Sunday, Jun 3, 2018

صفحه نخست » تیم ملی، سرگردان در استانبول

Team_melli_Istanbul.jpgایران ورزشی - در تمام این سال‌ها لغو بازی‌های تدارکاتی یا پیدا نکردن حریف برای تیم ملی بنا به دلایل مختلف از جمله مسائل سیاسی و تحریم‌ها مانع از پیش بردن برنامه‌های کادر فنی تیم ملی شده و انگار به این مساله دردناک عادت کرده‌ایم اما تکرار این اتفاق در فاصله کمتر از دو هفته مانده به جام جهانی ترسناک و فوق‌العاده نگران‌کننده خواهد بود. در تمام این سال‌ها معمولا در آخرین لحظات با جابه‌جایی‌های عجیب تن به بازی با حریفان کوچکتر و کم نام و نشان می‌دادیم تا «فیفادی» را از دست نداده باشیم و ستاره‌های فوتبال‌مان از داخل و خارج بیهوده دور هم جمع نشده باشند. این بار هم به نظر می‌رسید این اتفاق در حال تکرار است و به جای یونان یا کوزوو بازی خواهیم کرد تا دست‌مان در پوست گردو نماند اما این تیم کوچک هم کنار کشید!

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

از همان روز بازی با ترکیه اخبار نگران کننده درباره لغو احتمالی بازی با یونان مطرح شد. نخستین بار میشائیل اسکیبه سرمربی آلمانی تیم ملی یونان این خبر را به رسانه‌های آلمانی داد اما اینجا چندان جدی‌اش نگرفتند تا اینکه سرانجام خبر لغو این بازی رسمی شد. پنج‌شنبه صبح بود که خبر رسید تیم ملی کوزوو جایگزین یونان شد. قرار بود بازی کوزوو - ساحل عاج در استانبول برگزار شود اما این بازی لغو شد و فدراسیون فوتبال تا تنور داغ بود نان را چسباند ولی هنوز خمیر به تنور نچسبیده بود که ور افتاد و این مسابقه هم لغو شد.

در حالی که رسانه‌ها پی ترکیب نفرات و لژیونرهای ‌این تیم نوظهور و کمتر شناخته شده اروپایی رفته بودند تا بدانند یکی از جدی‌ترین محک‌های تیم ملی مقابل چه تیمی رقم خواهد خورد، در فاصله حدود ۷ ساعت فدراسیون فوتبال کوزوو اعلام کرد با برگزاری این مسابقه مخالفت کرده است چرا که نمی‌خواهد بدون حضور تماشاگر بازی کند. قرار بود این مسابقه در ورزشگاه فاتح تریم (محل بازی با ترکیه) برگزار شود اما با لغو این دیدار حالا تیم ملی در ترکیه فقط تمرین می‌کند و بعد از پایان اردوی خود و اعلام فهرست نهایی به روسیه خواهد رفت تا آخرین بازی‌اش مقابل لتونی را انجام دهد.

بعد از لغو این بازی فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای طرف یونانی را محکوم کرد و در اقدامی که بیشتر حالت فرمالیته و نمایشی دارد اعلام داشت روابطش با فدراسیون فوتبال یونان را به تعلیق درمی‌آورد. در بیانیه فدراسیون آمده: «برخلاف ادعاهای اعلام شده، تیم ملی فوتبال ایران همواره آماده بازی در یونان بود، کما اینکه مستندات رد و بدل شده میان دو فدراسیون حکایت از این موضوع دارد. فدراسیون فوتبال ایران با گزارش موضوع به فیفا پیش خواهد رفت و تمامی اقدامات قانونی برای جبران خسارت‌های ایجاد شده در زمینه ورزشی و مالی را انجام خواهد داد. تا زمان اقدام بیشتر فیفا نسبت به این گزارش، فدراسیون فوتبال ایران اعلام می‌کند که روابطش را با فدراسیون فوتبال یونان به حالت تعلیق در می‌آورد.»

ظاهرا موضوع بحث محل برگزاری بازی با یونان بود. اینکه یونانی‌ها در استانبول بازی نکردند و قرار شد بازی در سانتی یونان باشد. بعد صحبت از آتن شد اما در نهایت بازی به خاطر حامی مالی فدراسیون فوتبال یونان به هم خورد. ادامه بیانیه فدراسیون به تلاش‌ها برای جایگزین کردن حریف جدید و لغو بازی با کوزوو اشاره داشته است: «در زمان مقتضی همه ابزارهای لازم برای یافتن جایگزین به منظور انجام بازی دوستانه در تاریخ دوازدهم خرداد به کار گرفته شد. پس از ارسال چندین دعوتنامه، فدراسیون فوتبال ایران مذاکراتی را با فدراسیون فوتبال کوزوو آغاز کرد و توافق اولیه برای انجام بازی دوستانه در تاریخ دوازدهم خرداد حاصل شد، همانطور که رسانه‌های کوزوویی هم این موضوع را اعلام کردند. پس از توافق اولیه که فدراسیون فوتبال ایران تمامی خواسته‌های فدراسیون کوزوو (از جمله حمل و نقل، اقامت و سایر) را مورد پذیرش قرار داده بود، خواسته جدید و دقیقه آخر از سوی فدراسیون فوتبال کوزوو مطرح شد که انجام این دیدار را به طور کلی غیرممکن کرد.» خواسته جدید و دقیقه آخر؟ آنچه کوزوویی‌ها به آن اشاره کرده‌اند تنها انجام بازی با حضور تماشاگران است که مورد قبول کادر فنی تیم ملی ایران واقع نشده و این بازی هم لغو شده است. با این حساب و از آنجایی که بعید است در این یکی دو روز حریف تدارکاتی تازه‌ای برای تیم ملی فراهم شود تیم ملی ایران تنها با بازی مقابل تیم المپیک ازبکستان، تیم نصف و نیمه ترکیه و یک مسابقه با لیتوانی در روسیه آماده حضور در جام جهانی خواهد شد تا نگرانی‌ها درباره شرایط فنی این تیم بیشتر و بیشتر شود.

چرا کی‌روش نخواست با تماشاگر بازی کند

فشار رسانه‌های داخلی یا مخفی‌کاری برای رقبا؟

بازی با کوزوو لغو شد آن هم در حالی که بعد از لغو دیدار با یونان این مسابقه می‌توانست تا حدودی برنامه‌های فنی کی‌روش را پیش ببرد. دلیل برهم خوردن بازی با یونان مسائلی غیر فوتبالی بود که البته کی‌روش و تیم ملی از آن لطمه خوردند اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی لغو دیدار با کوزووی جایگزین، تصمیم کی‌روش بوده که خواسته پشت درهای بسته این مسابقه برگزار شود. حالا این سوال مطرح است که چرا کی‌روش چنین خواسته‌ای داشته و چرا روی این خواسته‌اش اینقدر مصر بود که حاضر شد یک بازی تدارکاتی مفید را از دست بدهد؟ احتمال اول می‌تواند فرار از دست منتقدان و رسانه‌های داخلی باشد که بعد از بازی با ترکیه و مشکلات فنی که در ترکیب تیم و روش بازی‌اش مشاهده شد به کی‌روش و تصمیماتش تاختند و در حالتی متعادل‌تر نگرانی‌های‌شان را نسبت به آینده تیم ملی در جام جهانی مطرح کردند. احتمال دوم نیز می‌تواند مساله مخفی‌کاری کی‌روش باشد و اینکه نمی‌خواهد همگروهی‌ها و رقبایش ترکیب و مسائل جزیی فنی تیم ایران را بدانند و اینطوری با مشت بسته به مسابقات گام بگذارد. دلیل کی‌روش هر چه باشد باید منتظر ماند و دید این تصمیم به اندازه لغو بازی با کوزوو ارزش داشته یا خیر.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy