Thursday, May 3, 2018

صفحه نخست » ترامپ خروج نظامیان آمریکایی از کره جنوبی را بررسی می‌کند

10F1163A-F265-4DFF-A762-4760E3602659.jpegبه نوشته یک نشریه آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، دستور داده است خروج نیروهای این کشور از کره جنوبی بررسی شود.
گزارش روزنامه نیویورک تایمز در حالی منتشر می‌شود که انتظار می‌رود آقای ترامپ ظرف چند هفته آینده با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، ملاقات و گفتگو کند. اما این روزنامه با استناد به اظهارات "افراد مطلع" در تشکیلات نظامی آمریکا نوشته است که دستور رئیس جمهوری لزوما ارتباطی با این دیدار ندارد و به منزله امتیازی به کره شمالی محسوب نمی‌شود.
این روزنامه به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است که رهبر کره شمالی هم در پیامی که توسط کره جنوبی برای آمریکائیان ارسال داشته تاکید کرده است که برخلاف گذشته، دیگر خروج نیروهای آمریکایی از کره جنوبی را شرط لازم برای صلح در شبه‌جزیره کره و توافق با آمریکا و کره جنوبی محسوب نمی‌کند.
در حال حاضر، نیرویی متشکل از بیست و هشت هزار و پانصد نظامی آمریکایی همراه با تجهیزات پیشرفته در کره جنوبی مستقر هستند و به خصوص در ماه‌های گذشته، مانورهای مشترک این نیرو با ارتش کره جنوبی واکنش تند و تهدیدآمیز کره شمالی را در پی می‌آورد. مقامات کره شمالی این مانورها را تمرین‌هایی برای حمله به کشور خود قلمداد می‌کردند و در مقابل آن، به انجام آزمایش موشکی مبادرت می‌ورزیدند.

از زمان پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳، ایالات متحده به عنوان متحد اصلی کره جنوبی واحدهایی از ارتش خود را در خاک این کشور مستقر کرده با این هدف با حمله احتمالی کره شمالی مقابله کند. تا دهه ۱۹۹۰، نیروهای آمریکایی در کره جنوبی به تسلیحات اتمی مجهز بودند اما به دستور جورج بوش (پدر) پایگاه‌های هسته ای ایالات متحده از کره جنوبی برچیده شد و از آن زمان، پوشش اتمی آمریکا برای کره جنوبی منحصر به ناوها و زیردریایی‌های مجهز به موشک های اتمی در مناطق نزدیک این کشور است. شمار نظامیان آمریکایی مستقر در کره جنوبی هم در حال حاضر حدود یکسوم تعداد آنها در دهه ۱۹۹۰ است.
نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان آمریکایی نوشته که بعید است دستور آقای ترامپ شامل خروج تمامی نظامیان آمریکایی از کره جنوبی باشد بلکه به احتمال زیاد، او در صدد کاهش شمار آنهاست. به گفته این کارشناسان، این دستور بیش از آنکه تحت تاثیر ملاحظات سیاست خارجی دولت آمریکا صادر شده باشد، ناشی از ناخرسندی رئیس جمهوری از هزینه سنگین ادامه حضور نظامی ایالات متحده در کره است.

در حال حاضر کره جنوبی در زمینه هزینه نیروهای آمریکایی مستقر در آن کشور، که ۸۰۰ میلیون دلار در سال است، در مذاکرات دشواری با ایالات متحده درگیر است. مدت توافق کنونی دو کشور در این مورد در پایان سال جاری میلادی به سر می‌آید و باید توافقنامه جدیدی امضا شود. چند هفته پیش، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، گفت که حضور نظامی آمریکا در کره جنوبی "از موضوعات مورد مذاکره است" هر چند تاکید کرد که در آستانه مذاکره با کره شمالی، ایالات متحده در نظر ندارد "انتظارات خاصی" را ایجاد کند.
دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی از هزینه استقرار نیروهای آمریکایی در کره جنوبی و حتی ژاپن انتقاد کرد و اظهار داشت که این دو کشور، که در حال حاضر بسیار ثروتمند هستند، باید تمامی یا دست کم بخش عمده این هزینه را تقبل کنند. به خصوص در مورد کره جنوبی، ارتش این کشور در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای کرده و برای دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی کره شمالی لزوما به کمک نظامی مستقیم ایالات متحده وابسته نیست.
در آن زمان، آقای ترامپ حتی این نظر را هم مطرح کرد که شاید بهتر باشد کره شمالی و ژاپن، که از دموکراسی، ثبات سیاسی و دولت‌های مسئول برخوردارند، به اسلحه اتمی مجهز شوند.
در مقابل، مقامات کره جنوبی بر ضرورت ادامه حضور نیروهای آمریکایی تاکید داشته و آن را برای امنیت این کشور و حفظ صلح در شبه‌جزیره کره لازم دانسته‌اند.
با وجود اینکه نیویورک تایمز به نقل از مقامات و کارشناسان آمریکایی تصمیم دونالد ترامپ را با تحولات مثبت اخیر در شبه‌جزیره کره نامرتبط دانسته، اما بعید به نظر می‌رسد که او بدون اطمینان خاطر از کاهش خطر حمله نظامی کره شمالی کاهش حضور نظامی آمریکا در کره جنوبی را به طور جدی در نظر بگیرد. در چند ماه پر تنش پیش از نرمش رهبر کره شمالی که برخی از ناظران خطر بروز جنگ و حتی جنگ اتمی در شبه‌جزیره کره را بعید نمی‌دانستند، رئیس جمهوری آمریکا نه تنها بر آمادگی برای مشارکت نیروهای این کشور در جنگ تاکید داشت بلکه دستور داده بود تخلیه خانواده‌های نظامیان آمریکایی مستقر در کره جنوبی مورد بررسی قرار گیرد.
به نوشته نیویورک تایمز، در آن زمان آقای ترامپ از "تعلل" مقامات نظامی ایالات متحده در بررسی عملیات احتمالی علیه کره شمالی ابراز ناخرسندی می‌کرد و تاکید داشت که فرماندهان و کارشناسان نظامی باید هر چه سریعتر طرح‌های مختلف برای حملات هدفمند به خاک کره شمالی را تهیه کنند و برای تصمیم‌گیری در اختیار او قرار دهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy