Tuesday, Feb 27, 2018

صفحه نخست » روسیه قطعنامه شورای امنیت در مورد یمن علیه ایران را وتو کرد

un_security.jpgنیکی هیلی: روسیه با جلوگیری از پاسخگو کردن ایران، منطقه را به خطر انداخت


رادیو فردا - به دنبال وتوی پیش نویس قطعنامه درباره تمدید تحریم تسلیحاتی یمن و انتقاد از نقش ایران توسط روسیه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه هفتم اسفند گفته است، روسیه با این اقدام مانع پاسخگو کردن ایران شد و کل منطقه را به خطر انداخت.

نیکی هیلی در بیانیه ای گفته است که به رغم شواهد فراوان که توسط هیات کارشناسان مستقل سازمان ملل درباره نقض تحریم های تسلیحاتی یمن توسط ایران ارائه شد، شورای امنیت سازمان ملل امروز در تصویب قطعنامه ای ناکام ماند که ایران را بخاطر اقداماتش مقصر می دانست.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

روسیه روز دوشنبه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا را درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی یمن که در آن نسبت به نقض اين تحريم ها توسط ايران ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد. در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل تصریح شده بود که ایران اقدامات لازم برای جلوگیری از ارسال تسلیحات به یمن براساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را انجام نداده است.

خانم هیلی در ادامه به گزارش هیات کارشناسان مستقل سازمان ملل که اجرای تحریم‌های یمن را زیر نظر دارند، اشاره کرده است. در این گزارش آمده بود که ایران نتوانسته است مانع ارسال سلاح های ایرانی و تجهیزات مرتبط با آن از جمله موشک های بالیستیک، تجهیزات نظامی و تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین به شبه نظامیان حوثی در یمن بشود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با اشاره به این که روسیه تاکنون «بارها مانع تصویب قطعنامه هایی علیه حکومت وحشی بشار اسد» شده است، تصریح کرد: امروز روسیه از رژیم حامی تروریست ایران محافظت کرد.

نیکی هیلی تاکید کرده است: روسیه مانع پاسخگو کردن (ایران) شد و کل منطقه را به خطر انداخت.

وی اضافه کرده است: ۱۱ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت برای پاسخگو کردن ایران متحد بودند. ما از عزم و تعهد جدی آنها جهت مقابله با تهدید ایران برای امنیت منطقه تشکر می کنیم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرده است: در صورتی که روسیه به استفاده از حق وتوی خود برای جلوگیری از اقدام علیه رفتارهای خطرناک و بی ثبات کننده ایران ادامه دهد، آمریکا و شرکایمان می بایست دست به اقداماتی علیه ایران بزنند که روسیه قادر به جلوگیری از آنها نباشد.

نیکی هیلی پیش از این نیز با اشاره به گزارش کارشناسان مستقل سازمان ملل درباره نقض تحریم تسلیحاتی یمن، از شورای امنیت خواسته بود تا در مورد ایران «دست به کار شود».

سفیر آمریکا همچنین پیشتر گفته بود که حکومت ایران سرچشمه اکثر مشکلات این منطقه خاورمیانه است.

بریتانیا نیز پیشتر از ایران خواسته بود از فعالیت هایی که خطر تشدید درگیری و جنگ در یمن را به همراه دارد، دست بردارد.

این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه باردیگر تاکید کرده است:«ما هیچ گونه ارسال سلاح به یمن نداریم»

وی هفته گذشته نیز در واکنش به اظهارات مقام های بریتانیا و فرانسه گفته بود: «ادعای ارسال موشک به یمن با وجود محاصره شدید این کشور کذب و سناریویی ناشیانه است.»

به دنبال رد پیش نویس بریتانیا در شورای امنیت، روسیه پیش نویس قطعنامه تازه ای را ارائه کرد که ضمن تمدید تحریم های تسلیحاتی یمن در آن هیچ‌گونه اشاره‌ای به گزارش سازمان ملل درباره «نقض» تحریم‌ها از سوی ایران نشده بود.

قطعنامه پیشنهادی روسیه به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. این قطعنامه همچنین ماموریت کارگروه (کارشناسان مستقل) را برای یکسال تمدید می کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy