Tuesday, May 15, 2018

صفحه نخست » نقشه ترامپ برای "تحریم چشمگیر" نفت ایران

trump_051518.jpgرادیو زمانه، رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای که به تاریخ ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت در سایت کاخ سفید درج شده، به وزارتخانه‌های خارجه، انرژی و خزانه‌داری آمریکا اطلاع داده که بر اساس آخرین آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آوریل سال جاری و همچنین با در نظر داشتن اقتصاد جهانی، افزایش تولید نفت خام در برخی کشورهای صادرکننده نفت و میزان ذخایر استراتژیک نفت خام در جهان، او، دونالد ترامپ به این نتیجه رسیده که کشورهای تولیدکننده نفت خام می‌توانند افت صادرات نفت ایران بعد از اعمال تحریم‌های نفتی علیه این کشور را جبران کنند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

هفته گذشته دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. ایالات متحده آمریکا به کشورهای دیگر ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت داده که خود را برای اعمال تحریم‌های بانکی، تجاری و نفتی علیه ایران آماده کنند. قرار است سه‌شنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت وزیران خارجه سه قدرت اروپایی - بریتانیا، فرانسه و آلمان- به همراه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران جلسه‌ای برگزار کنند. جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا ۶۰ روز فرصت داده اجرای توافق هسته‌ای را تضمین کند. در همان حال به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت اعلام کرده که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره ضرورت اعمال تحریم‌های اقتصادی با وزاری خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان گفت‌وگو کرده است. به گفته سخنگوی کاخ سفید، کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند علاقمندند که مانع از دستیابی ایران به بمب اتمی شوند.

نامه رئیس جمهور آمریکا به وزارتخانه‌های خارجه، انرژی و خزانه‌داری این کشور در چنین شرایطی در سایت کاخ سفید منتشر شده است. ترامپ در بخشی از این نامه با استناد به قانون دفاع ملی در سال ۲۰۱۲ نوشته است:

«عرضه نفت و محصولات نفتی از کشورهای دیگر [تولیدکننده نفت خام] در حدی است که کاهش چشمگیر خرید نفت خام و محصولات نفتی از ایران یا مؤسسات مالی [از این کشور] را میسر می‌سازد.

تحریم نفتی ایران بر اساس قانون دفاع ملی که نفت ایران بر آن اساس تحریم می‌شود ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ با امضای باراک اوباما رییس جمهو به قانون ایالات متحده تبدیل شد.

۱۹ اردیبهشت خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از یک مقام آگاه در وزارت نفت عربستان گزارش داده بود که پیامدهای تحریم نفت ایران را در حد امکان جبران خواهد کرد:

«پادشاهی سعودی با تولیدکنندگان عمده و خریداران نفت خام در درون اوپک و خارج از اوپک همکاری می‌‌کند با این هدف که پیامدهای کاهش تولید نفت خام ایران و تأثیرات آن در بازارهای جهانی را کاهش دهد.»

با خروج آمریکا از برجام قیمت نفت به بالاترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده است. به گزارش خبرگزاری رویترز هر بشکه نفت خام برنت در روز دوشنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت به ازای هر بشکه ۷۸,۲۳ دلار و هر بشکه نفت خام تگزاس غربی به قیمت ۷۰,۹۶ دلار معامله شد.

بانک جهانی اعلام کرده که اگر قیمت هر بشکه نفت خام به ۸۸ دلار برسد، عربستان سعودی می‌تواند هزینه‌های جنگ یمن را تأمین و کسری بودجه‌اش را جبران کند. ایران برای تأمین مخارجش با میزان کنونی صدور نفت، به نفت ۶۸ دلاری نیاز دارد. علاوه بر این تولید نفت خام در ونزوئلا هم به دلیل ناآرامی‌های اجتماعی و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور کاهش یافته است. موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که مصرف نفت خام در سال ۲۰۱۸ به ۱,۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy