Wednesday, Apr 4, 2018

صفحه نخست » محمد بن سلمان: اسرائیلی‌ها حق دارند سرزمین خود را داشته باشند + واکنش پادشاه عربستان

Saudi_040318.jpgرادیو فردا، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، روز ۱۳ فروردین در نشستی در نشریه آتلانتیک، گفته‌است هم مردم اسرائیل و هم فلسطینی‌ها، حق دارند زندگی مسالمت‌آمیزی در سرزمین‌های خود داشته باشند.

محمد بن سلمان می‌گوید صلح در خاورمیانه منافع مشترکی برای اسرائیل و کشورهای عرب همراه می‌آورد.

اظهارات تازه ولیعهد عربستان نشانه دیگری از نزدیک‌شدن ریاض و اسرائیل، به‌ویژه در پیوند با نگرانی‌های مشترک آن‌ها در مورد جمهوری اسلامی ایران، برآورد شده‌است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

طی دیدار روز دوشنبه ولیعهد عربستان از هیئت تحریریه نشریه آتلانتیک، او در پاسخ به پرسشی در مورد «حق یهودیان برای حکومت بر دست‌کم بخشی از سرزمین اجدادی خود» گفته است «من بر این عقیده هستم که هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها، هر یک حق دارند سرزمین خود را داشته باشند. ولی ما باید به یک توافق صلح دست پیدا کنیم، تا در مورد ثبات برای همه طرف‌ها اطمینان حاصل شود و برای این‌که روابطی عادی داشته باشیم».

ولیعهد عربستان در نشریه آتلانتیک گفته است «ما نگرانی‌های دینی در مورد مسجد مقدسمان در بیت‌المقدس، و نیز در مورد حقوق فلسطینی‌ها، داریم. این‌ها مسئله ما هستند، ما هیچ مشکلی با مردم دیگر نداریم».

عربستان هنوز موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. اما ریاض در سال ۲۰۰۲ طرحی به نام «ابتکار صلح عربی» ارائه کرده بود؛ بر پایه این طرح چنانچه اسرائیل به مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردد، یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و باریکه غزه تشکیل شود، و راهی برای مسائل مربوط به پناهندگان پیدا شود، تمام متحدان ریاض نیز موجودیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند. البته نه این طرح و نه طرح‌های دیگر هنوز به فرجامی نرسیده است.

محمد بن سلمان در بخش دیگری از سخنان خود گفته است «منافع مشترک زیادی بین ما و اسرائیل وجود دارد. اگر به صلح دست یابیم، منافع بسیار زیادی بین کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] و اسرائیل پدید می‌آید».

طی ماه‌های گذشته، به‌ویژه با افزایش قدرت و نفوذ محمد بن سلمان، نشانه‌هایی از رویکرد تازه ریاض به اسرائیل دیده می‌شود. به‌خصوص که دستگاه رهبری عربستان و دولت اسرائیل، بارها در مورد افزایش نفوذ ایران در منطقه و آن‌چه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» تهران می‌نامند، ابراز نگرانی کرده‌اند. ایران این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به اظهارات تازه محمد بن سلمان، می‌گوید این سخنان نشانه آشکار دیگری‌ست مبنی بر این‌که دو طرف در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند.

اظهارات ولیعد عربستان چند روز پس از آن بیان شده که گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، تائید کرد مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی آن کشور، با محمد بن سلمان، دیدار کرده است. این فرمانده ارشد ارتش اسرائیل بدون ارائه جزئیاتی گفته بود میان منافع اسرائیل و عربستان سعودی در ارتباط با ایران «انطباق» وجود دارد. البته آیزنکوت بر نگرانی اسرائیل از نیت عربستان برای دستیابی به برنامه هسته‌ای نیز سخن گفته بود.

تاکید پادشاه عربستان بر حمایت از فلسطینی‌ها پس از اظهارات بی‌سابقه جانشین او

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، سه شنبه چهاردهم فروردین تاکید کرد که کشورش همچنان حامی فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند.

تاکید ملک سلمان بر ادامه ایستادگی عربستان در کنار فلسطینی‌ها ساعاتی پس از آن بیان شد که نشریه آمریکایی آتلانتیک مصاحبه با امیر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، را منتشر کرد. در این مصاحبه امیر بن سلمان «حق» اسرائیلی‌ها دانسته بود که «سرزمین خود را داشته باشند».

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ملک سلمان بامداد سه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، گفت که کشورش «در قبال قضیه فلسطین و حقوق مشروع مردم فلسطین در برپایی کشوری مستقل به پایتختی قدس، موضعی ثابت دارد».

بر اساس این گزارش، «تحولات اخیر در قضیه فلسطین، در صدر مذاکرات تلفنی ملک سلمان با دونالد ترامپ بود».

در گزارش خبرگزاری رسمی عربستان به «تحولات اخیر» در ارتباط با فلسطینیان اشاره نشده است؛ فلسطینی‌های غزه از جمعه گذشته همزمان با «روز زمین» آنچه را که «راهپیمایی بازگشت میلیونی» نامیده‌اند، در امتداد مرزهای اسرائیل و غزه آغاز کرده‌اند.

اقدامات جدید فلسطینیان در آستانه هفتادمین سال تاسیس اسرائیل، از جمله در اعتراض به تصمیم آمریکا به انتقال قریب الوقوع سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم/ بیت المقدس آغاز شده است.

شمار کشته‌های تظاهرات چهار روز گذشته فلسطینیان به هجده تن رسیده و شمار زخمی‌ها بیش از هزار و پانصد تن بوده است؛ فلسطینیان گفته‌اند که روز جمعه این هفته نیز تظاهرات خود را در امتداد مرز غزه با اسرائیل گسترش داده و آن را تا ۲۵ اردیبهشت ادامه می‌دهند.

امیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، که از دو هفته پیش در سفر رسمی به آمریکا به سر می‌برد، در مصاحبه با آتلانتیک، بدون اشاره به رخدادهای مرز غزه و اسرائیل گفت، کشورش نسبت به حقوق ملت فلسطین و مسجدالاقصی نگران است اما «هیچ اعتراضی به موجودیت هیچ ملت دیگری ندارد». وی افزود «ما مشکلی با یهود نداریم و پیامبر اسلام نیز خود با یک زن یهودی ازدواج کرد و یهودیان بسیاری از کشورهای دیگر به عربستان می‌روند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy