Saturday, Feb 17, 2018

صفحه نخست » دامنه فعالیت‌های اطلاعات سپاه گسترش پیدا می‌کند؛ مجاهدان گمنام در مقابل سربازان گمنام

7958366C-0B6F-45F1-BE88-51F757C055F0.jpegکلمه - گروه خبر: چندی پیش که اخباری مبنی بر بازداشت یک جاسوس هسته‌ای توسط مقامات قضایی مطرح شد، وزیر اطلاعات با تکذیب آن اظهارات، مطرح کرد که تنها مرجع رسیدگی به مباحث مربوط به جاسوسی وزارت اطلاعات است و نهادهای دیگر نباید در این خصوص ورود کنند.

وزیر اطلاعات در آن مقطع در خصوص اتهام جاسوسی دری اصفهانی، تصریح کرد: "در خصوص دری اصفهانی قبلا در چند نوبت تصریح کرده و باز هم به صراحت اعلام می‌کنم، از آنجا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری اصفهانی نه تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است."

این روزها و پس از پس از انتشار خبر مرگ مشکوک کاووس سید امامی در بند دو الف، و اظهارات مقامات قضایی مبنی بر جاسوس بودن این فعال محیط زیست، مجددا این بحث از سوی فعالان سیاسی شکل گرفته که باتوجه به اینکه وزارت اطلاعات مرجع رسیدگی به بحث جاسوسی است، چرا اطلاعات سپاه وارد موضوع به این مهمی شده است. بیشتر انتقادها متوجه نهادهای موزاری وزارت اطلاعات چون اطلاعات سپاه است. این مساله نه تنها در خصوص اتهامات مربوط به جاسوسی که در خصوص دیگر فعالیت‌های این نهاد در خصوص بازداشت فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، ادمین‌های کانال‌های تلگرامی و ... نیز مطرح می‌شود.

در همین رابطه صبح امروز علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: "رسیدگی به مساله جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است. نمی‌توانیم از اطلاعات سپاه توضیح بخواهیم"

کانال امتداد نیز در گزارشی در این خصوص، نوشت: "۲۵ مرداد امسال برخلاف تصور رایج در مورد حمایت علی مطهری از دولت، او برای مخالفت با رای اعتماد وزیراطلاعات نام‌نویسی کرد و حرف‌های مهمی زد.

او در مخالفت با وزارت علوی بر نهاد اطلاعاتی کشور گفت: «ما به وزیری نیاز داریم که بتواند جلوی برخی دخالت‌های سازمان‌ها و نهادهای موازی با وزارت اطلاعات را بگیرد و قانون هم همین را می‌گوید که باید در امور اطلاعاتی امنیتی کشور تمرکز ایجاد کرد و از تداخل و موازی‌کاری وظایف جلوگیری به عمل آید و در قبال وظایف محوله ما به مجلس پاسخگو باشد.»

امروز کشور بعد از ماجرای خودکشی سیدامامی در زندان دچار یک چالش شده است. او توسط نهادی غیر از وزارت اطلاعات بازداشت و در زندان آنطور که گفته شده، خودکشی می‌کند. آیا مجلس می‌تواند وزیر اطلاعات را برای این موضوع احضار کند؟ پاسخ وزیر چه خواهد بود؟

مطهری گفته بود که مشکلش با وزیر اطلاعات این است که وقتی از او سئوال می ‌کنیم نمی‌تواند پاسخ بدهد. فرضا می‌گوید نهاد بازداشت‌کننده ادمین‌های کانال‌های تلگرامی نهاد دیگری است.

او تاکید کرده بود که وزیر اطلاعات باید به وضعیت موجود خاتمه دهد و مقابل کلیه مسائل امنیتی و اطلاعاتی برابر مجلس پاسخگو باشد.

مطهری صراحتا علوی را مرد این میدان که این وضعیت را تغییر دهد ندانسته و گفته بود: «آقای علوی در چهار سال گذشته مرد این میدان نبود هر چند که ما قدردان تلاش‌های ایشان در وزارتخانه هستیم.»

نکته مهم‌تر این است که رفته رفته ماجرای نهادهای موازی در کشور درحال تثبیت و «جااندازی» رسانه‌ای است. پیشتر رسانه‌های از لفظ «سربازان گمنام» امام زمان برای پرسنل وزارت اطلاعات استفاده می‌کردند. اما حالا یکی از فعالان رسانه‌ای نزدیک به نهاد دیگر حتی در لفظ و نام نیز جریان جدیدی را با عنوان «مجاهدان گمنام» خبر می‌دهد.

رضا سراج این موضوع را در معرفی مستند منطقه ممنوعه که مربوط به پرونده سیدامامی است و پنج‌شنبه شب از برنامه ۲۰:۳۰ پخش شد ناخواسته (یا شاید هم تعمدا) بر ملا می‌کند.

او در تعریف مقابله با جریانی که او آنها را «یهودیان مخفی» نامیده، از واژه «مجاهدان گمنام» به جای عبارت مرسوم «سربازان گمنام» استفاده کرده و با انتخاب آن به عنوان یک هشتگ تعمدا آن را برجسته‌تر کرده است.

او می‌نویسد: «مستند «منطقه ممنوعه» مقابله #مجاهدان_گمنام با جنگ اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را به تصویر می‌کشد. این مستند، شرح اقدامات کاووس سیدامامی، جاسوس دوتابعیتی و از اعضای شبکه مخفی یهود در ایران است.»

به نطق مخالفت علی مطهری با وزیر اطلاعات باز گردیم که گفته بود: «زمانی که در خصوص بازداشت برخی خبرنگاران و اصحاب رسانه به اتهام جاسوسی سوالی می‌پرسیم وزیر پاسخی ندارد چرا که می‌گوید از حیطه اختیار من خارج است.»

حالا دیگر کار از نطق یک نماینده مجلس هم علنی‌تر شده است. عده‌ای حتی حاضر نیستند زیر نام «سربازان گمنام‌» نیز فعالیت کنند و به دنبال برندسازی جدید هستند."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy