Tuesday, May 15, 2018

صفحه نخست » افزایش دلارهای تقلبی در ایران

counterfit_051518.jpgمجتبی احمدی - شبکه بیان

پس از افزایش سرسام‌آور نرخ ارزهای خارجی در ایران، دلار و یوروی تقلبی در بازارهای سیاه به طور گسترده‌ای رواج یافته است.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» با داغ شدن بازار ارزهای خارجی در ایران، اسکناس‌های تقلبی 100، 50 و 20 دلاری رشد چشمگیری داشته و عده زیادی از مردم بدون آگاهی از این مسئله اقدام به خرید ارز می‌کنند. گفته می‌شود در بازار فردوسی تهران که محل تجمع فروشندگان ارز است، روزانه ده‌ها هزار دلار و یوروی تقلبی دست‌به‌دست می‌شود.

پس‌ازاینکه دولت صرافی‌ها را از خریدوفروش ارز منع کرد، تقاضا برای ارز به سمت بازار آزاد هدایت شده و این بازار به محلی برای خریدوفروش حجم عظیمی از دلار و یوروی تقلبی تبدیل ‌شده است.

توزیع ارزهای تقلبی مسئله جدیدی در ایران نیست؛ مهر سال گذشته پلیس ایران از کشف 10 میلیون دلار اسکناس تقلبی خبر داده بود. دادستان عمومی و انقلاب یاسوج دراین‌باره گفته بود: «این میزان دلار جعلی در جریان بازرسی از یک دستگاه خودرو کشف شده است.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اما تعجب‌برانگیزترین خبر درباره ارزهای تقلبی به سال 1391 بازمی‌گردد؛ در آن زمان که ایران در آشوب ارزی قرار داشت، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از وجود «5 میلیارد دلار اسکناس تقلبی» در ایران خبر داده بود.

ارسلان فتحی پور بدون انتشار منابع اطلاعاتی خود، به مجله تجارت فردا گفته بود: «یک سری اطلاعات مستند وجود دارد که نشان می‌دهد ارز تقلبی به میزان زیادی در حال توزیع بین مردم است.»

این نماینده اصولگرای سابق اظهار کرده بود:«منابع من برخی افراد و برخی هم مسئول هستند و این اطلاعات را که از قضا درست هم هست در اختیارمان می‌گذارند و آن‌ها هم قطعاً از من خواستند تا این اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهم.»

مشخص نیست که ادعای این مسئول تا چه اندازه درست باشد؛ اما وجود اسکناس‌های تقلبی در اقتصاد ایران مسئله‌ای نیست که بتوان به ‌سادگی از آن گذشت. به نظر می‌رسد هرچه نرخ ارزهای خارجی افزایش پیدا می‌کند، برخی افراد ریسک خریدوفروش اسکناس‌های تقلبی را بیشتر به جان می‌خرند. هم‌اکنون هر دلار آمریکا با نرخ 7000 تومان در بازار آزاد خریدوفروش می‌شود.

در مسئله جعل اسکناس، متضرران اصلی گردشگرانی هستند که بدون اطلاع از تقلبی بودن ارزهای خارجی، دلار و یورو می‌خرند و در فرودگاه‌ها و کشورهای خارجی از سوی پلیس دستگیر می‌شوند. دو هفته پیش بخش فارسی خبرگزاری آناتولی ترکیه از «دستگیری سه ایرانی به اتهام استفاده از دلارهای جعلی» خبر داده بود.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه پلیس آنتالیا این سه ایرانی را در محله مرادپاشا بازداشت کرده است، نوشته بود: «این افراد همراه با 500 دلار جعلی در یک هتل 5 ستاره بازداشت شدند.» بی‌تردید روزانه ده‌ها مورد چنین اتفاق‌های ناخوشایندی برای ایرانی‌ها رخ می‌دهند؛ اما خبر آن‌ها رسانه‌ای نمی‌شود.

پشت پرده دلارهای تقلبی

یک منبع آگاه با اشاره به اینکه چاپ اسکناس‌های تقلبی با ضریب امنیتی بالا کار ساده‌ای نیست، به «شبکه رسانه‌ای بیان» می‌گوید: «در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد حجم عظیمی از دلارهای تقلبی وارد بازار شد که بخشی از آن زیر قیمت به فروش رسید.»

این منبع اضافه می‌کند تشخیص تقلبی بودن اسکناس‌هایی که در آن زمان چاپ شد، حتی برای صرافی‌ها نیز دشوار است. این منبع در پاسخ به این سؤال که چه کسانی پشت پرده چاپ دلارهای تقلبی هستند، می‌افزاید: «تعدادی افراد نظامی و چند فرد پرنفوذ در دولت احمدی‌نژاد اوایل سال 1390 تجهیزات چاپ این اسکناس‌ها را از شرکت آلمانی «پرینتینگ تریدینگ سنتر» خریداری و از طریق اسکله‌های غیرقانونی وارد کشور کردند.»

این منبع آگاه که نخواست نامش منتشر شود ادامه می‌دهد: «این گروه با خیال راحت اسکناس‌های 100، 50 و 20 دلاری چاپ می‌کردند و با این کار متقلبانه خود، در نوسانات نرخ ارز در سال 91 نقش پررنگی داشتند.»

جعل اسکناس با دستگاه‌های آلمانی

آبان سال گذشته وزارت دارایی آمریکا شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها را تحریم کرد که برای نیروی قدس سپاه پاسداران ایران ریال یمنی به ارزش بالقوه صدها میلیون دلار جعل می‌کردند. جالب است که در بیانیه این وزارت خانه نیز تصریح شده بود که شرکت «پرینتینگ تریدینگ سنتر» و یک شرکت دیگر آلمانی به نام «فورنت تکنیک» دستگاه‌های چاپ اسکناس را برای ایران تأمین کرده بودند.

به‌جز دو شرکت آلمانی، دو شرکت ایرانی به نام‌های «پردازش تصویر رایان» و «تجارت الماس مبین» و دو فرد که «مسئول چاپ پول تقلبی» بودند به نام‌های رضا حیدری و محمود سیف شامل تحریم‌های آمریکا شدند.

بخش فارسی دویچه وله آلمان اواخر سال گذشته در گزارشی درباره نقش دو شرکت آلمانی در جعل اسکناس برای سپاه پاسداران نوشته بود: «شرکت پرینتینگ تریدینگ سنتر، یک شرکت مشاوره صنعتی برای صادرات ماشین‌آلات صنعت چاپ واقع در فرانکفورت است. این شرکت در سال ۲۰۰۴ تأسیس شده اما در سایت آن نوشته شده که ۳۰ سال تجربه در زمینه ماشین‌های چاپ دارد. مدیرعامل این شرکت یک ایرانی به نام م. حاذق‌نژاد است. مسئول بخش فروش و دو مسئول بخش فروش ماشین‌آلات دست دوم نیز ایرانی هستند.»

در بخش دیگری از این گزارش نوشته شده است: «مجید میرزایی صادرکننده ماشین‌های چاپ در آلمان که ۲۵ سال است به این کار مشغول است به دویچه‌وله می‌گوید که اصولاً ماشین‌های چاپ اسکناس، مخصوص هستند و افراد عادی هم مشتری آن نیستند بلکه معمولاً بانک‌های مرکزی و سازمان‌های وابسته به دولت‌ها هستند که خواهان خرید چنین ماشین‌هایی هستند.»

تمامی شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که حکومت ایران به ویژه سپاه پاسداران نقش ویژه‌ای در چاپ و توزیع ارزهای تقلبی دارند. این در حالی است که مجازات چاپ اسکناس جعلی در ایران بین 5 تا 20 سال حبس در نظر گرفته شده و در قانون مجازات اسلامی تصریح شده است که اگر فرد یا افراد با جعل اسکناس قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند، به اعدام محکوم می‌شوند.

چاپ دلار یکی از خطوط قرمز ایالات‌متحده آمریکا محسوب می‌شود و برای مجازات عاملان این کار در سراسر جهان، شدیدترین مجازات را در نظر می‌گیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy