Friday, Mar 2, 2018

صفحه نخست » برنامه موشکی تهران در مذاکرات عربستان با مصر، آمریکا، بریتانیا و فرانسه

saud_030318.jpgصدای آمریکا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در حالی نخستین برنامه سفر خارجی خود در این مقام را با سفر به مصر آغاز می‌کند و در بریتانیا و آمریکا پی می‌گیرد، که بحث و تبادل نظر با مقام‌های هر سه کشور در باره نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه یکی از موضوع‌های اصلی در دستور مذاکرات است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه محمد بن سلمان که یکشنبه ۱۳ اسفند به مصر می‌رود، روز چهارشنبه از بریتانیا بازدید می‌کند و دیدار رسمی او از آمریکا نیز برای آخرین روزهای اسفند ماه برنامه‌ریزی شده است.

محمد بن سلمان علاوه بر ولیعهدی، رئیس «کمیته مبارزه با فساد» عربستان سعودی ست و پس از پادشاه، دومین فرد قدرتمند آن کشور محسوب می‌شود.

این کمیته پنج ماه پیش در اولین اقدام خود تعدادی از ثروتمندان عربستان سعودی از جمله ولید بن طلال بن عبدالعزیز را بازداشت کرد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

آقای طلال که چندی ست از زندان آزاد شده، یکی از ثروتمندترین بازرگانان خاورمیانه است و به گزارش مجله فوربز، ثروت او به بیش از ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد.

یکی از آگاهان سعودی که نام او ذکر نشده می گوید، ریاست محمد بن سلمان بر کمیته مبارزه با فساد با اختیارات تام و نامحدود همراه است.

پرزیدنت ترامپ نیز با انتشار یک پیام در توئیتر ضمن ابراز اطمینان کامل به پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، بازداشت شده‌ها را کسانی خواند که سال‌هاست در حال «دوشیدن» کشورشان هستند.

انتقادها از برنامه موشکی ایران

از سوی دیگر، ولیعهد عربستان سعودی فرماندهی حملات هوایی ائتلافی از ده کشور سنی مذهب علیه شورشیان شیعه حوثی در یمن را بر عهده دارد، که از پشتیبانی ایران برخوردارند.

این شورشیان و حامیان منطقه‌ای آن نیز تا به حال دو موشک بالیستیک به سوی فرودگاه ریاض پرتاب کرده اند که توسط پایانه موشکی ضد موشک پاتریوت در آسمان عربستان سعودی رهگیری و نابود شده است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته است: «تصور می‌کنم که ما دقیقاً می‌دانیم که چه کشوری مسئول بی‌ثباتی در منطقه است. فعالیت‌های مخرب ایران در یمن و سوریه و سایر نقاط در خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست.»

مصر، نخستین مقصد ولیعهد عربستان در سفرهای پیش روی او، پر جمعیت‌ترین کشور عرب و بزرگترین متحد عربستان سعودی در خاورمیانه است.

انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز که به احتمال زیاد با پیروزی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری آن کشور همراه است، چند روز پس از بازدید ولیعهد عربستان سعودی از قاهره انجام می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy