Wednesday, Mar 7, 2018

صفحه نخست » مخالفت با ارسال "جعبه سیاه" هواپیمای آسمان به فرانسه

blackbox_030718.jpgدویچه وله - یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد از "اصرار" بر ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران ـ یاسوج به فرانسه، این اقدام را غیرضروری دانست. او گفت که علت اصرار و تعجیل برای فرستادن جعبه سیاه به فرانسه مشخص نیست.

بهرام پارسایی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه (۱۶ اسفند/ ۷ مارس) با انتقاد از "اصرار" سازمان هواپیمایی ایران بر ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران ـ یاسوج به فرانسه، تأکید کرد که این اقدام ضرورتی ندارد. پارسایی همچنین هشدار داد که در صورت ارسال جعبه سیاه به فرانسه، کمیسیون اصل نود موضوع را از طریق مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.

عضو هیأت رئیسه این کمیسیون نظارتی مجلس به خبرگزاری ایلنا گفت: «به نظر می‌رسد کسانی که به‌دنبال فرستادن جعبه سیاه هواپیمای تهران ـ یاسوج به فرانسه هستند، مشخصا دو هدف را دنبال می‌کنند. اول سعی در خرید زمان دارند و در ثانی نگرانی ما خطری است که ارسال این جعبه سیاه به کشور فرانسه و در طول مسیر این جعبه سیاه را تهدید می‌کند و به هر حال ممکن است هر اتفاقی در مسیر بیفتد.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سازمان هواپیمایی ایران سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیمای تهران ـ یاسوج "به دلیل برخی مسایل فنی و تخصصی" به فرانسه منتقل می‌شود. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز دلیل ارسال جعبه سیاه به فرانسه را فقدان "ابزار لازم برای بازخوانی" آن اعلام کرده و گفته بود که جعبه سیاه تا پنجشنبه (۱۷ اسفند) برای بازخوانی به فرانسه انتقال می‌یابد. بازخوانی جبعه سیاه در فرانسه با حضور نمایندگان ایران انجام خواهد گرفت.

اول اسفند نیز یک هیأت هفت‌نفره فرانسوی به منظور همکاری در روند بررسی علت سقوط هواپیمای "ای‌تی‌آر" به ایران آمد که به دلیل عدم امکان حضور در محل سقوط هواپیما در کوه دنا و یافت نشدن جعبه سیاه تا آن زمان، حاصل چندانی نداشت.

هیأت فرانسوی شامل سه نفر از اعضای کمیته بررسی سوانح فرانسه و چهار نفر از نمایندگان کارخانه سازنده هواپیماهای ATR بودند. جعبه سیاه هواپیمای شرکت "آسمان" اما تازه ۴ روز پیش (۱۲ اسفندماه) در ارتفاعات دنا پیدا شد.

بهرام پارسایی در بخش دیگری از سخنان امروز خود ضمن تأکید بر "تصمیم‌گیری عجولانه" سازمان هواپیمایی ایران درباره غیرضروری بودن ارسال جعبه سیاه به فرانسه گفته است که "خواندن" جعبه سیاه در ایران نیز امکان‌پذیر است و هیچ دلیلی بر ارسال آن به "خارج از کشور" نیست.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شده است که «عدم امکان بازخوانی جعبه سیاه در کشور جای نگرانی بیشتری دارد؛ چرا که نشان می‌دهد رندوم چک در مورد سایر هواپیماها از جمله همین هواپیما انجام نشده که بعید است این‌چنین باشد و با این حساب به نظر می‌رسد نیازی به ارسال این جعبه سیاه به خارج از کشور وجود ندارد».

نگرانی از بی‌نتیجه ماندن پرونده سقوط

پارسایی با اشاره به سالم بودن جعبه سیاه هواپیمای تهران ـ یاسوج گفت: «در این شرایط مشخص نیست چرا دوستان اصرار دارند این جعبه سیاه را به کشور فرانسه بفرستند». او ابراز امیدواری کرد که «کار به جایی نرسد که این پرونده نیز همچون پرونده‌های مشابه مشمول مرور زمان شده و بی‌نتیجه بماند.»

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت، چنانچه واقعا امکان بازخوانی جعبه سیاه در ایران وجود نداشته باشد، باز هم بهتر است «یک تیم تخصصی از فرانسه به کشور بیاورند که یک بار برای همیشه این دانش و تکنولوژی را در اختیار کارشناسان کشورمان قرار دهند». پارسایی در عین حال چنین اقدامی را "بعید" دانست، زیرا به گفته او، کارشناسان ایرانی توانایی بازخوانی جعبه سیاه را دارند.

به گفته بهرام پارسایی، از آنجا که ایران کشوری "سانحه‌خیز" است که در آن "حدود ۷ برابر جهان" سانحه هوایی اتفاق می‌افتد، «بهتر است لااقل این مسائل داخل کشور انجام شود.»

تهدید به پیگیری قضایی

سخنگوی فراکسیون امید مجلس در واکنش به اظهارات مسئولان سازمان هواپیمایی ایران مبنی بر ارسال هر چه سریع‌تر جعبه سیاه به فرانسه گفت: «متوجه نمی‌شویم که چرا هواپیمایی کشوری تا این حد در ارسال جعبه سیاه به فرانسه عجله دارد. کدام یک از جعبه سیاه‌های قبلی را با این عجله و فوریت به خارج از کشور ارسال کردند».

این نماینده مجلس همچنین از "مستندات فراوانی" در کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد که نشان می‌دهند «هیچ توجیهی برای ارسال این جبعه سیاه به خارج کشور وجود ندارد.»

بهرام پارسایی در نهایت هشدار داد که کمیسیون اصل نود "قطعا" در صورت ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران ـ یاسوج به فرانسه، اقدام کرده و موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

هواپیمای سقوط کرده در مسیر تهران ‌ـ یاسوج، ساخت یک شرکت فرانسوی ایتالیایی بوده که هواپیماهای دوموتوره "توربوپراپ" می‌سازد. گنجایش آن ۷۸ سرنشین با دو خلبان بود. هواپیمای سانحه‌دیده‌ی "ای‌تی‌آرـ۷۲" از تیپ ۵۰۰ بوده که از سال ۱۹۹۷ در حال بهره‌برداری‌اند.

هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان بامداد روز ۲۹ بهمن اندک‌زمانی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت یاسوج، از صفحه رادار ناپدید شد. محل سقوط این هواپیما منطقه کوهستانی دنا در نزدیکی سمیرم بوده است. این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز برعکس می‌کرده و به طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر داشته است. تمامی ۶۶ سرنشین و خدمه هواپیمای تهران ـ یاسوج در پی این سانحه هوایی جان خود را از دست دادند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy