Sunday, Feb 18, 2018

صفحه نخست » جزییات تازه درباره امیرحسین خالقی؛ فعالان محیط زیست قربانی بازی امنیتی

mohitzist_021718.jpgکوروش بهرامی - ایران وایر

حدود یک ماه از دستگیری «امیرحسین خالقی»، از گردانندگان کمپین زیست محیطی «یوز تا ابد» می گذرد و نگرانی‌ها بابت سرنوشت آن ها روز به روز بیش تر می‌شود.
دستگیری او و برخی از فعالان محیط زیست چند روز پیش با انتشار خبر مرگ مشکوک «کاووس سید امامی»، مدیر موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در زندان «اوین» علنی شد.

حفاظت از یوز آسیایی از جمله فعالیت های اجتماعی و مدنی مشهوری است که در سال های اخیر مورد حمایت طیف وسیعی از حامیان محیط زیست بوده است؛ از سازمان حفاظت محیط زیست ایران گرفته تا بازیگران مشهوری چون «هدیه تهرانی».

یکی از دوستان امیرحسین که از سال های تحصیل در «دانشگاه علم و فرهنگ» با او آشنا بوده، در مصاحبه با «ایران وایر» جزییات بیش تری درباره فعالیت های این فعال محیط زیست می گوید.

او که به دلیل حساسیت های این پرونده مایل به ذکر نامش نیست، می گوید با این که رشته تحصیلی امیرحسین محیط زیست نبوده اما از همان زمان به شدت عاشق این حوزه بوده است: «آن زمان کم تر کسی در ایران به فکر موضوع تفکیک زباله یا حقوق حیوانات بود. امیرحسین در دانشگاه گروهی در زمینه محیط زیست و طبیعت گردی تشکیل داد که به کوه و مناظر طبیعی می رفتیم.»

فعالیت های گروهی امیرحسین خالقی بعد در قالب کمپین یوز تا ابد، شکل ملی به خود گرفت. سال ها مطالعه درباره گونه‌های جانوری در حال انقراض در همان حلقه دانشگاهی به او کمک کرد تا در سال 1390 کمپینی برای نجات یوز ایرانی تشکیل دهد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

یکی از اقدامات مهم کمپین یوز تا ابد، خرید آغل‌های پارک ملی «توران» در سال 1395 بود؛ پروژه ای که برای آن از مردم درخواست کمک مالی کرد. بودجه اندوخته کمپین یوز تا ابد یکی از ابهام‌هایی است که برخی آن را نشانه‌ای برای مشکوک خواندن فعالیت آن ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که این کمپین توانست با درخواست از مردم و با حمایت مشاهیری مانند هدیه تهرانی، بازیگر سینمای ایران که تبلیغات وسیعی برای این حرکت انجام داد، بودجه‌ای در حدود 800 میلیون تومان را در سال گذشته جمع‌آوری کند.

این زمانی بود که کمپین یوز تا ابد توانسته بود هم حمایت دولت حسن روحانی و هم پشتیبانی نهادهای بین المللی، از جمله سازمان ملل متحد را جلب کند: «همه فعالان محیط زیست از ماهیت فعالیت این گروه به خوبی آگاهی دارند و حتی خانم معصومه ابتکار، رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این کمپین روی خوش نشان داد.»

کمپین یوز تا ابد حتی به صورت علنی مطرح کرده بود که قرار است از ارگان های بین المللی حامی محیط زیست برای انجام بهتر این پروژه مشاوره بگیرد:«چگونگی حفاظت از این گونه جانوری در مقابل هجوم انسان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کمپین برای آن از نهادهای بین‌المللی مشاوره می‌گرفت.»

حمایت موسسه میراث پارسیان با مدیریت کاووس سیدامامی از کمپین یوز تا ابد نیز از همین ایام آغاز شد. علاوه بر این، کمپین با نهادهای بین المللی هم در ارتباط بود. شهریور۹۶ یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرد: «کمپین حمایت از یوزپلنگ ایرانی با عنوان یوز تا ابد با هماهنگی "پروژه یوز" بوده است.»

«پروژه یوز» با همکاری دفتر «برنامه عمران» سازمان ملل متحد انجام می شود. دوست امیرحسین خالقی می گوید در پروژه های بین المللی، وجود همکاران خارجی طبیعی است: «دفتر سازمان ملل در نیویورک است و عجیب نیست تعدادی از این افراد مورد مشاوره برای پروژه نیز امریکایی باشند.»
برداشت او این است که فعالان محیط زیست قربانی یک پروژه امنیتی شده اند.
دادستان تهران در فهرست اتهامات افراد بازداشت شده، از همکاری به بیگانگان و دادن اطلاعات به آن ها خبر داده بود: «برای من که او را سال های طولانی می شناسم، کاملاً محرز است که اتهامات موجود به هیچ وجه برای او قابل پذیرش نیست.»

او اشاره می کند که خانواده امیرحسین خالقی تحت فشار قرار دارند و به آن ها گفته شده است اگر اطلاع رسانی کنند، وضع بدتر می شود: «امیرحسین از شاگردان زبده رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ بود و من می دانم که او پیشنهادهای کاری خیلی خوبی را تنها برای این که بتواند انرژی خود را در اهداف زیست محیطی صرف کند، رد کرده است. به نظر من سکوت در این مورد می تواند او و بسیاری دیگر از دوستانش را که امروز در زندان هستند، قربانی سناریوسازی‌های امنیتی کند.»

در حال حاضر کسی از وضعیت امیرحسین خالقی و دیگر همکارانش در زندان خبر ندارد: «او حتی از داشتن وکیل و البته امکان ملاقات و تماس تلفنی با خانواده محروم است و این موقعیت، نگرانی ها بابت وضعیت او و دوستانش را بیش تر هم می‌کند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy