Saturday, May 12, 2018

صفحه نخست » اخطار هم به جمهوری اسلامی و هم به مدافعان دمکراسی! اعتصاب در بازار و اعدام نمادینِ ولی‌الله سیف

bazar_051218.jpg- بازاریان بازار عباس‌آباد تهران روز شنبه 22 اردیبهشت دست به اعتصاب زدند.
- بازاریان بازار دانشجوی مشهد همزمان با تهران اعتصاب کردند.
- مالباختگان کاسپین عروسکی شبیه ولی‌الله سیف را به دار آویختند.
- چنین اقدام نمادینی از سوی مالباختگان اخطاریست جدی به مقامات جمهوری اسلامی و همچنین هشداریست به مدافعان دمکراسی. هر روزی که می‌گذرد، صبر مردم کمتر و خشم آنها بیشتر می‌شود تا جایی که هم برای رژیم و هم برای مخالفان دمکرات آن ممکن است مهار خشمی که می‌تواند به خشونت لگام‌گسیخته تبدیل شود، بسیار دیر باشد.

کیهان لندن، در حالی که بازاریان تهران فراخوانی برای آغاز اعتصاب در بازار تهران از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند، این اعتصاب در بازار عباس‌آباد تهران آغاز شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

فراخوان اعتصاب در بازار تهران از چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود و در این فراخوان از کسبه بازار تهران خواسته شده بود از روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت، اعتصاب خود را آغاز کنند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده بسیاری از کسبه بازار عباس‌آباد تهران روز شنبه از باز کردن مغازه‌ها خودداری کرده و بازار بسیار خلوت بود:

همچنین کسبه بازار دانشجو در شهر مشهد همزمان با تهران اعتصاب کرده و از باز کردن مغازه‌هایشان خودداری نمودند. بازار عباس‌آباد تهران و بازار دانشجوی مشهد بورس پوشاک و پارچه است.

بازاریان تهران همچنین با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی به هماهنگی برای پیگیری خواسته‌های خود و اعتصاب در روزهای آینده هستند. در این گروه بازاریانی از دیگر شهرهای ایران نیز حضور دارند و در تلاش هستند تا اعتصاب بازاریان در دیگر شهرهای ایران را همزمان با تهران هماهنگ کنند.

این همه در حالیست که بازاریان برخی شهرهای کردستان و آذربایجان غربی نیز حدود ۴ هفته است در اعتصاب بسر می‌برند. بازاریان شهر بانه از نیمه فروردین دست به اعتصاب زده و مغاره‌هایشان را تعطیل کرده‌اند. آنها نسبت به بسته شدن بازارهای مرزی معترض هستند.

چند روز پس از آغاز اعتصاب در بانه بازاریان دیگر شهرهای مرزی شمال غرب کشور از جمله مریوان، مهاباد، سردشت و پیرانشهر در همراهی با بازاریان بانه دست به اعتصاب زدند.

همچنین بازاریان شهر جلفا در استان آذربایجان شرقی نیز در اعتراض به ممانعت از ترخیص کالا در منطقه آزاد این شهر و کاهش سهمیه بازاریان از روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، اعتصاب کردند.

از سوی دیگر همزمان با آغاز اعتصاب در بازار تهران سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین ابتدا برای نشان دادن اتحاد خود با بازاریان در مقابل بازار تجمع کردند و سپس به مقابل دادسراى رسیدگى به جرائم پولى و بانکى رفتند و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در این تجمع مالباختگان با در دست داشتن پلاکاردهایی به انتقاد از دولت پرداخته و شعار سردادند. آنها همچنین عروسکی از ولی‌الله سیف را به دار آویختند و خواستار مجازات سیف شدند حال آنکه ولی‌الله سیف یکی از مسئولان در چرخه‌ی اقتصاد مفلوک و فاسد و ناتوان جمهوری اسلامی است. چنین اقدام نمادینی از سوی مالباختگان از یک سو اخطاریست جدی به مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی و از سوی دیگر هشداریست به مدافعان دمکراسی و طرفداران مبارزه‌ی بدون خشونت. هر روزی که می‌گذرد، صبر مردم کمتر و خشم آنها بیشتر می‌شود تا جایی که هم برای رژیم و هم برای مخالفان دمکرات جمهوری اسلامی ممکن است مهار خشمی که می‌تواند به خشونت لگام‌گسیخته تبدیل شود، بسیار دیر باشد.

مالباختگان معترض شعار می‌دادند: «دولت تدبیر و امید، کور بود وُ دزدی رو ندید»، «سیف که اعدام بشه، عدالت اجرا میشه»، «اموال رو پیدا کردی، پول ما رو چه کردی!»

مایه تاسف است که عدم پاسخگویی و احساس مسئولیت دولت نسبت به مالباختگانی که نزدیک به دو سال است در انتظار دریافت سپرده‌های خود از موسسات مالی هستند آنها را به حدی ناامید و خشمگین کرده که برای بیان خشم خود، خشونتی را بازتولید می‌کنند که حکومت ایران علیه شهروندان همواره به کار برده است. این مالباختگان که دستشان به جایی بند نیست بر این گمان هستند که «عدالت» با «اعدام» سیف یا امثال او اجرا می‌شود! به همین دلیل عروسکی شبیه او را در مقابل دادسرای رسیدگی به جرائم پولی و بانکی به دار آویختند. این اقدام یک اخطار جدی به جمهوری اسلامی و زمامداران آن است تا پیش از آنکه دیر شود و به راستی چنین سرنوشتی پیدا کنند به چاره‌جویی بپردازند. آن هم نه برای پرداخت اموالی که بالا کشیده شده و رژیم ایران قادر به بازپرداخت آن نیست، بلکه برای تغییرات بنیادین و سپردن قدرت به نمایندگان واقعی مردم که شاید بتوانند آنچه را جمهوری اسلامی در طول چهار دهه تخریب کرده است، کمی ترمیم کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy