Monday, Mar 5, 2018

صفحه نخست » واکنش تهران به تهدید فرانسه علیه برنامه موشکی ایران

IRI_france_030518.jpgژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه، روز دوشنبه پنجم مارس، در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. هدف از این دیدارها، گفت‌وگو درباره برنامه موشکی تهران و همچنین نقش ایران در سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه عنوان شده است

انتقاد شمخانی از «امتیازدهی اروپا به آمریکا درباره برجام» در دیدار با لو دریان

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با وزیر خارجه فرانسه «سیاست» اروپا در «امتیازدهی» به آمریکا برای «باقی نگه‌داشتن» این کشور در برجام را نیز «نادرست» خواند و افزود که این سیاست٬ «به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است».

وی همچنین نسبت به حضور و فعالیت آزادانه اعضای سازمان مجاهدین خلق در فرانسه اعتراض کرد و گفت که «عدم مقابله پاریس با گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور که در ترور هزاران نفر از مردم بیگناه کشور ما دست داشته‌اند با مسئولیت بین‌المللی فرانسه در مقابله با تروریسم مغایرت داشته و به طور قطع مقوم روند رو به توسعه روابط دو کشور نخواهد بود».

یورونیوز، در حالی که ژان ایو‌ لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه برای گفتگو با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده است، محمدجواد ظریف، به اروپا درباره آینده مذاکرات دوجانبه هشدار داد.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه اعتماد، تلاش اروپا برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران خطرناک خوانده و گفته است: «اگر اروپایی‌ها تمایل داشته باشند این پروسه را با عنوان دیگری در دنیا عرضه کنند، ما هم براساس آن تصمیم خواهیم گرفت که آیا این گفت‌وگوها ارزش پیگیری دارد یا خیر.»

دو سال پس از انعقاد توافق هسته‌ای ایران و جامعه جهانی (برجام) دو طرف اصلی آن یعنی ایران و ایالات متحده با اختلافهایی جدی روبه‌رو شده‌اند. در حالی‌که اتحادیه اروپا و به‌ویژه سرویس روابط خارجی این نهاد بر حفظ برجام به عنوان یک سند بین‌المللی تاکید می‌کنند، به نظر می‌رسد تهدید ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا را به تلاش برای بازنگری در آن متمایل کرده است.

e34c4381d8_99033.jpgمحمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته دراین زمینه گفت: «حتما هر اقدامی برای خشنود كردن طرفی كه تاكنون بيشترين موارد نقض برجام را در كارنامه دارد، بی‌فايده است. در حال حاضر دو گروه برجام را نقض كرده‌اند؛ امريكايی‌ها و اروپايی‌ها.»

آقای ظریف که با روزنامه اعتماد گفتگو می‌کرد افزود: «اروپایی‌ها در برخي موارد به دليل سياست‌های امريكا نتوانستند تعهدهای برجامی خود را به ويژه در حوزه روابط بانكی اجرا كنند. بنابراين اين دو گروه (اروپا و امريكا) در شرايطی نيستند كه براي كشوری كه برجام را به طور كامل اجرا كرده شرط و شروط بگذارند. برداشت ما اين است كه فعلا ترامپ شعارهايي را مطرح كرده كه هيچ كدام آنها جنبه عملياتی ندارد. اروپايی‌ها در بسياری از موارد نمی‌دانند كه معنای شعارهای رييس‌جمهور امريكا چيست و البته شايد در برخی از اين موارد خود امريكايی‌ها هم ندانند كه معنی اين شعارها چيست.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اما در این میان برنامه توسعه موشکهای بالستیک ایران به یکی از چالشهای اساسی بدل شده است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ممكن است پرونده ايران به بهانه امنيتی شدن آزمايش‌های موشكی به يك بحران امنيتی بين‌المللی تبديل شود گفت: «در حال حاضر اين بحث‌ها در حد شعار برای راضی كردن ايالات متحده است. هيچ كس سابقه كشورهای اروپايی و غربي در حمايت از صدام در جنگ ميان ايران و عراق و جلوگيری از دسترسی ايران به كمترين امكانات دفاعی را فراموش نكرده است. اگر روزی قرار باشد گفت‌وگويی ميان ايران و اروپا در اين خصوص صورت بگيرد اين اروپايی‌ها هستند كه بايد پاسخگو باشند. امروز نيز سرازير كردن صدها ميليارد دلار ادوات جنگی از جمله موشك‌های متفاوت به منطقه ما توسط اروپايي‌ها صورت می‌گيرد بنابراين اگر اروپايی‌ها بخواهند اين شعارها را عملياتی كنند دچار تناقضی خواهند شد كه قابليت ارايه در هيچ بحث جدی را ندارد.»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که در تهران به سر می‌برد دیروز گفت ایران در صورتی که مسائل مربوط به برنامه موشکی خود را حل نکند با تحریم روبه‌رو خواهد شد. آقای لودریان در مصاحبه با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» گفت: «برنامه موشک‌های بالستیک ایران که چند هزار کیلومتر برد دارند، با قطعنامه‌های شورای امنیت سازگار نیست و بیش از نیاز ایران برای دفاع از مرزهای خود است.»

از سوی دیگر سردار احمد وحیدی، رئیس مرکز تحقیقات دفاع راهبردی سپاه در واکنش به این نظرات گفت: «فرانسوی‌ها نه تنها اجازه اظهارنظر درباره توانمندی موشکی ایران را ندارند بلکه باید بابت اقدامات خصمانه علیه ملت ایران در طول چهل سال گذشته از جمله حمایت از صدام در جنگ تحمیلی، پاسخگو باشند.»

وی که با خبرگزاری تسنیم گفتگو می‌کرد افزود: «ما بر اساس منافع کشور، تصمیم می‌گیریم که مقامات خارجی دیگر کشورها به ایران سفر داشته باشند یا خیر ولی در هر حال ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهد داد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy