Thursday, Apr 12, 2018

صفحه نخست » دلیل افزایش تعداد جلسات غیرعلنی مجلس ایران

majlis_041218.jpgایران اینترنشنال، تعداد جلسات غیرعلنی مجلس ایران در دو سال گذشته افزایش داشته است.

بنا بر گزارش روزنامه اعتماد در ۲۳ فروردین، آخرین نمونه جلسات غیرعلنی مجلس، جلسه غیرعلنی بوده که در آن وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رییس سازمان محیط زیست درباره آخرین وضعیت «بحران آب» به عنوان موضوعی امنیتی به نمایندگان گزارش دادند.

مطابق این گزارش از ابتدای سال ۹۶ این روند پس از برگزاری نخستین جلسه سال جدید به‌ صورت غیرعلنی که به بحث درباره ٢٠ ابرچالش کشور اختصاص یافت، در مجلس حاکم شده است. آن‌زمان سخنگوی هیات رئیسه مجلس از این اتفاق به عنوان «تصمیم جدید هیات رئیسه مجلس به‌ منظور افزایش توان و کارآیی مجلس» سخن گفته بود و به خبرنگاران توضیح داده بود که «ممکن است در هفته‌های آینده به تناوب جلسات غیرعلنی برگزار شود».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

با این‌حال، خصوصا پس از حمله تروریستی داعش به مجلس در نیمه خردادماه ۱۳۹۶ خود نمایندگان تقاضایشان را برای برگزاری جلسات غیرعلنی «به‌ منظور تشریح مسائل و نحوه این حمله تروریستی» تقدیم هیات رئیسه کردند.

علیرضا رحیمی، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن انتقاد از این رویه با اشاره به جلسه غیرعلنی خرداد ماه گفته است در جلسه مذکور «با وجود آن که انتظار داشتیم مسئولان اطلاعات سپاه درباره نحوه حمله تروریستی به مجلس گزارش بدهند، دوستان به ارایه تحلیل‌های کلی از وضعیت خاورمیانه بسنده کردند».

در آخرین روزهای کاری پارلمان در سال ٩٦ بار دیگر درهای مجلس به روی خبرنگاران و افکار عمومی بسته شد، تا موضوع فضای مجازی و پیام‌رسان‎های داخلی و خارجی، خصوصا تلگرام به عنوان مهم‌ترین موضوع امنیتی کشور در آن‌زمان در مجلس بحث شود.

این نماینده در انتقاد خود از برگزاری مکرر جلسات غیرعلنی گفته اولا بردن مباحث مجلس به جلسات غیرعلنی احساس ناامنی را به جامعه منتقل می‌کند و این احساس «به‌ زعم برخی جامعه‌شناسان بعضا از نفس ناامنی خطرناک‌تر است» و نکته دوم این‌که آن چه در نهایت پشت درهای بسته در مجلس مطرح می‌شود «نه‌تنها تفاوتی به مباحث جلسات علنی ندارد»، بلکه بعضا مشابه همان اخباری است که شامگاه در بخش‌های مختلف خبری به سمع و نظر بینندگان تلویزیون می‌رسد.

در این گزارش به نقل از یک نماینده منتقد دیگر، علی ادیانی‌راد، آمده جایگاه مجلس آن است که مطالبی در جلسات غیر علنی مطرح شود، که امکان طرح آن در جلسات علنی وجود ندارد «نه این که همان مسائلی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، با همان ادبیات تکرار شود».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy