Saturday, Mar 24, 2018

صفحه نخست » ۷ نکته جا مانده از حکم زندان حمید بقایی

baghayee_032518.jpgرضا حقیقت‌نژاد - ایران وایر

شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، این محلی است که رای نهایی را در باره پرونده حمیدرضا بقایی صادر کرد. حکم بدوی را شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری تهران صادر کرده بود. دادستانی تهران هم پس از بروز حرف و حدیث بسیار درباره پرونده بقایی، متن کامل حکم دادگاه تجدیدنظر را منتشر کرد، ۷۷ صفحه. این گزارش به نکات مهم این حکم پرداخته که چندان بازتاب عمومی نیافته اند:

۱- مجتبی سروش پور، مدیرکل تشریفات نهاد ریاست جمهوری و حسین نژاد تقی، مدیرعامل صندوق قرض الحسنه «شهیدان باهنر و رجایی»، دو متهم مهم دیگر این پرونده هستند که در رسانه ها نامی از أنها نیست و زیر سایه بقایی گم شده اند. سروش پور بر اساس حکم دادگاه به شش ماه حبس و ۴ میلیون تومان جزای نقدی و نژادتقی، به یک سال حبس تعزیری و ۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده اند. حبیب الله جزءخراسانی، ذیحساب نهاد ریاست جمهوری هم به تحمل دوسال حبس تعزیری و ۱۶میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. جزءخراسانی درخواست تجدیدنظر نکرده بود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

۲- پرداخت شانزده میلیارد تومان کمک بلاعوض به دانشگاه بین المللی جامع ایرانیان که وابسته به محمود احمدی نژاد بود، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، مصوب شده و و از محل یارانه های نقدی تامین شده است. این پول پس از پیگیری قضایی، بازگردانده شد.

۳- نیروی قدس سپاه به فرماندهی قاسم سلیمانی، دو بار پول پرداخت کرده است. نخستین بار سال ۹۱ که ۵۹۰هزار دلار بعد از برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد بوده و دفعه دوم، ۱۲مرداد۹۲ که ۳.۷۶میلیون یورو (معادل ۵ میلیون دلار)، برای امور کشورهای آفریقایی پرداخت کرده است. ۵۹۰هزار دلار در گاوصندوق نهاد ریاست جمهوری بوده ولی سال۹۲، پس از پایان دولت احمدی نژاد، حبیب الله جزخراسانی که تا شهریور۹۲ در دولت روحانی مسئولیت داشته این مبلغ را برداشته و در خیابان۱۶ آذر تهران به رابط بقایی تحویل داده و او پول را به ساختمان نارمک که محل استقرار احمدی نژاد بوده، منتقل می کنند. ۳.۷میلیون دلار را نمایندگان سپاه قدس در ساختمان لادن که جنب نهاد ریاست جمهوری است به نمایندگان احمدی نژاد تحویل می دهند و آنها پول را در اتاق احمدی نژاد می گذارند. محل مصرف این پول متنوع بوده است. بخشی از این پول تبدیل به ریال شده و زمینی به مساحت ۶.۲هکتار در تنکابن به مبلغ ۲۵۵میلیون تومان خریداری و به نام مجتبی سروش پور، مدیرکل سابق تشریفات نهاد ریاست جمهوری ثبت شده است. سازمان حفاظت اطلاعات سپاه در نامه ای به دادگاه اعلام کرده که منشا پول های تحویل داده شده، بیت المال بوده است. حمیدرضا بقایی در جریان تحقیقات ابتدا اعلام کرده خبری از این پول ها ندارد ولی بعدا گفته است ارزها «موضوعی فیمابین آقای محمود احمدی نژاد و آقای سلیمانی» است. محمود احمدی نژاد در تاریخ ۱۱بهمن۹۶ در نامه ای به دادگاه اعلام کرده که این پول ها «بعنوان هدیه از طرف آقای سلیمانی جهت کمک به اهداف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی»، «خارج از روال اداری» پرداخت شده است.

۴- یکی از اتهامات مجتبی سروش پور «شرب خمر و مراجعه به مرکز فساد در سفر احمدی نژاد به ترکیه» بوده است. حکم نهایی او در دسترس نیست که مشخص شود سرنوشت این اتهام چه شده است.

۵- در رای دادگاه اعلام شده که نیروی قدس سپاه پاسداران این مبالغ را در تاریخ ۱۲مرداد۹۲ «به رئیس جمهور وقت آقای محمود احمدی نژاد و بنا به جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران و نه به عنوان یک شخصی حقیقی» پرداخت کرده است. براساس گزارش سایت ریاست جمهوری،نا منتشرشده در ساعت ۸:۱۷ عصر روز ۱۲مرداد۹۲، محمود احمدی نژاد در همان روز دفتر کارش را تحویل حسن روحانی داده است. حکم تنفیذ حسن روحانی به عنوان رئيس جمهور نیز همان روز توسط رهبر جمهوری اسلامی صادر شده است. مشخص نیست چرا نیروی قدس سپاه آخرین روز ریاست جمهوری احمدی نژاد برای پرداخت این پول انتخاب کرده و دقیقا مشخص نیست زمان دقیق پرداخت این پول پیش از مراسم تنفیذ بوده یا پس از آن. از این زاویه به نظر می رسد این بخش از رای دادگاه بیشتر برای تبرئه نیروی قدس سپاه بوده که بگوید این نیرو به یک مقام دولتی و حقوقی پول پرداخت کرده است نه شخص حقیقی.

۶- در رای دادگاه با استناد به «مواد ۴ و ۵ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۶۶» تاکید شده که «هدایای نقدی که برای مصارف خاص به وزارتخانه ها، موسسات دولتی و شرکت های دولتی اهدا می شود، باید تنها به حساب بانکی مجاز که توسط خزانه داری کل کشور برای دستگاه های مذکور افتتاح شده یا می شود، واریز شود». با این حال مشخص نیست اگر دادگاه و نیروی قدس سپاه مدعی هستند پول را به یک مقام دولتی داده اند، چرا آن را به صورت نقدی برده اند و به حساب بانکی نهاد ریاست جمهوری واریز نکرده اند؟ در واقع ریشه تخلف اقدام نیروی قدس سپاه بوده که پول را بر خلاف قانون به احمدی نژاد و دوستانش داده ولی دادگاه توجه ای به این اقدام نداشته و ندارد.

۷- اکرم حسین، همسر بقایی و مرتضی بقایی، برادر بقایی و مرضیه هوسی فینی، همسر مرتضی بقایی و سید مصطلفی حسینی،‌ پسر خاله بقایی نیز درگیر این پرونده هستند. این افراد در شرکت های اقماری وابسته به سازمان میراث فرهنگی نقش داشته و با سفارش بقایی موفق به عقد قرارداد شده اند و گاه بدون حضور در محل کار، حقوق دریافت کرده اند. همسر بقایی ۱۱ قرارداد با شرکت میراث آریا وابسته به سازمان میراث فرهنگی داشته و با سفارش بقایی، سال ۸۴ تا ۸۵ در شرکت توسعه گردشگری ایران کار کرده است. این شرکت متعلق به مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس جمهور است که از دیرباز رابطه خوبی با بقایی و مشایی داشته است. برخی قراردادهای منعقد شده با شرکت میراث آریا صوری بوده و پول قرارداد «صرف هزینه های انتخاباتی احمدی نژاد» شده است. این بخش از پرونده بقایی برای رفع نقص تحقیقات به دادگاه بدوی اعاده و رای نهایی درباره آن صادر نشده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy