Sunday, Mar 4, 2018

صفحه نخست » کدخدایی: شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است

kadkhdayee_030318.jpgرادیو فرانسه، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، می‌گوید: شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است و اتفاقا می‌گوید که همه‌پرسی را سیاسی نکنید.

به گزارش خبرگزای ایسنا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه ۱۲ اسفند/سوم مارس، با تکذیب «وجود اختلاف میان أعضاء این شورا در موضوع همه‌پرسی»، گفت: موضوع رفراندوم فقط در دو اصل ۵۹ و ۱۷۷ قانون اساسی آمده است.

سخنگوی شورای نگهبان، در نشست هفتگی با رسانه‌ها، تاکید کرد: شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است و می‌گوید که همه‌پرسی را سیاسی نکنید.

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان که بر أساس قانون، صلاحیت اظهارنظر درباره همه‌پرسی را ندارد درباره آن اظهار نظر می‌کند، گفت: اگر بگوییم شورای نگهبان طرفدار همه‌پرسی است، کافی است؟

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد که اختلافی میان أعضاء این شورا وجود ندارد و همه با هم یکدست بوده و شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

عباسعلی کدخدایی، با بیان اینکه شورای نگهبان در دو اصل ۵۹ و ۱۷۷ قانون اساسی آمادگی برگزاری همه‌پرسی را دارد، تاکید کرد: به موجب اصل ۱۱۰ قانون اساسی، فرمان همه‌پرسی از اختیارات رهبری است.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، در مراسم سخنرانی روز ۲۲ بهمن به مناسبت سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، به موضوع برگزاری همه‌پرسی اشاره کرد. این اظهارات با واکنش‌های متفاوتی همراه بود.

در پی اظهارات حسن روحانی، پانزده تن از فعالان سیاسی در داخل و خارج از ایران فراخوانی به منظور برگزاری یک همه‌پرسی با هدف تعیین نوع حکومت آینده ایران صادر کردند.

اصل ۵۹ قانون اساسی ایران به برگزاری همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» اشاره دارد اما درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان محلس برسد.

در اصل ۱۷۷ قانون اساسی ایران نیز به بازنگری در قانون اساسی اشاره شده است. همچنین بر أساس ۱۱۰ قانون اساسی تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، از وظایف و اختیارات رهبر است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy