Tuesday, May 8, 2018

صفحه نخست » رادیو اسرائیل: افشای نقشه جنگی ایران برای حمله موشکی به اسرائیل

israel2_050618.jpgبه دنبال افشاگری شب گذشته (یکشنبه) دایر بر این که سپاه پاسداران یک حمله موشکی غافلگیر کننده علیه اسرائیل تدارک دیده که هدف آن اصابت به چند پایگاه نظامی در شمال اسرائیل می باشد، آگاهان نظامی در اورشلیم امروز گفتند که این افشاگری ممکن است حکومت ایران را در حال حاضر از دست زدن به این حمله باز دارد.

وبسایت خبری رادیو پیام اسرائیل، و همچنین اکثر شبکه های تلویزیونی اسرائیل شب گذشته خبر دادند که سپاه قدس با همکاری نیروی هوایی و واحد موشکی سپاه قصد دارند از داخل خاک سوریه به یک حمله موشکی گسترده علیه اسرائیل دست بزنند تا انتقام حملات اخیر نیروی هوایی اسرائیل به چند پایگاه سپاه پاسداران در سوریه را گرفته باشند. در آن حملات، بیش از بیست تن از افراد سپاه پاسداران کشته شدند، ولی رژیم ایران فقط هلاکت هفت تن را مورد تائید قرار داد.

منابع اطلاعاتی اسرائیل شب گذشته جزئیات بسیار دقیقی را از برنامه حمله ایران به خاک اسرائیل انتشار دادند و اکنون آگاهان سیاسی ارزیابی می کنند که ممکن است رژیم ایران اجرای این حمله را به موعد مناسب تری موکول کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل و وزیر دفاع پیشین اهود باراک، که چند ماهی نیز نخست وزیر بود، امروز سخنان بنیامین نتانیاهو و افشاگری شب گذشته در مورد قصد حکومت ایران به اجرای حمله موشکی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «بهتر است نخست وزیر از این وراجی درباره ایران دست بردارد و به جای آن، ارتش را آماده رویارویی سازد». ولی حزب لیکود که نتانیاهو رهبری آن را به دست دارد، به این انتقاد پاسخ گفت و توضیح داد که اهود باراک نمی داند امروز در ارتش چه می گذرد و افشاگری شب گذشته به هدف جلوگیری از وقوع حمله بوده و یک اقدام سنجیده و شایسته می باشد.

دلیل دوم برای ارائه این ارزیابی که رژیم ایران ممکن است حمله طراحی شده را عقب اندازد، انتخابات لبنان و روند برپایی دولت جدید است که حزب الله لبنان امیدوار است در آن تسلط بیشتری بر قدرت داشته باشد و اجرای حمله در این شرائط ممکن است موجب تضعیف موقعیت آن حزب در ساختار سیاسی لبنان شود.

در گزارش دیشب گفته شده بود که قرار است حمله موشکی علیه اسرائیل، توسط یک گروه از شیعیانی که غیرایرانی و غیرلبنانی هستند انجام گیرد، تا ظاهرا نتوان حکومت ایران و یا حزب الله لبنان را متهم ساخت. ولی این احتمال وجود دارد که اسرائیل، در واکنش خود، مراکز حزب الله در لبنان و یا پایگاه های استقرار سپاه پاسداران در سوریه را هدف قرار دهد و زیان بسیار سنگینی وارد آید که از زیان ناشی از حمله موشکی به اسرائیل بسیار بالاتر باشد.

استدلال سوم و چهارم، دیدار نخست وزیر اسرائیل با رهبر روسیه، و پس از آن نزدیک بودن تصمیم پرزیدنت ترامپ در مورد برجام است.

ارزیابی می شود که روسیه با حمله تلافی جویانه موشکی ایران علیه اسرائیل به سختی مخالف است و آن را برای حفظ منافع خود در سوریه زیان بخش می داند.

عامل مهم دیگر آن است که اگر پیش از روز شنبه آینده که قرار است پرزیدنت ترامپ تصمیم خود را در مورد سرنوشت برجام اعلام کند، رژیم ایران به حمله علیه اسرائیل دست بزند، رئیس جمهوری آمریکا را به خروج از برجام مصم تر خواهد ساخت و این به زبان رژیم ایران تمام خواهد شد.

برخی کارشناسان اسرائیلی ارزیابی می کنند که اگر رژیم ایران این حمله تلافی جویانه را در روزهای آینده عملی نسازد، ممکن است فرصت آن را از دست بدهد و اصل اجرای حمله منتفی شود.

وزیر اسرائیلی: در صورت حمله ایران از خاک سوریه اسد را می‌کشیم

دویچه وله - یک وزیر اسرائیلی بشار اسد را تهدید کرد که در صورت استفاده ایران از سوریه برای حمله به اسرائیل، این کشور او را کشته و دولت‌اش را ساقط خواهد کرد.

کی از وزیران کابینه امنیتی اسرائیل روز دوشنبه (۷ مه/ ۱۷ اردیبهشت) در اورشلیم (بیت‌المقدس) گفت، در صورت استفاده جمهوری اسلامی از خاک سوریه برای حمله به اسرائیل، این کشور می‌تواند بشار اسد را کشته و دولت او را ساقط کند.

به گزارش رویترز، یووال اشتاینیتس، وزیر انرژی اسرائیل، با اشاره به عدم ورود این کشور به جنگ داخلی سوریه، گفت: «چنانچه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، کماکان به ایران اجازه انجام عملیات در خاک این کشور را بدهد، اسرائیل او را سربه‌نیست و رژیم او را ساقط خواهد کرد».

این عضو کابینه امنیتی اسرائیل افزود: «اجازه بشار اسد به ایران برای تبدیل کردن سوریه به پایگاهی نظامی برای حمله به ما، به معنای پایان او خواهد بود».

اشتاینیتس این سخنان را یک روز پس از آن گفته است که رسانه‌های این کشور از آماده‌باش ارتش اسرائیل برای مقابله با "حملات موشکی ایران" خبر داده بودند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy