Friday, Jun 15, 2018

صفحه نخست » استقبال آمریکا از مصوبه مجلس کانادا برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی

Pompeo.jpgرادیو فردا ـ مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۵ خرداد از مصوبه مجلس عوام کانادا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی استقبال کرد.

مایک پومپئو در توییتر خود نوشته است: ایالات متحده از تصمیم کانادا برای محکوم کردن شدید ایران به دلیل تداوم حمایت از تروریسم و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست نهادهای تروریستی استقبال می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: ایرانیان در برابر اقدامات این رژیم فاسد بپا خواسته‌اند. ما از آنها حمایت می کنیم و از همه کشورها می خواهیم که رهبران ایران را وادار به پاسخگویی کنند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

مجلس عوام کانادا روز سه شنبه ۲۲ خردادماه طرح«توقف تمام مذاکرات و بحث‌ها با ایران برای از سرگیری روابط» را تصویب کرد.

این طرح توسط گارنِت جـِـنِس، نماینده محافظه‌کار، در مجلس عوام کانادا ارائه شده بود.

گارنِت جـِـنِس در طرح خود لیستی بلندبالا از دلایلی که باید ایران را به عنوان «بازیگری نامطلوب» در نظر گرفت برشمرده، و خواستار قطع تماس‌ها با تهران شده است.

وی همچنین گفته بود،« باید روی بسط آزادی، دمکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون برای ۸۰ میلیون ایرانی که در حال حاضر از فقدان آنها رنج می‌برند تمرکز کرد».

سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، مصوبه مجلس عوام کانادا مبنی بر تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران را «تحریک‌آمیز» دانست.

سخنگوی ستاد نیروهای مسلح ایران، کانادا را «اسیر خیمه‌شب‌بازی‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی» دانست و هشدار داد که «طرح‌های شیطانی علیه بازوهای دفاعی ایران با پاسخ پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.»

وزیر خارجه ایران نیز از مصوبه پارلمان کانادا برای متوقف کردن روند بهبود روابط با تهران ابراز تاسف کرد و گفت این اقدام به ضرر کانادا خواهد بود.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این مصوبه از دولت کانادا خواسته بود که از تصویب نهایی آن جلوگیری کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در واکنش به این اقدام تاکید کرده که این طرح در صورت تصویب نهایی، «یک خطای راهبردی و اساسی با آثار مخرب خواهد بود».

کانادا از شهریور سال ۱۳۹۱ با ایران رابطه ندارد و دولت وقت این کشور به دلیل آنچه که برنامه «غیرشفاف هسته‌ای و کمک‌های تسلیحاتی ایران» به سوریه اعلام کرد با تهران قطع رابطه کرد.

کانادا دهم اردیبهشت‌ همان سال نیز دفتر امور ویزا و مهاجرت خود را در ایران تعطیل کرده بود.

به دنبال توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۵ جاستین ترودو، نخست‌وزیر لیبرال کانادا، وعده بهبود روابط با ایران را داده بود. این در حالی است که جاستین ترودو نیز به این مصوبه مجلس عوام رای مثبت داد.

در مصوبه مجلس عوام کانادا همچنین از ایران خواسته شده به مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی اجازه خروج داده شود.

کاووس سیدامامی تبعه کانادا و استاد دانشگاه و فعال محیط زیست ۱۹ بهمن ماه سال گذشته تحت بازداشت اطلاعات سپاه در زندان اوین درگذشت؛ دلیل مرگ او خودکشی عنوان شده است.

پیش از او زهرا کاظمی عکاس-خبرنگار که دارای تابعیت کانادا بود، در سال ۱۳۸۲ بر اثر ضربه به سرش هنگام بازداشت درگذشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy