Monday, May 7, 2018

صفحه نخست » روحانی: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر

rouhani_050718.jpgروحانی احتمال باقی ماندن ایران در برجام را در صورت خروج آمریکا مطرح کرد

بی بی سی - در حالی که پنج روز تا پایان مهلت رئیس جمهور آمریکا برای تمدید لغو تحریم‌های ایران باقی مانده، حسن روحانی رئیس جمهور ایران می گوید امکان دارد کشورش در صورت خروج آمریکا از برجام در این توافق باقی بماند.

آقای روحانی که به استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران سفر کرده گفت: "یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر آمریکا تأمین می‌شود یا اگر ببینیم آنچه مورد نظر ما در برجام است، تأمین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت".

"هدف دولت از برجام رفع ظلم‌هایی چون تحریم است؛ هدف اصلی دولت آمریکا محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بوده٬ اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر، در غیر این صورت تصمیم خود را خواهیم گرفت".

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به نظر می‌رسد اشاره آقای روحانی به تامین منافع ایران در برجام "توسط غیرآمریکا" متوجه اتحادیه اروپا و بخصوص سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان باشد که شرکای غربی توافق برجام هستند.

به فاصله کوتاهی پس از سخنرانی رئیس جمهور ایران و ارسال نشانه‌هایی مثبت از احتمال باقی ماندن ایران در برجام حتی در صورت خروج آمریکا، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که کشورش همراه بریتانیا و آلمان، منافع ایران را در برجام بدون توجه به تصمیم دونالد ترامپ حفظ خواهند کرد.

دیروز نیز سر کیم داروک سفیر بریتانیا در واشنگتن گفته بود که سه کشور اروپایی باقی ماندن در برجام را در صورت خروج آمریکا در دست بررسی دارند.

در هفته های اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، این کشور را تشویق به ماندن در توافق اتمی با ایران کرده‌اند. بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم در حال حاضر با همین هدف در واشنگتتن به سر می‌برد.

آقای جانسون امروز در گفتگو با شبکه فاکس آمریکا گفت هر چند برجام "نقایصی" دارد و باید با ایران "سختگیری" بیشتری شود اما خروج از برجام "اشتباه" است. وزیر خارجه بریتانیا هشدار داد که خروج از برجام می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای در ایران و مسابقه تسلیحاتی در منطقه منجر شود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده با کشورهای اروپایی و همچنین دیداری در نیویورک با جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا داشته است.

اظهارت آقای روحانی درباره احتمال باقی ماندن ایران در برجام در صورت خروج آمریکا، ملایم‌ترین واکنش ایران در هفته‌های اخیر به تصمیم احتمالی آقای ترامپ است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در هفته‌های اخیر هشدار داده بودند که در صورت خروج آمریکا از برجام امکان دارد ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی خارج شود.

در این پیمان کشورهای عضو همچون ایران متعهد شده‌اند که از ساخت سلاح هسته‌ای خودداری کنند.

رئیس جمهور آمریکا اوایل زمستان گذشته (کمتر از چهار ماه پیش) تعلیق تحریم‌های ایران را مجددا تمدید کرد اما هشدار داد که در صورتی که برجام بازبینی نشود و موارد تازه همچون برنامه موشک‌های بالستیک ایران را محدود نکند، آمریکا دیگر به لغو تحریم علیه ایران ادامه نخواهد داد و از توافق جامع اتمی بیرون خواهد آمد.

ایران تا به حال گفته که مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای را نخواهد پذیرفت و حاضر به گفت و گو بر سر برنامه موشکی خود هم نیست.

توافق برجام و رفع تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه ایران یکی از دستاوردهای ریاست جمهوری حسن روحانی بوده است. آینده مبهم این توافق و بحران‌های مالی فزاینده در ایران سبب انتقادهای فراوانی از آقای روحانی شده است.

همزمان با تهدید رئیس جمهور آمریکا به خروح احتمالی از برجام، برخی از خریداران نفت خام ایران، از بیم بازگشت تحریم واردات از ایران را کاهش داده و بازار ارزهای خارجی در ایران وضعیت بحرانی به خود گرفته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy