Monday, Apr 9, 2018

صفحه نخست » جدال ارز و تعرفه بر سر قیمت خودرو

khodro.jpgاعتماد ـ دلار هر دقیقه در حال رکوردزنی جدیدی است و بازارهای متاثر از ارز در حال ثبت قیمت‌های جدید. در همین حال کارشناسان اقتصادی اعلام می‌کنند که بازار ارز وارد حباب قیمتی شده و از این پس دیگر روال واقعی شدن قیمت ارز از روند منطقی پیروی نمی‌کند. به این ترتیب گزافه نیست اگر این روال افزایش خارج از مدار اقتصادی را در حال تسری شدن به سایر بخش‌ها بدانیم و حتی از ورود حباب‌های قیمتی به بازارهای وابسته به ارز صحبت کنیم.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

یکی از بازارهایی که با تغییرات قیمت ارز، تغییرات قیمتی محسوسی در آن روی داده، بازار خودرو است. در روزهای گذشته و بعد از شروع مجدد فعالیت‌های روزمره بازارها و به دنبال افزایش قیمت ارز، خودروهای وارداتی و خودروهای تولید داخل هر کدام از سوی فروشندگان و البته کارخانه تولید‌کننده‌شان دستخوش تغییرات قیمتی شدند؛ تغییراتی که همچون سرعت افزایش قیمت ارز، کمی بی‌ضابطه و خارج از روال معمول پیش رفته و کار را به جایی رسانده است که قیمت خودروی ۲۰۶ در عرض یک روز در برخی بنگاه‌ها و سایت‌های خرید و فروش خودرو با افزایش رو به رو شده است. روالی که ظاهرا در خودروهای پر متقاضی بازار بیش از پیش دیده می‌شود و دلالان بازار سعی دارند تا از فضای گل آلود بازار به نفع خود استفاده کنند.

در همین شرایط و طبق روال هر ساله در بهار و پیش از اعلام نظر شورای رقابت قیمت برخی خودروها از سوی کارخانه با افزایش مواجه می‌شود و حال این افزایش در کنار دلال بازی موجود در بازار موجب شده تا قیمت‌ها در بازار خودرو به روال غیرقابل پیش‌بینی افزایش یابد.

نیم نگاهی به قیمت‌های کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل در فاصله آخرین روز کاری سال ۹۶ و ۱۷ فروردین خبر از افزایش قیمت در کارخانه نارنجی پوشان می‌دهد که موجب شد این افزایش قیمت در بازار خودرو نیز وارد شده و قیمت تولیدات این کارخانه به صورت رسمی و بعد هم در قالب شرایط بازار با افزایش قابل توجهی مواجه شود. هر چند که این افزایش قیمت با اهرم نظارتی دولتی و برگزاری جلسه شورای رقابت ممکن است تغییر کرده و مجددا شاهد تغییر قیمت خودروهای تولید داخلی باشیم اما ثبات افزایش قیمت خودرو در بازار باعث ایجاد بازار سیاه برخی خودروها و تثبیت قیمت‌های موجود خواهد شد.

این روال البته در خصوص خودروهای وارداتی کمی بیشتر است. این خودروها که پیش از این و در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز با رشد قیمتی خاص به دلیل تصمیم‌های دولتی ناشی از تغییر تعرفه‌ها و بسته بودن سایت ثبت سفارش مواجه بودند در روزهای گذشته پس از تداوم افزایش قیمت دلار بیش از داخلی‌ها بر مدار گرانی خود حرکت کردند و بیش از پیش بر تثبیت رشد قیمتی‌شان افزوده شد.

البته این روال با افزایش رسمی که واردکننده‌های خودروهای خارجی روی پیش فروش‌های جدیدشان اعمال کردند روال قانونی‌تر گرفته است و به نظر می‌رسد واردکنندگانی که برای اعلام نرخ‌های جدیدشان منتظر ابلاغیه نظر وزرات صنعت، معدن و تجارت و تعیین تکلیف بحث حکم دیوان عدالت اداری بودند، بعد از چاپ کتاب مقررات صادرات و واردات برای سال ۹۷ و ثبت تعرفه‌های دی ماه ۹۶ به عنوان تعرفه‌های جدید رسما قیمت‌های جدید را برای خودروهایشان اعلام کردند. این امر اگر چه هنوز برای همه خودروسازان و واردکنندگان اعمال نشده است اما اعلان قیمت‌های جدید از سوی چند واردکننده استارت اعلام رسمی افزایش قیمت در بازار وارداتی‌ها را زده است و باید در کنار افزایش قیمت‌های کاذب، افزایش قیمت‌های ناشی از تعرفه‌های جدید را نیز به رشد قیمتی بازار خودرو اضافه کرد.

به عنوان نمونه نیسان تعدادی از محصولات خود را ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و رنو دو خودروی خود را ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان افزایش داده است. علاوه بر این در بازار هم قیمت سوزوکی با افزایش ۸ میلیون تومانی با ۱۶۸ میلیون تومان، کپچر با افزایش ۴ میلیون تومانی با ۱۴۸ میلیون و تیولی با افزایش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۱۴۸ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

در بخش خودروهای داخلی هم قیمت اکثر محصولات نسبت به روز شنبه تغییری نداشته و فقط عرضه محدود پژو ۲۰۶ تیپ ۲ باعث شده تا قیمت این خودرو در بازار افزایش ۵۰۰ هزار تومانی داشته و با قیمت ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه اینجاست که بازار خودرو و به دلیل نامشخص بودن شرایط تعرفه‌ای و احتمال تغییر در تعرفه‌های جدید خودرو چند ماهی است که در حال رکود به سر می‌برد و از سوی کارشناسان خودرویی این افزایش‌ قیمت‌ها تنها رشد مقطعی و غیرواقعی به دلیل جذاب‌تر کردن بازار عنوان می‌شود. افزایش‌هایی که روی کاغذ اعمال نمی‌شود و در حقیقت فقط برای اینکه جذابیت ورود به بازار خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای بیشتر شود از سوی دست‌اندرکاران بازار اعمال می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy