Sunday, Feb 18, 2018

صفحه نخست » تجزیه و تحلیل سقوط پرواز یاسوج هواپیمایی آسمان؛ ف. م. سخن

222222_021718.jpgهواپیمای تایپ ATR 72-212 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، با ۶۶ سرنشین، شامل ۶۰ مسافر، سرخلبان و کمک خلبان، دو خدمه کابین، و دو مامور امنیت پرواز، در ساعت نه و بیست و شش دقیقه صبح در ۲۲ کیلومتری شمال یاسوج سقوط کرد و به احتمال قوی تمام سرنشینان آن جان سپرده اند.

این هواپیما اولین پروازش را در بیست و ششم اکتبر سال ۱۹۹۳، یعنی بیست و چهار سال و چهار ماه پیش انجام داده بود. سقوط این هواپیما در زمان طی مسیر (یعنی نه در حالت نشست و نه در حالت برخاست) اتفاق افتاده است. علامت این هواپیما EP-ATS و شماره ی پرواز آن EP3704 بوده است. مبدا پرواز، فرودگاه مهرآباد تهران، و مقصد آن فرودگاه یاسوج بوده است.

محل سقوط هواپیما طبق گزارش های دریافتی در منطقه ی قله ی «دنا» در جنوب اصفهان است. آخرین تماس رادیویی در ساعت نه و بیست و دو دقیقه و بر روی فرستنده ی VOR اصفهان بر قرار شده است. در این لحظه به خلبان اجازه ی نزول از سطح پرواز ۲۱۰۰۰ به سطح پرواز ۱۷۰۰۰ داده شده است. درست در لحظه ای که هواپیما به سطح پرواز ۱۷۰۰۰ رسید تصویر هواپیما از صفحه ی رادار حذف شده است.

نحوه ی فرود در فرودگاه یاسوج به کمک دستگاه ساده و ابتدایی NDB صورت می پذیرد و حداقل ارتفاع پرواز با دید کم، با این دستگاه، یازده تا پانزده هزار پاست (معادل سه تا چهار هزار متر). مرتفع ترین نقطه ی منطقه حدود چهار هزار و چهارصد متر است. فرود در فرودگاه یاسوج بر روی باند ۱۳ یا ۳۱ بسته به جهت وزش باد صورت می پذیرد.

وضعیت هوا در منطقه ی سقوط، برفی همراه با باد شدید بوده ولی در گزارش هواشناسی منطقه، سرعت باد ۶ نات اعلام شده و برفی بودن هوا قید نشده است. طبق گزارش هواشناسی هوایی، دید افقی در منطقه ده کیلومتر یا بیشتر بوده است.

نخستین احتمالاتِ مربوط به سقوط، بدی آب و هوا و کمبود دید خلبان بوده است. حال آن که طبق گزارش هواشناسی هوایی، دید کامل افقی وجود داشته.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اما فیلمی که در لحظات پیش از سقوط از هواپیما برداشته شده، به شرط صحت و مربوط بودن آن به این سقوط، وضع هوا و میزان دید افقی را کاملا عادی نشان می دهد. این فیلم همچنین کاهش ناگهانی ارتفاع هواپیما و پایین افتادن ناگهانی نوک هواپیما را نشان می دهد. بعد از چند ثانیه نزول سریع، هواپیما آهسته آهسته وضعیت مستقیم و افقی خود را باز می یابد. این اتفاق در لحظات فرود افتاده چرا که چرخ های هواپیما باز است.

صدای هواپیما در لحظات نزول ناگهانی، عادی ست و جدا شدن قطعه و انفجار یا حالت غیر عادی در بیرون از هواپیما مشاهده نمی شود. علت نزول ناگهانی، قیچی باد (ویند شیر) نمی تواند باشد چون در ویند شیر کل هواپیما به طرف پایین کشیده می شود و نه نوک آن.

علت پایین افتادن نوک، از کار افتادن سیستم «الویتور» که نوک هواپیما را بالا و پایین می دهد نیز نبوده، چون بعد از شیرجه زدن، هواپیما به حالت عادی برگردانده می شود.

تنها دلیل منطقی که می توان برای افتادن ناگهانی نوک هواپیما به طرف پایین نام برد، رها شدن بارها در قسمت بار، و به طرف جلو پرتاب شدن آن ها می باشد که باعث می شود مرکز ثقل هواپیما به طور ناگهانی جا به جا شود و نوک هواپیما رو به زمین قرار گیرد هر چند، بعد از چند ثانیه، خلبان با هوشیاری و مهارت وضعیت هواپیما را به حالت عادی بر می گرداند و سقوط، دقایقی بعد از پرواز عادی اتفاق می افتد. به هر حال در صورت صحت فیلم، سقوط در هوای عادی، و با دید کافی و کامل اتفاق افتاده است.

ویدئوی مربوط به هواپیمای آسمان بنا به دلائل نامعلوم از روی یوتیوب برداشته شده است.


54D42355-825E-4256-AFEC-689CCEB45DF4.jpeg

تصویر هوایی از فرودگاه یاسوج و موقعیت آن در میان کوه ها

1B93EB55-3D2E-4CD9-A406-E659711668E4.jpeg

مسیر پرواز تهران - یاسوج

8BC1A10D-9FE4-46BB-BE1D-BCC551434B65.jpeg

نقشه فرود به کمک دستگاه در دید کم

330EC620-4305-481C-8FBF-494370C137FC.jpeg

گزارش وضع هوا در سه فاصله ی نیم ساعته. کد وضع هوا نشان می دهد که دید در منطقه خوب و سرعت وزش باد کم بوده است

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy