Sunday, Feb 25, 2018

صفحه نخست » واکنش مطهری به نامه احمدی‌نژاد

motahariAN_022418.jpgکاش این پیشنهادهای درست را زمان ریاست‌جمهوری می‌دادید

رادیو زمانه، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نامه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین به رهبر این کشور برای اصلاح قدرت رهبری و برگزاری انتخابات آزاد زودهنگام را حاوی «پیشنهادهای درست» دانست اما او را تلویحاً به ریاکاری متهم کرد. مطهری به دخالت نهادهای امنیتی و مهندسی انتخابات در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ اذعان کرد.

مطهری در یادداشتی که شنبه پنجم اسفند خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) منتشر کرد، موضوعات «شایسته اصلاح» در نامه احمدی‌نژاد را چنین برشمرد:

۱. قدرت و اختیارات بسیار گسترده و بی‌بدیل رهبری؛ ۲. دفتر مقام رهبری؛ ۳. انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی که باید بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت‌ نهادهای نظامی و امنیتی باشد؛ ۴. قوه قضاییه، که باید رییس آن فورا تغییر کند و مرجعی مستقل برای رسیدگی به شکایات مردم از این قوه تعیین و معرفی شود؛ و ۵. زندانیان سیاسی، که باید آزاد شوند.

احمدی‌نژاد دوشنبه به علی خامنه‌ای، رهبر ایران نامه نوشت. متن این نامه چهارشنبه از سوی وب‌سایت «دولت بهار»، وابسته به او منتشر شد. او خطاب به خامنه‌ای گفته بود که رئیس قوه قضائیه را برکنار و انتخابات زودهنگام برگزار کند.

نایب رئیس مجلس در یادداشت خود توضیح داده که محدودکردن اختیارات رهبری نیازمند تغییر قانون اساسی است و اصلاح دفتر رهبری نیز باید از سوی خود رهبر و مجلس خبرگان پیگیری شود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او در ادامه این یادداشت احمدی‌نژاد را «در متن» انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ و انتخابات مجلس ۱۳۸۶ توصیف کرد و گفت که این دو انتخابات «با مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای امنیتی و نظامی» برگزار شده‌اند و از رئیس‌جمهوری پیشین ایران پرسید که چرا آن زمان موضوعات مطرح‌شده در نامه کنونی‌اش را اعلام نکرده است؟

او همچنین به احمدی‌نژاد یادآور شد که بسیاری از زندانیان سیاسی «به خاطر حوادث سال ۸۸ و پس از آن» به زندان‌ها افتاده‌اند.

مطهری نوشت:

بهتر آن بود که این‌ها را در زمان صدارت خود و لااقل قبل از بازداشت دوستان‌تان و مطرح شدن پرونده‌های خودتان می‌گفتید تا شائبه "کلمه حق یراد بها الباطل" در اذهان تداعی نشود و خلاصه به قول شاعر: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا.

حلقه یاران نزدیک احمدی‌نژاد تحت تعقیب قضائی قرار دارند. پرونده‌های تخلف مالی خود او نیز در حال پیگیری است.

احمدی‌نژاد در حالی از انتخابات آزاد و بدون مهندسی سخن گفته که مهدی کروبی، یکی از چهره‌های کلیدی جنبش سبز که در حصر خانگی است، از دخالت بیت رهبری و نهادهای امنیتی در پیروزی او در انتخابات ۱۳۸۴ سخن گفته بود.

کروبی و دیگر چهره‌های کلیدی محصور جنبش سبز، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نتیجه رسمی انتخابات ۱۳۸۸ را نیز حاصل «تقلب» و دستکاری نهادهای امنیتی وابسته به رهبری می‌دانستند.

دبیر شورای نگهبان پس از نامه احمدی‌نژاد به خامنه‌ای گفته بود که رئیس‌جمهوری پیشین ایران در ۱۳۸۸ خواستار «مهندسی در انتخابات» شده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy