Wednesday, Feb 28, 2018

صفحه نخست » واکنش سخنگوی دولت به نامه احمدی نژاد به رهبر انقلاب، با حوادث خانوادگى اخیر، حصر به نوعی برطرف شد

Mohammadbagher_Nobakht.jpgسخنگوی دولت گفت: آرزو می‌کنیم رفع حصر زودتر بیفتد خصوصا اینکه با حوادث خانوادگى اخیر این حصر به نوعی برطرف شد. زمان خیلی چیزها را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک» محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز در نشست خبری اظهار داشت: ما برای مبارزه با فقر مطلق، نحوه پرداخت یارانه به خانواده‌های نیازمند را اصلاح کردیم البته مجلس محترم آن طور که مورد نظر دولت بود موافقت نکرد اما دست دولت را باز گذاشت. برای سال آینده همین روش فعلی یارانه‌ها ادامه دارد؛ مگر در مواردی خاص که غیرنیازمند بودن شخص محرز شود. در سال آینده با اجرای ۱۲ برنامه چند لایه از جمله احیای بافت فرسوده، نوسازی ناوگان فرسوده و غیره با منابع ۷۳ هزارو ۴۰۰ میلیاردتومان به دنبال اشتغالزایی برای یک میلیون و ۳۳هزار نفر هستیم. ۱۲۶ هزار میلیاردتومان طرح نیمه تمام عمرانی داریم و بخشی از این طرح‌ها واگذار و بخشی دیگر با شراکت بخش خصوصی و دولت در سال آینده اجرا می‌شود.

اهم اظهارات نوبخت به شرح زیر است:

* آرزو می‌کنیم رفع حصر زودتر بیفتد خصوصا اینکه با حوادث خانوادگى اخیر این حصر به نوعی برطرف شد. زمان خیلی چیزها را نشان می‌دهد، مثل همین اتفاقی که من با یک جمله از کنارش گذشتم. باش تا صبح دولت بدمد، این همه از نتایج سحر است. به هر تقدیر انشاالله زمان همه چیز را حل می‌کند آرزو می‌کنیم وحدت و صمیمت ملى بین همه ما پیش بیاید. بعضى از دوستان و عزیزان ما کج‌روى می‌کنند و اقداماتى انجام می‌دهند که خودشان و نظام را به دردسر می‌اندازند لذا آرزو می‌کنیم آنها هم منافع ملى را با وجود این همه دشمن خارجى تشخیص دهند و در داخل به جان هم نیفتیم و این حصر بزودى برطرف شود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

* سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده که در آن یک شاخص مرتبط با رشد اقتصادی، یک شاخص مرتبط با تورم و شاخص سوم مرتبط با اشتغال و بیکاری است. به طور ماهانه میزان تورم را محاسبه و اعلام می‌کنیم، بر اساس وظیفه، اول هر برج گزارش تورم ماه قبل را اعلام کرده، به طوری که گزارش بهمن ماه را نیز اول اسفند اعلام کردیم.

* در زمینه مهار تورم موفقیت داشتیم، از نظر مهار تورم توانستیم محدودیت رشد این شاخص را داشته باشیم و همچنان تورم ما در کشور یک رقمی است. با در نظر گرفتن قیمت اقلام مختلف در تابستان سال ۹۲ تا امسال می‌توان مهار قیمت‌ها را دید، البته این بدان معنی نیست که ما قیمت‌ها را ارزان کردیم، بلکه جلوی رشد فزاینده قیمت‌ها را گرفتیم، به جای اینکه اقلام ۴۰ درصد رشد داشته باشند، افزایش قیمت‌ها را به ۸ یا ۹ درصد رساندیم.

*موفقیت دیگر ما در حوزه رشد اقتصادی بوده است، تورم به طور ماهانه محاسبه می‌شود اما رشد اقتصادی و نرخ بیکاری را هر سه ماه یک بار محاسبه می‌کنیم. سه ماه بهار و تابستان محاسبه شده و در اختیار ما است اما هنوز میزان رشد اقتصادی و نرخ بیکاری در سه ماهه پاییز را به ما نداده‌اند، مرکز آمار اعلام کرده که تا ۱۵ اسفند این گزارش را نیز ارائه خواهد کرد اما در ۶ ماهه اول سال به طور متوسط ۶ درصد رشد اقتصادی داشتیم.

* در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر شغل پیدا کردند اما ۱۳ هزار و ۹۲۸ نفر نتوانستند شغل پیدا کنند که این تعداد به جمعیت بیکار ما اضافه شد. هم اکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد. ۹۷۱ هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند و ۹۵۷ هزار نفر به اشتغال دست یافتند.

* نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۶، ۱۱. ۹ درصد بود در حالی که در پاییز سال ۹۵، ۱۲. ۳ درصد بود و ۴ دهم درصد نرخ بیکاری تقلیل یافته است ولی هنوز به جمعیت بیکاران اضافه می‌شود به همین جهت برای سال آینده می‌خواهیم بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم. نرخ بیکاری افراد دارای مدارک آموزش عالی در پاییز ۹۵، ۱۹. ۵ درصد و در پاییز سال ۹۶، ۱۸. ۶ درصد است. نرخ بیکاری هنوز در کشور ما بالاست، ادعای دولت حل مشکل بیکاری نیست بلکه ادعای دولت این است که روند کاهنده‌ای که در سال‌های قبل وجود داشته است اصلاح شده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۹ تا ۲۴ سال در پاییز سال ۹۵، ۳۰. ۴ درصد و در پاییز سال ۹۶، ۲۸. ۴ درصد بوده است.

* در ۹ ماه امسال خالص افرادی که وارد بازار کار شده‌اند، ۸۳۶ هزار نفر بوده‌اند که از این تعداد ۸۱۸ هزار نفر توانستند وارد بازار کار شوند و نرخ بیکاری هم حدود ۱۲. ۱ درصد است. این ارقام نشان می‌دهد سیاست هایی که دولت برای ایجاد اشتغال دنبال کرده است توانسته اثر خود را در بازار نشان دهد.

* دیروز در جلسه کمیته تخصصی با وزیر اقتصاد و معاونت خزانه داری کل کشور اعلام شد تا پایان سال بدون کسری، در حدی که لایحه دولت را به مجلس ارائه دادیم دریافت‌ها و پرداخت‌ها متعادل انجام شده است و تنخواه بانک مرکزی را نیز تسویه می‌کنیم.

* از ۱۵ اسفند ماه حقوق کارمندان را پرداخت می‌کنیم تا ۱۰، ۱۵ روز پایان سال از دغدغه حقوق‌ها فارغ شویم و هر چه پول باقی ماند به طرح‌های عمرانی اختصاص دهیم.

*هفته گذشته از مرکز نگهداری معلولان ذهنی بازدید داشتم متوجه شدم چند ماهی است پرداخت یارانه آنها به تاخیر افتاده است، امروز یارانه آنها پرداخت شد و در تماسی که با رئیس سازمان بهزیستی داشتم اعلام کردم که بخش قابل توجهی از این بدهی پرداخت شده و بخش دیگر نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

* (درباره اعتصاب کارگران خوزستانی و وضع کارگرانی که به دلیل خصوصی سازی بیکار شدند): یکی از آفات برخی واگذاری‌ها به بخش خصوصی که البته خوب انجام نشد، وضع کارگران بود اما ما موظف هستیم این مشکلات را حل کنیم.

* (در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا): یک آدم دمی دمی مزاج حرفی زده است. برجام موضع نظام است و اگر کاستی ببینیم از آن خارج می‌شویم و ما آن چه که منافع ملت است را انجام می‌دهیم.

* (درباره خارج شدن ایران از برجام): اگر منافع ملی ما تامین نشود یک لحظه در قرارداد برجام نخواهیم ماند؛ این موضوع فردی یا شخصی نیست بلکه موضع نظام است. البته اروپایی‌ها همیشه این ابراز امید را می‌دهند که اگر یک مشکلی باشد آن را حل می‌کنند اگر منافع ما تامین نشود برجام را ادامه نخواهیم داد.

* (درباره سفر رئیس جمهور به هرمزگان): رئیس جمهور در دولت یازدهم به همه استان‌ها سفر کردند و آنچه برای توسعه استان‌ها تشخیص دادند را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کردند. در اسفند ۹۲ سفر هرمزگان داشتند که حدود ۳۲۵ میلیارد تومان برای ۲۹ طرح و پروژه در نظر گرفته شد. بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و مابقی طرح‌ها را نیز دنبال خواهیم کرد.

* (درباره بیمه سلامت): ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ برای بیمه سلامت در نظر گرفتیم و برای کمک به این بیمه اعلام کردیم که به جای ۱۰۰ درصد ۱۰ درصد از هزینه‌های بیمه سلامت را پرداخت می‌کنیم تا به این بخش کمک کنیم. ۲ هزار میلیارد تومان در ماه قبل به بیمه سلامت دادیم، الان داروخانه‌ها تا شهریور و مهر عقب افتادگی‌های خود را دریافت کردند و تنها چند ماه طلب باقی مانده است. با این حال دولت خود را موظف می‌داند که دسترسی همگان را به بهداشت ودرمان با قیمت نازل فراهم کند. آنچه که تعهد کردیم در این زمینه اجرایی خواهیم کرد.

* (درباره فشار سیاسی در پی اجرای برخی طرح‌ها در آموزش و پرورش): تا کنون موردی از سوی وزارت آموزش و پرورش به دولت ارائه نشده اما اگر چیزی ارائه شود حتما طبق وظیفه دولت از این بخش حمایت می‌کنیم. همه ارقام و اعتباراتی که مربوط به حق التدریس هایی آموزش و پرورش است را تا پایان امسال تصویه خواهیم کرد.

* (درباره همسان سازی بازنشستگان): در سالی که گذشت برای این اقدام ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته بودیم و برای سال آینده نیز ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر خواهیم گرفت تا طی ۵ سال این همسان سازی را انجام دهیم.

* (درباره نبود تعامل دولت با نخبگان): ما همواره تلاش می‌کنیم ارتباط خود را با جامعه نخبگی داشته باشیم و هر کدام از ما در مجامع دانشگاهی شرکت می‌کنیم و با انجمن‌های تخصصی دیدار داریم، حتی رئیس جمهور در استان‌های مختلف یک جلسه با نخبگان دارند. تلاش ما این است که بدانیم چه می‌گویند و در تصمیمات خود این اظهارات را نیز لحاظ کنیم.

* (درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در مجلس و استقبال دولت از آن): حتما ما موافقیم و اگر ثابت شد نامشروع است، قبول داریم. چه کسی باید این را مشخص کند؟ یک مرجعی باید رسیدگی کند و هیچ کسی با این مسئله مخالف نیست و این امر چیز جذابی است و همه استقبال می‌کنند هر مال نامشروعی را دادستان عمومی می‌تواند اعلام کرده و پیگیری کند ما حرف‌های کارشناسی خود را می‌زنیم اما مخالفت نمی‌کنیم. اگر منظور دولتی‌ها است که ما همان روز اول کاری اموال خودمان و خانواده‌هایمان را اعلام کردیم و باید در دور دوم اسناد را ارائه دهیم که هیچ اضافه‌ای نداشته است.

* (درباره نامه احمدی‌نژاد به رهبری و درخواست برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از موعد): این حرف وجاهت قانونی ندارد و در حدی نیست که در این جلسه وقتی به آن اختصاص پیدا کند.

* (در خصوص سوال از رئیس‌جمهور): این امر حق نمایندگان مجلس است و ما از خدایمان است که سوال بپرسند و ما هم جواب دهیم. باید طرح سوال به نحوی باشد که هدف آن مشخص شود. سوال در کمیسیون‌های مربوطه با نمایندگان دولت در حال بررسی است.

* (در خصوص همراهی انگلیس و آمریکا در قضیه برجام و قطع‌نامه شورای امنیت علیه ایران): این دو کشور در برجام باید یکدیگر همراهی کنند. می‌دانید همیشه آمریکا و انگلیس با هم همراه بوده‌اند اما ما بر همان مواضع حق‌طلبانه ۴۰ سال پیش خود خواهیم بود.

* (در خصوص نوسانات نرخ ار): سیاست دولت این نیست که ارزش پول ملی تضعیف شود و این سخن نادرستی است که بگوییم دولت می‌خواهد قیمت دلار را بالا ببرد تا پولی دستش را بگیرد. سوال این جاست چرا باید این قیمت بالا برود؟ مهم‌ترین بخش متعادل‌سازی عرضه و تقاضا است، ما از دو محل ارز به دست می‌آوریم یک بخش فروش نفت و بخش دیگر صادرات غیرنفتی است. مجموع صادرات بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار است. کسانی که اقتصاد ایران را می‌شناسند می‌دانند خیلی تفاوت بین عرضه و تقاضا وجود ندارد اما اگر بنا باشد هرکسی فکر کند ریالی در جیبش دارد و تبدیل به ارز کند و ارزش ریالش بیشتر می‌شود، درست نیست. نگران‌کننده است که بازار از ریال به سمت دلار میل کند طبیعی است که دلالان خوششان بیاید اما این اقدام بانک مرکزی بسیار سنجیده و درست است.

* کسانی که سوداگر هستند و می‌خواهند قاچاق کنند تکلیفشان مشخص است اما با مردمی که می‌خواهند ریال خودشان را افزایش دهند نمی‌توان امنیتی برخورد کرد بنابراین دولت حاضر شد به جای ۱۵ درصد ۲۰ درصد سود بدهد. بازار ارز مشخص است که امنیتی است. شاید مردم بگویند که سرمایه‌گذاری در بازار ارز سودش بیشتر است بنابراین به مردم گفتیم که سود ارزی شما را با قیمت ارز روز محاسبه خواهیم کرد. حساب مردم را با یک عده دلال سوا کردیم و یک سیاست سنجیده از سوی بانک مرکزی صورت گرفت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy