Thursday, Mar 1, 2018

صفحه نخست » مأموران مانع حضور کارگران فولاد اهواز در نماز جمعه شدند، «امام جمعه به گوش باش - ما کارگریم نه اوباش​»

workersArrest_030118.jpgبازداشت شبانه ۱۰ کارگر گروه ملی فولاد

رادیو فردا - اتحادیه آزاد کارگران ایران از بازداشت بیش از ۱۰ تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز از سوی مأموران امنیتی خبر داد. این گزارش حاکی از انتقال این کارگران مرکزی اهواز است.

به گفته این تشکل کارگری، این کارگران پنجشنبه شب دهم اسفند با حمله مأموران امنیتی به منازل‌شان بازداشت شدند. دستور بازداشت‌ها از سوی دادستانی اهواز صادر شده است.

بر اساس این گزارش، از جمله کارگرانی که بازداشت شده‌اند، فرهاد اکبریان، مرتضی اکبریان، میثم علی قنواتی، امین مؤمن‌پور، حسین نیسی، باقر دلفی، تقی حسن‌زاده، هادی عفراوی و مهدی عادل‌زاده هستند.

دلیل بازداشت این افراد اعلام نشده و مقام‌های قضایی و انتظامی زشماً واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

در این میان، اطلاعات نیروی انتظامی اهواز در تماس با بسیاری از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، خواستار اعلام آدرس منازل شان شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت شبانه بیش از ۱۰ کارگر این مجتمع بزرگ صنعتی در اهواز را در شرایطی که «ماه‌هاست دستمزدی نگرفته و خود و خانواده های‌شان در وضعیت به غایت مصیبت باری برای گذران زندگی قرار دارند» بیانگر آن دانست که حکومت‌گرانی که «با ژست مستضعف پناهی در ۴۰ سال پیش اختیار این جامعه را بدست گرفتند با هجوم شبانه به منازل کارگران ... در تلاشند تا ما را با ضرب و زور و توسل به دار و درفش با شکم گرسنه وادار به‌کار کنند».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در این میان، همزمان با ادامه اعتراض‌های کارگری در ایران، وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، روز هفتم اسفند، سخنرانی او در روز ۱۶ بهمن را منتشر کرد که در آن «دشمنان» متهم شده‌اند که تلاش می‌کنند که «رکودی، لنگی‌ای از سوی کارگران به وجود بیاورند یا کارگرها را به این کار وادار کنند».

AB7497_w1023_s.jpg

فرداکاتور: مزد کارگر، طرح از اسد بیناخواهی

fooladAhvaz_030118.jpg«امام جمعه به گوش باش - ما کارگریم نه اوباش​»

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران مانع حضور بیش از ۳۰۰ تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در مصلی اهواز شدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران این مجتمع صنعتی قصد داشتند برای دومین بار در نماز جمعه اهواز شرکت و «دادخواهی» کنند اما «نیروهای بسیج و امنیتی از حضور آنها جلوگیری کردند» و این کارگران نیز در مقابل مصلی تجمع کردند.

آنها شعار دادند:‌ «امام جمعه به گوش باش - ما کارگریم نه اوباش».

آنها در نماز جمعه هفته گذشته اهواز شعار داده بودند:‌ «مرگ بر کارگر - درود بر ستمگر». این شعار کنایه آمیز در اعتراض به بی توجهی مسئولان به خواسته‌های صنفی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران داده شده بود؛ شعاری که بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی یافت.

پیش از آن این شعار از سوی کارگران کارخانه هپکو در روز ۱۶ بهمن سر داده شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین نوشت که در پی تجمع کارگران، یکی از فرماندهان نیروی انتظامی تلاش کرد آنان را متفرق کند اما کارگران حاضر به ترک محل نشدند و به‌دنبال آن، یگان‌های موتوری نیروی انتظامی در محل حاضر شدند.

این در شرایطی بود که بر اساس خبر دیگری که اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرد، قرار بود استاندار خوزستان برای گفت‌وگو با کارگران معترض به محل تجمع آنان برود. در این میان، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، فرمانده انتظامی اهواز و جمعی از فرماندهان انتظامی استان خوزستان با حضور در جمع آنان قول دادند تا درخواست‌های آنان را پیگیری کنند.

در این ارتباط،‌ یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران ایرنا گفت: «تاکنون به مسئولان زیادی برای رفع مشکلات‌مان مراجعه کرده و تنها وعده حل شنیده‌ایم».

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در روزهای گذشته ضمن اعتصاب، اقدام به تجمع در مقابل استانداری خوزستان کرده بودند. آنها خواستار پرداخت دستکم سه ماه دستمزد معوقه و روشن شدن چگونگی پرداخت حقوق اسفند و عیدی و پاداش آخر سال خود هستند. این در شرایطی است که کارفرما گفته است تنها دستمزد یک ماه را پرداخت می کند. این موضوع انتقاد کارگران را به دنبال داشت و آنان خواستار برکناری او و نیزاستاندار خوزستان شده بودند.

تاریخچه این مجتمع به سال ۱۳۴۶،‌ سال راه‌اندازی کارخانه فولاد اهواز باز می‌گردد که بعد از انقلاب بهمن ۵۷ توسعه یافت و در سال‌های گذشته متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بود که پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مدیریت موقت آن به قوه قضائیه و سپس بانک ملی واگذار شد تا اینکه در آبان امسال مالکیت آن به عبدالرضا موسوی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس، رسید.

آقای موسوی همچنین مالک باشگاه استقلال اهواز، هتل داریوش در کیش و پارک دلفین‌های کیش است.

در ماه‌های اخیر، پرداخت نشدن دستمزد و مزایای کارگران در مناطق مختلف ایران، اعتراض‌های صنفی آنان را به دنبال داشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy