Saturday, Mar 24, 2018

صفحه نخست » به دنبال رسوایی اطلاعاتی، شرکت‌های بزرگ به فیس‌بوک پشت می‌کنند

facebook_032518.jpgدویچه وله - طی یک هفته ارزش فیس‌بوک به میزان ۵۸ میلیارد دلار سقوط کرده است. میلیون‌ها کاربر و بنگاه اقتصادی، غول فضای مجازی را ترک می‌کنند؛ دو کمپانی بزرگ تسلا و اسپیس‌ایکس صفحات فیس‌بوک خود را تعطیل کردند.

ایلان ماسک، میلیاردر سرشناس و مدیر دو شرکت بزرگ خودروسازی تسلا و اسپیس‌ایکس اعلام کرد که سایت‌های فیس‌بوکی دو شرکت خود را تعطیل کرده است و دیگر نمی‌خواهد با این غول فضای مجازی سروکار داشته باشد. هریک از صفحات فیس‌بوکی دو شرکت یادشده صدها هزار عضو داشتند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

از زمانی که رسوایی سوءاستفاده از اطلاعات کاربران فیس‌بوک فاش شد، اشخاص حقیقی و حقوقی بیشماری این بزرگترین شبکه آنلاین را ترک کرده‌اند.

بسیاری از بنگاه‌های بزرگ مانند موزیلا، که سرور فایرفاکس را عرضه می‌کند، گفته‌اند که دیگر هیچ تبلیغی به فیس‌بوک نخواهند داد.

فیس‌بوک با میلیون‌ها کاربر در سطح جهان، درآمد اصلی خود را از تبلیغ برای شرکت‌های تجارتی و مالی به دست می‌آورد.

افشاگری‌های تازه درباره عرضه غیرقانونی اطلاعات کاربران فیس‌بوک به شرکت‌های تجاری و مالی، نگرانی حدود ۵۰ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک را برانگیخته است.

همین تخلف، که فیسبوک می‌کوشد آن را بی‌اهمیت جلوه دهد و قول به جبران آن داده است، ارزش سهام آن را طی یک هفته به مبلغ ۵۶ میلیارد دلار کاهش داده است.

سقوط ۵۸ میلیارد دلاری ارزش فیسبوک

بی بی سی - پس از علنی شدن سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک و به راه افتادن جنبش انتقادی از این غول دنیای مجازی، ارزش سهام فیسبوک طی یک هفته ۵۸ میلیارد دلار کاهش یافته است. هزاران معترض هم حساب‌های کابری خود در فیسبوک را غیرفعال کرده‌اند.

این در حالی است که مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل فیسبوک رسما عذرخواهی کرده و گفته شرکت تحت امر او مشغول بررسی راه‌های پیشگیری از وقوع دوباره چنین مشکلاتی است.

اما اذعان آقای زاکربرگ به اشتباه فیسبوک هم به خوابیدن توفانی که در دنیای مجازی و بازارهای سهام از چند روز پیش به راه افتاده کمکی نکرده است؛ بسیاری از سرمایه‌گذاران فیسبوک با "افتخار" به فروش سهام خود در بازار اشاره کرده‌اند.

یکی از آنها جیم کری، کمدین سرشناس آمریکایی است که در حساب تویتتر خود ضمن اعلام این خبر، یک نقاشی انتقادی هم از فیسبوک کشیده و منتشر کرده است.

جیم کری که به تازگی عاشق نقاشی شده و آثارش را در شبکه‌های اجتماعی برای علاقمندانش منتشر می‌کند در این نقاشی با استفاده از نشانک پسند فیسبوک، مارک زابرگ، موسس و مدیرعامل فیسبوک را سرزنش کرده است.

دردسر فیسبوک از آنجا آغاز شد که رسانه‌ها گزارش کردند کمبریج آنالیتیکا یک شرکت مشاوره سیاسی توانسته به جزئیات حساب شخصی پنجاه میلیون کاربر فیس‌بوک بدون اجازه آنها دست یافته و از این اطلاعات برای تاثیرگذاشتن بر مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ استفاده کند و دست آخر هم این اطلاعات را پاک نکرده است.

فیسبوک همکاری با شرکت آنالیتیکا را فورا به حال تعلیق در آورد و مدیرعامل این شرکت هم در پی انتشار گزارش مخفیانه شبکه چهار تلویزیون بریتانیا اخراج شده است و همزمان مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل فیسبوک رسما بابت این اشتباهات عذرخواهی کرده است.

با وجود این، در شبکه اجتماعی توییتر هشتگی تحت عنوان حذف فیسبوک به راه افتاده که بسیاری با تبعیت از آن حساب کاربری خود در این بزرگترین شبکه اجتماعی را غیرفعال کرده‌اند.

یکی دیگر از افراد سرشناس که آشکارا از فیسبوک انتقاد کرده ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا است.

آقای ماسک روز جمعه (۲۳ مارس - سوم فروردین) در توییتر به طعنه نوشت: "فیسبوک چیه؟"

ایلان ماسک که انتقاد علنی‌اش از فیسبوک با واکنش کاربران روبرو شد که چرا شرکت‌های اقماری خود او همچون شرکت خودروسازی تسلا و اسپیس ایکس صفحه رسمی در فیسبوک دارند، ضمن ابراز بی‌خبری و "بی‌ارزش" بودن آن صفحات وعده داد که آنها را هر چه زودتر مسدود کند؛ دقایقی بعد از این سخنان هر دو صفحه تسلا و اسپیس‌ایکس در فیسبوک که هر کدام صدها هزار عضو داشتند مسدود شدند.

جنبش اعتراضی که علیه فیسبوک به راه افتاده تنها ظرف چهار روز گذشته میلیاردها دلار از ارزش آن کاسته است.

همزمان برخی از شرکت‌های آگهی دهنده هم سفارشات خود به فیسبوک را تعلیق کرده‌اند.

فیسبوک که ارزش هر سهم آن در سال ۲۰۱۲ تنها ۳۲ دلار بود در ماه فوریه امسال ۱۹۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود. ارزش سهام این شرکت بزرگ در پایان امروز به حدود ۱۵۹ میلیارد دلار سقوط کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy