Thursday, Mar 8, 2018

صفحه نخست » گام تازه جامعه کشتی ایران؛ نامه به خامنه ای درباره بازی با اسرائیل

wrestling_030818.jpgایران وایر - قهرمانان کشتی ایران، امروز (پنج‌شنبه) متنی را خطاب به رهبر ایران نوشته‌اند که در آن درخواست شده برای آینده کشتی و ورزش ایران راهکاری قطعی پیدا شود. روابط عمومی فدراسیون کشتی این نامه را منتشر کرده و نوشته: «حامیان رسول از رهبر ایران خواسته‌اند، مسئله مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی با دستور رهبر، به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شود.»

یکی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون کشتی ایران که نمی‌خواهد نامی از او برده شود به «ایران وایر» می‌گوید: «این آخرین قدم ما نیست.» منظور از «ما»، ائتلاف گسترده جامعه کشتی ایران با «رسول خادم» است. جمعیت مخالفان خادم، بعد از قیامی که او مقابل «ممنوعیت مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی» داشت، پشت او ایستادند. نمونه بارزش، «علیرضا حیدری» است. قهرمان، مربی و پیشکسوت کشتی ایران دیروز به «ایسنا» گفته بود که حاضر نشده پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان برای جانشینی رسول خادم را بپذیرد. حیدری که تا سه ماه قبل از منتقدین جدی مدیریت خادم بود، حالا گفته: «ممکن است بتوانیم کشتی را اداره کنیم، اما نه مثل رسول خادم. پس چه دلیلی دارد جای او را بگیرم؟»

وزارت ورزش و جوانان اما بازی گنگی را در قبال رسول خادم آغاز کرده است. در خفا، یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ. «محمدرضا داورزنی» معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان که همچنان مخالف جدی بقای خادم و یکی از استقبال‌کنندگان خروج او از ورزش است، روز سه شنبه با این ادعای که «انتخاب سرپرست برای فدراسیون کشتی را تکذیب می‌کنم و موضع وزارت ورزش مخالفت با استعفای خادم است» خودش را حامی خادم نشان داد، اما دو روز بعد در مصاحبه با ایسنا از «تشکیل فوری مجمع فدراسیون کشتی» حرف زد. تشکیل فوری و خارج از دستور مجامع فدراسیون‌های ورزشی، برای انتخاب رئیس و نایب‌رئیس است.

با این حال، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون کشتی ایران به ایران وایر می گوید: «ما با برگزاری مجمع مخالف هستیم. کدام مجمع باید برگزار شود؟ نصف اعضای آن استعفا دادند، بقیه کسانی که ماندند هم به دستور شخص رسول خادم بوده.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او با اشاره به جلساتی است محمدرضا داورزنی طی سه روز گذشته با چند کشتی‌گیر قدیمی ایران برای جانشینی رسول خادم برگزار کرده، می گوید: ««اگر وزارت ورزش می‌دانست مجمع یا هیئت‌رئیسه یا حتی خانواده کشتی با جدایی خادم موافق است، دنبال پیدا کردن سرپرست موقت برای فدراسیون نمی‌رفت.»

از وزارت ورزش حتی اخباری به گوش رسید در مورد مذاکره اولیه با «حمیدرضا گرشاسبی» سرپرست کنونی باشگاه پرسپولیس. گرشاسبی قریب به دو دهه سابقه مدیریت در کشتی ایران را داشته و حالا در باشگاه پرسپولیس جای «علی‌اکبر طاهری» را در اتاق مدیرعاملی گرفته است. شناخت او از جو کنونی کفایت می‌کند که خیلی سریع واکنش نشان دهد و به تسنیم بگوید: «کشتی ایران به خادم نیاز دارد. برگرداندن او ساده نیست، اما پیدا کردن جانشین برای او تقریبا غیرممکن است.»

رسول خادم هم فرمول بازی را به خوبی آموخته است. طی یک هفته اخیر نه تنها دعوت وزیر ورزش برای مذاکره رودررو را قبول نکرده، که حالا حتی جواب تلفن مدیران وزارت ورزش را هم نمی‌دهد. عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون کشتی به ایران وایر می‌گوید: «چرا باید جواب بدهد؟ مسئله ما با وزارت ورزش نیست. خودشان هم می‌دانند رسول با وزارت فقط بر سر بودجه بحث دارد. هفته قبل گفتند پول نداریم. وقتی پول ندارید، چرا زنگ می‌زنید؟ مسئله اسرائیل هم که به‌دست وزارت ورزش حل نمی‌شود. چرا رسول باید وقتش را در وزارت ورزش هدر بدهد؟»

رسول متخصص مچ‌گیری بود. از برادرش «امیر» تصاویری ماندگار از باراندازهای پی‌درپی کشتی گیران کوبا و آمریکا هنوز در یادمان هست. رسول اما خودش را خسته نمی‌کرد. زیرک بود؛ روی تشک می‌ایستاد، خیمه می‌زد، ناگهان مچ پا را می‌گرفت. حریف را که خاک می‌کرد، دیگر فن نمی‌زد. خودش را خسته نمی‌کرد. بلند می‌شد، دست زیر شانه‌های حریف می‌انداخت، بازی می‌کرد، عقب می‌رفت، خیمه می‌زد، باز دوباره مچ پا را می‌گرفت. حالا رسول دست انداخته و مچ اصلی را در دست گرفته. رهایش هم نمی‌کند. این مچ گیری این با نامه‌ای که جامعه کشتی ایران خطاب به آیت‌الله «علی خامنه‌ای» نوشته‌اند، کامل تر شده است.

آنها دراین نامه تاکید کرده اند که نمی خواهند «در مورد رسمیت یا عدم رسمیت رژیم صهیونیستی» صحبت کنند، بلکه حرف اصلی شان «خطر محرومیت‌های پیاپی» است که کشتی گیران و کشتی ایران را تهدید می کند و « محرومیت مادام العمر در انتظار ماست».

کشتی گیران در ادامه به رهبر جمهوری اسلامی گفته اند «مطمئن هستیم این وضعیت به‌هیچ‌وجه مدنظر حضرتعالی نیز نمی‌باشد» و به همین جهت از او خواسته اند به شورای عالی امنیت ملی دستور دهد»، موضوع « موضوع محرومیت ورزشکار، مربی، کشتی و ورزش کشور را، در صورت عدم مبارزه با کشتی گیران و ورزشکاران عاریتی» اسرائیل را «از طریق مذاکره و تعاملات مستقیم و غیرمستقیم و سایر ابزارهای دیپلماتیک با "کمیته بین‌المللی المپیک" و نیز رایزنی با سایر کشورهای اسلامی و دارای مواضع مشترک در جهان» برطرف کرده و «با ابلاغ این موضوع مهم به دستگاه دیپلماسی کشور و تشکیل تیم‌های دیپلماسی، با ورود به کمیته بین المللی المپیک، جلودار حمایت از عرصه افتخارآفرینی برای کشور عزیزمان ایران و قهرمانان ملی‌اش باشند.»

راه حل پیشنهادی کشتی گیران به شورای عالی امنیت ملی کاربردی نیست ولی عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون کشتی ایران به ایران وایر می‌گوید که این پاسخی به آخرین ادعاهای وزارت ورزش و جوانان بوده: «به ما گفتند کلید مبارزه کشتی گیران ایران با اسرائیل فقط دست رهبری است. به‌وضوح اعلام کردند رهبر ایران با اصل مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی مخالفت کرده. حالا جامعه کشتی از شخص رهبر سؤال کرده که آیا شما مخالف هستید؟ اگر بله که تکلیف ما روشن می‌شود، اگر هم خیر، باید ببینیم چرا نهادهای پایین‌دست، از جای دیگری خرج می‌کنند.»

خامنه‌ای در سال های گذشته در مواردی چون تقدیر از ورزشکارانی که با زنان دست نمی دادند، ورزشکارانی که با اسرائیلی‌ها مبارزه نمی‌کردند و یا آمریکا را شکست داده بودند، وارد گود ورزش شده بود ولی حالا یک میدان متفاوت پیش رویش گشوده شده؛ یک کشتی سخت و فنی.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy