Tuesday, Apr 3, 2018

صفحه نخست » بدهی فاجعه‌بار دولت روحانی

rouhani_040318.jpgصندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران نوشته است «نسبت بدهی‌های معوق دولت به بانک‌ها، پیمانکاران بخش خصوصی و سازمان تأمین اجتماعی به حدود 30 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» بدهی دولت به پیمانکاران، بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی سال‌به‌سال نگران‌کننده‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد با ادامه شرایط کنونی، نه‌تنها این بدهی کاهش نمی‌یابد، بلکه با افزایش آن در آینده، ابعاد بسیار وخیم‌تری را به خود می‌گیرد. علاوه بر صندوق بین‌المللی پول، کارشناسان اقتصادی نیز نسبت به افزایش بدهی دولت بارها هشدار داده‌اند.

بدهی دولت به بانک‌ها منجر به ضعف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات می‌شود و بدهی به پیمانکاران بخش خصوصی نیز به رکود اقتصادی دامن می‌زند. همچنین بدهی کلان دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تأخیر در پرداخت مستمری بازنشستگان را به همراه داشته است. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت ادامه بی‌توجهی‌ها، این سازمان در آینده با فروپاشی مواجه خواهد شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

صندوق بین‌المللی پول (IMF) به ضعف جمهوری اسلامی در جذب سرمایه‌های خارجی و بحران کسری بودجه دولت نیز اشاره و تصریح کرده که راه غلبه بر این مشکلات، توسعه سریع‌تر بازار اوراق قرضه دولتی است.

این صندوق در گزارش خود توصیه‌هایی برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی کرده است که از جمله آن می‌توان به مسئله توسعه بازار صادرات کالاهای غیرنفتی اشاره کرد. این نهاد جهانی تصریح کرده است که با وجود سهم عمده منابع طبیعی از صادرات ایران، سهم این منابع از تولید ناخالص داخلی اندک است و لازم است ایران به تشدید و افزایش تعداد شرکای خارجی خود اقدام کند.

صندوق پول ارتقای توان رقابتی صادراتی، جذب بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی، رفع موانع تجاری و گسترش پیمان‌های تجاری دوجانبه و چندجانبه را از عوامل کمک به دستیابی هدف توسعه صادرات غیرنفتی ایران می‌داند.

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به این‌که حدود ۵۳ درصد از صادرات ایران را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد می‌گوید «سهم این منابع از تولید ناخالص داخلی ایران تنها 12.3 درصد است.» این نهاد بین‌المللی اضافه کرده است که صادرات غیرنفتی تنها ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند که در مقایسه با سایر کشورها، سهم پائینی است.

صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود به انکار شدن زنان ایرانی اشاره و تصریح کرده است «تشویق زنان به کار کردن از جمله عوامل کلیدی ارتقای رشد بلندمدت ایران است. زنان دارای تحصیلات عالی ایرانی منبع بکر رشد اقتصادی و بهره‌وری در اقتصاد ایران هستند.» صندوق درباره نقش زنان در اقتصاد اضافه کرده است اگر شکاف دستمزدهای بین زنان و مردان به نصف کاهش یابد، این امکان وجود دارد که تولید ناخالص داخلی ایران تا ۲۶ درصد افزایش یابد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy