت احتمالی ایران کرده است. اما این خبرگزاری در گزارش خود اشاره‌ای به قانون کمیته بین‌المللی المپیک در مورد «جدایی سیاست از ورزش» نکرده است.

کریمی پس از تصمیم مربیانش برای روبه رو نشدن با حریف اسراییلی از سوی جامعه وعاظ ایران، فرماندهی نیروی انتظامی، بسیج کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، مجلس شورای اسلامی، شخص «علی لاریجانی» رییس مجلس، «ابراهیم رییسی» تولیت آستان قدس رضوی و البته توسط شخص «علی خامنه ای»، رهبر ایران مورد تمجید قرار گرفت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy