Friday, Jun 15, 2018

صفحه نخست » خامنه‌ای: مردم سفرهای خارجی غیرزیارتی نکنند

khamenei-011.jpgرادیو فردا: رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به «توطئه دشمن» برای وارد کردن «فشار اقتصادی» به مردم ایران و «خسته و ناامید کردن» آنان، از «رواج» سفرهای خارجی انتقاد کرد و خواستار ترک این «عادت» شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در گفته‌های خود سفر زیارتی را مستثنا کرده و گفته است که «این‌قدر خرج و هزینه‌ای هم بر دوش کشور نمی‌گذارد».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله خامنه‌ای روز جمعه، ۲۵ خردادماه، در نماز جمعه عید فطر وارد شدن «فشار اقتصادی» را «توطئه اصلی دشمن» خواند و هدف از این اقدام را «خسته و ناامید کردن مردم» دانست.

آقای خامنه‌ای همچنین از «تکرار سخنان دشمن توسط برخی رسانه‌ها و افراد در داخل کشور» انتقاد کرد.

وی با اشاره به راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران گفت که ملت ایران «خسته و ناامید نیست، آن کسانی که به پیروی از تبلیغات دشمنان، ادعای خستگی و بی‌نشاطی مردم را دارند،... خودشان خسته و بی‌نشاط هستند».

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۱۴ خرداد، نیز گفته بود که «دشمنان سه فشار اقتصادی، روانی و عملی» را بر جمهوری اسلامی وارد می‌کنند و با«فشار اقتصادی و تحریم می‌خواهند ملت ایران را به ستوه بیاورند».

وی همچنین ادعا کرده بود که «سوء استفاده» از اعتراضات مردمی و «ایجاد آشوب» در ایران «برنامه قطعی دشمنان» است.

قبل از رهبر جمهوری اسلامی نیز رئیس و سخنگوی قوه قضائیه ضمن هشدار درباره «سوء‌استفاده» آمریکا و اسرائیل از تجمع‌های اعتراضی صنفی و اقتصادی، تهدید کرده‌اند که نهادهای امنیتی با «هنجارشکنان» و اعتراض‌هایی که «امنیت کشور را به هم بریزد» برخورد خواهند کرد.

برخی از تحلیلگران احتمال می‌دهند که به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران در ماه‌های آینده، وضعیت اقتصادی کشور دچار شوک شده و اعتراض‌ها در کشور فراگیر شود.

در همین حال رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که «یک کانون مرکزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشکیل شده است که این کانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال کند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا کند».

وی روز جمعه همچنین خواستار «پرهیز از اسراف و زیاده‌روی» شد و در این باره افزود: «یکی از عادت‌هایی که میان برخی از مردم رواج دارد و باید کنار گذاشته شود، سفرهای تفریحی و غیرضروری به خارج از کشور است.»

آقای خامنه‌ای همچنین خواستار جلوگیری از واردات کالاهای خارجی و از سوی دیگر هدایت نقدینگی به سمت تولید شد.

پس از بروز بحران ارزی در ایران مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، خواستار کاهش سفرهای خارجی مردم شده‌اند، خواسته‌ای که واکنش منفی مردم در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

تعداد سفرهای خارجی ایرانیان با محاسبه سفر حج در سال‌های اخیر حدود ده میلیون سفر بوده که از این میان دو میلیون مربوط به سفر زیارتی به عربستان و عراق است.

در این میان همچنین بر اساس آمار رسمی سالانه حدود دو و نیم میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند. اتحادیه هتلداران ترکیه در سال ۲۰۱۷ رقمی بیش از ۲.۵ میلیون نفر را اعلام کرد.

اما بخشی از سفرهای خارجی مربوط به مدیران وکارمندان دولت است که آمار آن اعلام نمی‌شود و گزارشی نیز از کاهش این سفرها پس از بحران ارزی در ایران منتشر نشده است.

شعرخوانی علیه روحانی

رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه از «رواج پدیده ناپسندِ توهین و تهمت به یکدیگر در فضای مجازی» نیز انتقاد کرد و گفت که این گونه اقدامات «به فضای عمومی کشور و وحدت ملی لطمه می‌زند».

با این حال در همین مراسم روز فطر نیز مانند سال‌های اخیر میثم مطیعی، از مداحان نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، شدیدا از حسن روحانی و برجام انتقاد کرد.

وی در شعر خود گفت: «گفته بودند که امضای فلان تضمین است/نه فلان ماند و نه امضاش، حقیقت این است/زان هیاهو چه به جا مانده به غیر از اسمش/جسدی مانده ز برجام و ز روح و جسمش/بوی فاسدشدنش نیز بلند است بلند/اُدکلن‌های اروپایی اگر بگذارند/اُدکلن‌های اروپایی بی‌خاصیتی/که ندارند به جز گیج شدن منفعتی».

در مراسم عید فطر سال گذشته نیز انتقاد میثم مطیعی از حسن روحانی خبرساز شد.

در این زمینه مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور، خواستار عذرخواهی ستاد نماز جمعه تهران به دلیل این مداحی شده بود، اما محمدباقر پیش‌نمازی، رئیس این ستاد، شعر این مداح را «حرف دل مردم» خواند.

پس از آن نیز وبسایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای از این شعر حمایت کرده و گفته است: «شما یک حرف کاملا درست و محکمی زدید. تردید نکنید. کار شما کاملا درست بود.»

شعر انتقادی میثم مطیعی امسال نیز به طور کامل در وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy