Friday, May 11, 2018

صفحه نخست » پس از ناکامی سپاه در سوریه، رژیم ممکن است به اماکنی خارج از اسرائیل حمله کند

terror_051118.jpgرادیو پیام اسرائیل، ارزیابی ها در اسرائیل بر این گمان استوار است که رژیم ایران پس از شکست خوردن در تلاش های خود از خاک سوریه، درصدد برآید نیت انتقام جویانه خود از اسرائیل را در یک کشور خارجی عملی سازد و یا یکی از مراکز یهودی را مورد حمله و یا اجرای توطئه تروریستی قرار دهد و از آن رو دولت‌های اروپایی بر میزان حفاظت از اماکن یهودی افزوده اند.

همچنین این گمان وجود دارد که رژیم ایران بخواهد به یکی از سفارتخانه های اسرائیلی در خارج و یا گروه هایی از گردشگران اسرائیلی آسیب برساند.

در این ارزیابی ها آمده است که رژیم ایران در سه سال اخیر، بارها در صدد برآمده از طریق خاک سوریه به اسرائیل تعرض کند و در این تلاش شکست خورده است. بخش اصلی این تلاش ها در شش ماه اخیر بوده که ظاهرا ارتش بشار اسد توانسته تا حدودی بر مخالفان خود پیروز شود و سپاه قدس فرصتی یافته از این پس تلاش تخریبی خود را متوجه اسرائیل سازد. ولی همه تلاش تعرضی آن ها توسط اسرائیل به شکست کشانده شد که آخرین آن‌ها شلیک حدود بیست راکت به سوی مواضع مقدم ارتش اسرائیل در خط مرزی با سوریه بود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

آگاهان نظامی می گویند که از میان بیست راکت پرتاب شده، حدود دوازده راکت در خود سوریه منفجر شد و چهار راکت توسط سیستم "گنبد آهنین" شکار شد و شاید یک یا دو راکت به داخل خاک اسرائیل افتاد که آسیب جانی وارد نساخت و زیان مالی نیز ناچیز بود.

برای سپاه پاسداران، این تجربه تلخی بود که هر بار که موشک های به طور نسبی پرقدرت به سوریه آوردند که از آنجا اسرائیل را هدف قرار دهند، ارتش اسرائیلی پیش دستی کرد و آن ها را نابود ساخت.

ارزیابی می شود که سپاه قدس، اکنون در سوریه موشک های قدرتمندی در اختیار ندارد که یک تهدید جدی برای اسرائیل باشد.

همچنین حزب الله لبنان که گفته می شود بیش از یکصد هزار موشک و راکت و خمپاره در اختیار دارد، در حال حاضر در موقعیتی نیست که حتی به دستور حکومت ایران، حاضر به حمله موشکی به اسرائیل باشد. حزب الله پس از موفقیتی که در انتخابات پارلمانی لبنان به دست آورده، اکنون باید میوه زحمات خود را بچشد و در دولت آینده بیروت سهم بزرگتری را در اختیا گیرد و اگر اکنون بخواهد به عملیات تعرضی علیه اسرائیل دست بزند، از یک سو خشم مردم لبنان را برخواهد انگیخت و از سوی دیگر، خود را با خطر نابودی، و لبنان را در پرتگاه ویرانی قرار خواهد داد.

بنابراین، سود حزب الله در این است که دست کم در آینده نزدیک، و تا هنگامی که تکلیف دولت آینده لبنان تعیین نشده، دست از پا خطا نکند.

آگاهان سیاسی به این واقعیت اشاره کردند که حسن نصرالله پس از ضربات سهمگینی که به سپاه قدس در سوریه وارد آمد، هیچگونه تهدید عملی علیه اسرائیل بر زبان نراند.

در عین حال، همه احتمالات برای انجام عملیات خرابکارانه علیه اسرائیل در خارج از این کشور، و همچنین هدف قرار دادن جوامع یهودی در دنیا، در گذشته رخ داده و بعید نمی نماید که رژیم ایران اکنون در حال بررسی گزینه های مشابه باشد.

در سال ۱۹۷۲ سفارت اسرائیل در بوئیوس آیرس توسط یک کامیون مملو از مواد تخریبی منفجر شد و به کلی فرو ریخت. دو سال پس از آن، کانون همیاری یهودیان آرژانتین در بوئنوس آیرس بود که با همان شیوه منفجر و ویران گردید.

شش سال پیش، در تابستان سال ۲۰۱۲ رژیم ایران با کمک حزب الله لبنان، در اتوبوس گروهی از گردشگران اسرائیلی در پارکینگ فرودگاه شهر بورگاس در بلغارستان بمبی منفجر کرد که باعث کشته شدن شش اسرائیلی و زخمی شدن بیش از سی نفر دیگر از مسافران گردید.

همچنین موسسات یهودی، به ویژه در کشورهای اروپایی بارها مورد تعرض تروریستی قرار گرفته که معلوم نیست حکومت ایران در آن چه نقشی داشته است.

طبیعی است که اسرائیل فاش نمی سازد که به چه تدابیر امنیتی برای حفط سفارتخانه ها و نمایندگی های سیاسی خود دست می زند، ولی مسلم است که در روزها و هفته های آینده این تدابیر باز هم افزایش خواهد یافت.

نیایشگاه های یهودی، موسوم به کنیسا، و همچنین مدارس یهودی و مراکز فرهنگی یهودیان در کشورهای مختلف و از جمله در فرانسه و ایتالیا ممکن است هدف قرار گیرند. علت آن، وجود مسلمانان زیادی است که برخی از آن‌ها شیعه مذهب هستند و ممکن است به مزدوری رژیم ایران در آیند.

حکومت ایران هرگز به نقش تروریستی خود در کشورهای دیگر اعتراف نکرده، ولی در فرصت های مختلف، فرماندهای سپاه پاسداران افتخار کرده اند که در پایتخت های چهار کشور خاورمیانه تسلط عملی دارند.

انتقادهایی که در شبانه روز گذشته از زبان رهبران برخی کشورها علیه دخالت های فتنه گرانه در سوریه شنیده شد، موقعیت حکومت ایران را بیش از پیش وخیم می کند.

درگیری جنگی با اسرائیل در همان زمانی شدت می گیرد که حکومت ایران هدف ضربات سیاسی و اقتصادی سنگین ایالات متحده قرار دارد و کشورهای اروپایی، حتی اگر نخواهند، ناچار هستند از خواسته های ایالات متحده، در ابعاد زیاد پیروی کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy