Friday, Mar 23, 2018

صفحه نخست » حمله شیمیایی در بریتانیا - اتحادیه اروپا سفیر خود را از روسیه فراخواند

BD5941C0-C0BE-45ED-BE9A-49CABEC9513F.jpegدر واکنش به حمله شیمیایی به یک مامور اطلاعاتی سابق روسیه در خاک بریتانیا، اتحادیه اروپا سفیر خود را از روسیه فرا خوانده است.
روز جمعه، ۳ فروردین (۲۳ مارس)، منابع اتحادیه اروپا اعلام کردند که رهبران بیست و هشت کشور عضو اتحادیه در پایان مذاکرات خود در شب گذشته تصمیم گرفتند که در اعتراض به حمله شیمیایی به سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی سابق روسیه، و دخترش یولینا در شهر سالزبوری بریتانیا، سفیر اتحادیه در مسکو "برای رایزنی" فراخوانده شود.
پیشتر، دونالد توسک، رئیس اتحادیه اروپا، در توئیتر خود نوشت که رهبران کشورهای عضو اتحادیه در مذاکرات خود به این نتیجه رسیدند که "مسئولیت روسیه در حمله شیمیایی در خاک بریتانیا بسیار محتمل است." وی گفت که کشورهای عضو در نظر دارند ضمن محکومیت لفظی دولت روسیه، "گامی فراتر بگذارند." فراخوانی سفیر اتحادیه از مسکو اولین اقدام عملی در ابراز وحدت اتحادیه اروپا با بریتانیا در مورد حمله شیمیایی است.
روز ۴ مارس، سرگئی و یولینا اسکریپال در حال بیهوشی در یک مکان عمومی در شهر سالزبوری یافت شدند و پس از انتقال به بیمارستان، اعلام شد که آنان با یک ماده مورد استفاده در تسلیحات شیمیایی مسموم شده‌اند. مقامات بریتانیایی بعدا اعلام کردند که این ماده منحصرا توسط روسیه ساخته شده و فقط در اختیار نهادهای دولتی آن کشور قرار دارد مگر اینکه این نهادها کنترل خود بر این ماده را از دست داده باشند.

درپی این واقعه، دولت بریتانیا بیست و سه عضو سفارت روسیه در لندن را که، به گفته مقامات بریتانیایی، در پوشش دیپلمات به عملیات اطلاعاتی و جاسوسی اشتغال داشتند، از خاک بریتانیا اخراج کرد. دولت روسیه هم در یک اقدام تلافی‌جویانه، به همین تعداد دیپلمات بریتانیایی دستور داد خاک روسیه را ترک کنند.
اگرچه بریتانیا در حال حاضر سرگرم مذاکره با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه است، اما ظاهرا کشورهای عضو اتحادیه معتقدند که حتی پس از خروج بریتانیا نیز همکاری و همسویی نزدیک با این کشور در مسایل امنیت دستجمعی اهمیت دارد. حمایت از موضع بریتانیا در مورد واکنش به اتهام حمله شیمیایی در سالزبوری ظاهرا نشانه این گرایش است.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در سخنان خود در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که "چالشی که از سوی روسیه متوجه ماست برای سال‌های آینده هم ا دامه خواهد داشت و بریتانیا، به عنوان یک کشور برخوردار از دموکراسی، شانه به شانه کشورهای عضو اتحادیه و عضو ناتو آماده مقابله با این چالش است زیرا اتحاد ما، ضامن پیروزی ماست."

تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه گفته‌اند که احتمال دارد به اقدامات یکجانبه علیه روسیه نیز دست بزنند. دولت بریتانیا تلویحا خواسته بود که کشورهای عضو اتحادیه هم آن دسته از دیپلمات های روسی را که به عملیات جاسوسی مظنون هستند از کشورهای خود اخراج کنند.
دولت روسیه هرگونه ارتباطی با این حمله را رد کرده و گفته است که شواهد کافی برای اثبات دست داشتن روسیه در این ماجرا دریافت نکرده است. آقای اسکریپال و دخترش همچنان در حالت کما هستند و روز گذشته، قاضی یک دادگاه بریتانیایی موافقت کرد که به منظور اثبات علت مسمومیت، از آن دو نفر نمونه خون گرفته شده و برای آزمایش به مرکز تحقیقات سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی ارسال گردد. به دلیل بیهوشی این دو نفر و نبودن خویشاوندان آنان در دسترس، پلیس برای کسب مجوز گرفتن نمونه خود به دادگاه مراجعه کرده بود.
روز گذشته یک مامور پلیس که هنگام کمک به سرگئی اسکریپال و دخترش در سالزبوری به ماده شیمیایی آلوده و مسموم شده بود سرانجام از بیمارستان مرخص شد اما پزشکان گفتند که مشخص نیست که آیا او هرگز سلامت کامل خود را باز یابد. در مورد سرگئی و یولینا اسکریپال نیز پزشکان گفته‌اند که به بهبود کامل آنان اطمینان ندارند.
روسیه نیز مانند اکثر کشورهای جهان معاهده منع کاربرد اسلحه شیمیایی را امضا کرده اما به گفته منابع غربی، احتمالا همچنان مقادیر قابل توجهی از این تسلیحات و مواد مورد استفاده در آنها را ذخیره کرده و در اختیار دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy