Wednesday, Apr 11, 2018

صفحه نخست » محمود احمدی‎نژاد نمی‎خواهد نردبان جانشینی مجتبی خامنه‌‏ای باشد!

mojtaba_041018.jpg- بخش انگلیسی خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه در گزارشی نوشته علی خامنه‌‏ای برای «رهبر» کردن مجتبی، از احمدی‎نژاد به عنوان ابزاری برای از میدان به در کردن صادق‎آملی لاریجانی استفاده کرده.
- چرا آنچه در رسانه‎های ترکیه از پشت پرده سیاست در ایران افشا می‌شود از اهمیت ویژه‌‏ای برخوردار است؟ چقدر احتمال دارد احمدی‎نژادی‎ها به بازیچه‌ی سیاست علی خامنه‎ای شدن پی برده باشند؟

به قول نظامی گنجوی شاعر ایرانی قرن دوازدهم میلادی: سرشت طفلِ بد را دایه داند، بدِ همسایه را همسایه داند.

این حکایت رسانه‎های ترکیه‎ای، همسایه و دیوار به دیوار ایران است که به ویژه در افشای بخشی از پشت پرده‎های اقتصادی و سیاسی دانه‌درشت‎های جمهوری اسلامی سهم بسزایی دارند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دور زدن تحریم‎ها و پولشویی‎ با کمک دلال‎های بین‎المللی مثل رضا ضراب و بابک زنجانی، انتقال ۱۸ تن طلا به ترکیه و همین اواخر افشاگری در مورد سفر خانواده‌‏ی علی خامنه‌‏ای به ترکیه در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ تنها بخشی از اخبار و گزارش‌هایی است که تنور آن اول در رسانه‎های ترکیه داغ شد.

ANKayhan1.jpg
مجتبی خامنه‎ای نفر وسط شال به گردن

بخش انگلیسی خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه اواخر سال ۹۶ در گزارشی به بررسی سناریوهای مختلف جانشینی پس از مرگ علی خامنه‌‏ای رهبر جمهوری اسلامی و ولی مطلقه فقیه در ایران پرداخته که پازل صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، محمود احمدی‎نژاد رییس دولت نهم و دهم و مجتبی خامنه‎ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی بازیگران اصلی آن هستند.

این خبرگزاری احمدی‎نژاد را «جعبه سیاه» انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ خوانده و نوشته او مدت‎هاست با نامه‎نگاری‎ها و سخنان تند خود علیه دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در حال احیای خود در صحنه‏‌ی سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و به شدت علیه آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه موضع گرفته است.

آناتولی با اشاره به وضعیت سلامت خامنه‌‏ای بحث تعیین جانشین برای او را پیش کشیده و پرسیده «چرا و تا کجا خامنه‌‏ای، رفتارهای محمود احمدی‎نژاد را تحمل می‎کند؟» و همچنین چه ارتباطی ممکن است بین تحمل احمدی‎نژاد توسط خامنه‎ای و برنامه‎ریزی برای انتصاب «مجتبی» به عنوان جانشین وی باشد، پرسشی است که پاسخ آن به ادعای آناتولی بستر «عملی‎ترین سناریو یعنی جانشینی مجتبی خامنه‏‌ای» را فراهم می‌کند.

آناتولی می‌نویسد، هر پدری می‎خواهد فرزندش ادامه‌دهنده‌‏ی راه او باشد و هر فرزندی توقع دارد که ادامه‌دهنده راه پدرش باشد. آیت‎الله خمینی و پسرش احمد از این قاعده مستثنی نبودند به همین دلیل بود که خمینی آیت‎الله منتظری را از سر راه برداشت که راه پسرش را باز کند اما مرگ زودهنگام احمد باعث شد که مسیر او ناتمام باقی بماند. مرگ مشکوک احمد در سال ۱۹۹۵ حدودا پنج سال پس از مرگ پدرش دلیل خوبی است برای اینکه خامنه‌‏ای، مجتبی را پیشاپیش به عنوان رهبر بعدی تعیین کند.

ANKayhan2.jpg
احمد خمینی چهار روز پس از انتشار آخرین مصاحبه شدیدالحن‎ وی درباره سیاست‎های جاری نظام (۲۱ اسفند ۱۳۷۳) درگذشت. علت رسمی مرگ ناگهانی او سکته قلبی و مغزی اعلام شد هر چند که همچنان عنوان می‎شود او به قتل رسید

بعد از مرگ خامنه‌‏ای، مجتبی هرگز عزیزتر از احمد خمینی نخواهد بود. بسیاری از انقلابیون پیشین دست‌کم به احمد خمینی از نظر احساسی وابستگی، حتی کم، داشتند که به خاطر پدرش بود. اما امروز آنها چنین وابستگی را به مجتبی خامنه‌ای ندارند.

به طور معمول یک «رهبر» یکی از پسران و دختران خود را برای جانشینی انتخاب می‎کند کرده و در طول زندگی برای آنها تبلیغ می‎کند تا این موضوع جا بیفتد. اما گاهی اوقات او را پشت سر خود به عنوان جانشین آینده نگه می‌دارد، مانند محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی.

خبرگزاری آناتولی ادامه می‌دهد، یکی از روش‌‏های بسیار محبوب در بین ایرانی‎ها در معامله عمل به این توصیه است: «هندوانه‌ها را تک تک عرضه کنید تا آنها را راحت‌تر بفروشید»، به نظر می‎رسد خامنه‌‏ای نیز این روش را دنبال می‏‌کند. رهبر جمهوری اسلامی موضع رسمی در باره‎ی مجتبی نمی‎گیرد و او هم به ندرت در بین عموم مردم ظاهر می‎شود و حتی تصاویر زیادی در انظار از او در دست نیست.

در این میان، موضوع جانشینی خامنه‎ای برای احمدی‎نژاد، موضوع زندگی و مرگ است. او می‎داند که اگر لاریجانی رهبر آینده شود، کارش تمام است. اگر اختیار امور به تنهایی دست لاریجانی بود او تا کنون در حذف احمدی‎نژاد تردید نمی‎کرد. حتی شایعاتی وجود دارد که لاریجانی احمدی‎نژاد را احضار کرده و گزارش آن به خامنه‎ای نیز رسیده است.

آناتولی در پایان گزارش تحلیلی خود نوشته، شکی نیست که سیاست صحنه‎ی امور غیرقابل پیش‎بینی است ولی هیچ احتمالی را نمی‎شود دست‌کم گرفت. یک سری از اتفاقاتی افتاده که بر اساس آنها گفته می‏‎شود محمود احمدی‎نژاد به نوعی از سوی خامنه‏‌ای به این دلیل حمایت می‌‏شود که چون او خیلی کمتر از لاریجانی سودای رهبری در سر دارد و دستش در تعیین جانشین چندان باز نیست. بنا بر این خامنه‌‏ای رفتارهای احمدی‎نژاد را تحمل کرده و سعی می‌کند از آن به سود خود و پسرش استفاده کند تا مانعی به نام صادق‎لاریجانی از سر راه مجتبی و رهبر شدن او برداشته شود.

گزارش آناتولی ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۶ منتشر شد و تقریبا همزمان با دورانی که حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی‎نژاد فتیله‎ی ادعای «دخالت انگلیس در امور سیاسی» جمهوری اسلامی را بالا کشیدند و پس از آن مشایی حکم دادگاه بقایی را مقابل سفارت انگلیس در تهران آتش زد و احمدی‌نژاد در چند سخنرانی و نامه و بیانیه دوباره آدرس انگلیس را داد و حمید بقایی از طریق همسرش در نخستین روزهای اعتصاب غذا پیام فرستاد و وصیت کرد که در کنار مبارزان علیه استعمار انگلیس دفن شود. وی در پیام‌اش روی اسم مارگارت تاچر نیز تاکید کرد.

همه‎ی این انتقادات ضدانگلیسی یک سرش قوه قضاییه و لاریجانی‎هاست و سر دیگرش علی خامنه‎ای و «بیت رهبری».

همزمان خبرهای غیررسمی منتشر شد مبنی بر سفر مجتبی خامنه‌‏ای به لندن برای درمان «بیماری زنانه» همسرش که سکوت رسانه‎های حکومتی را در پی داشت اما به تدریج شایعه شد که او با افسران اطلاعاتی بریتانیا هم دیدار کرده است.

آنچه دست‌کم از کل ماجرا و مواضع‎ احمدی‎نژادی‎ها پیداست این است که ظاهرا بر اساس شواهد بو برده‎اند که خامنه‎ای چه برنامه‎هایی برای آینده دارد. متن نامه‎ی اخیر ۳۰۰ حزب‎اللهی که در آن خامنه‎ای و دستگاه‎های امنیتی نظام به باد انتقاد گرفته شده می‎تواند یکی از دلایل این ادعا باشد.

در این نامه به خامنه‌‏ای تاکید شده مسئولیت همه رویدادها به گردن اوست و در سال ۱۳۹۷ که سال سرنوشت‎ساز انقلاب ۴۰ ساله است دو راه در پیش دارد یا «کشور رسماً به ملکِ طلقِ حلقه‌های بسته و عده‌ای معدود تبدیل گردد» و یا «با اصلاحات اساسی از خطر فروپاشی جلوگیری شود» که «راه تسلطِ مستکبرین خارجی و داخلی» بر کشور را هموار می‌کند.

سوابق‎ رد پای مجتبی در افشاگری‎ رسانه‌های ترکیه

به سال ۱۳۸۸ برگردیم؛ پس از بالاگرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، یک وکیل تُرک افشا کرد که هفت اکتبر ۲۰۰۸ هفت و نیم میلیارد دلار پول نقد و بین ۱۸ تا ۲۰ تن شمش طلا به ترکیه وارد شده که بلافاصله در ایران انگشت اتهام به سوی مجتبی خامنه‎ای نشانه رفت تا جایی که ۲۱ دی‎ماه سال ۱۳۹۱ غلامعلی حداد عادل (پدر همسر مجتبی) مجبور شد در این‌باره صحبت کرده و اعلام کند که مجتبی خامنه‎ای طلاها را جابجا نکرده است. وی به ماجراهای دیگری هم پرداخت و از جمله گفت فرزند مجتبی (نوه حداد عادل) در بریتانیا به دنیا نیامده است.

در همان‎ دوران بود که تصویر حداد عادل و خرید کردن او از یک فروشگاه در لندن منتشر شد که حکایت از رفت و آمدهای او و خانواده‎اش به لندن داشت.

ANKayhan3.jpg
حداد عادل و همسرش در فروشگاه primark لندن سال ۲۰۰۹

بعد از حدود یک هفته پس از آنکه علی خامنه‏‎ای سال ۱۳۹۷ را با شعار استفاده از کالای ایرانی نام‌گذاری کرد، بی بی سی سرویس اندونزی همین عکس حداد عادل را منتشر کرده و نوشته که وی پدر همسر مجتبی خامنه‌‏ای است. پایگاه خبری دیلی استار هم بحث جایگزینی یک رییس جمهور نظامی را پیش کشیده و دست روی مجتبی خامنه‌‏ای گذاشته است.

بابک تقوایی کارشناس نظامی به دیلی استار گفته در ایران سپاه به دنبال آن است که مجتبی خامنه‏‎ای را به رهبری برساند و اگر چنین شود ایران جا پای کره شمالی خواهد گذاشت.

احمدی‎نژادی‎ها و سفرهای مجتبی خامنه‌ای‏ به لندن

تیم احمدی‎نژاد سال‎هاست که روی روابط مجتبی خامنه‌‏ای با انگلیسی‎ها دست گذاشته است. در سال ۱۳۸۷ وبسایت‎های نزدیک به احمدی‎نژاد مصاحبه‌‏ای قدیمی از گفتگوی فهیمه دُرّی همسر سعید امامی با مرکز اسناد انقلاب اسلامی را منتشر کردند که در آن از روابط نزدیک امامی با «بیت» خامنه‌‏ای صحبت شده و فهمیه دری می‎گوید، همسرش در اواخر سال ۶۹ خانواده آقای خامنه‎ای را برای کاری برده بود لندن و دو ماه تمام با این خانواده زندگی می‌کرد.

اینکه بعد از هر اعتراض گسترده‌ای در ایران بحث «رهبری» مجتبی خامنه‏‎ای تقویت می‏‎شود تازگی ندارد. در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز این بحث مطرح و چنان جدی شد که معترضان در خیابان شعار می‎دادند: «مجتبی بمیری رهبری رو نبینی»:

اگر فرضیه‌ی خبرگزاری آناتولی درست باشد، علی خامنه‎ای در به کار بردن احمدی‎نژاد برای عقب زدن صادق آملی لاریجانی موفق بوده چون بحث فساد در قوه قضاییه کار را به آنجا رسانده که حتی شایعه برکناری لاریجانی مطرح شده است. خامنه‎ای هم در یکی از سخنرانی‎های خود به صراحت گفت که در بحث اجرای عدالت عقب‌افتادگی داریم. به این ترتیب، چه بسا حالا نوبت حذف احمدی‏‎نژاد رسیده باشد که او برای فرار از سرنوشتی که گمان می‎کند در انتظارش است، به تکاپو افتاده و آن را به انگلیسی‎ها و نقش آنها در تعیین سیاست‌های جمهوری اسلامی نسبت می‌دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy