Saturday, Jun 23, 2018

صفحه نخست » تجمع بزرگ مخالفان اردوغان یک روز مانده به انتخابات؛ محرم اینجه چقدر شانس دارد

turkey_062318.jpgصدای آمریکا، گروه بزرگی از مخالفان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی در استانبول تجمع کردند. آنها امیدوار هستند «محرم اینجه» را در انتخابات یکشنبه به پیروزی برسانند.

«محرم اینجه» ۵۴ ساله نامزد راست میانه از حزب جمهوری‌خواه خلق است که اصلی ترین رقیب آقای اردوغان محسوب می شود.

رجب طیب اردوغان ۶۴ ساله امیدوار است بعد از تغییر قانون اساسی، با پیروزی در انتخابات فردا، قدرت خود را بیش از پیش افزایش دهد. او در انتخابات اصلاح قانون اساسی سال پیش با اختلاف اندکی توانست رای آری برای افزایش اختیارات رئیس جمهوری و حذف سمت نخست وزیری به دست بیاورد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

این یک انتخابات زود هنگام است. قرار بود در ۲۰۱۹ برگزار شود اما آقای اردوغان که قانون اساسی را تغییر داده، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

2554456.jpg

از مدتها پیش فعالان مدنی در ترکیه به سلطه خواهی اردوغان که در ۱۵ سال اخیر در سطح رهبری عالی کشور بوده، اعتراض دارند. آنها می گویند اردوغان ترکیه را به سمت خودکامگی و دیکتاتوری پیش می برد.

در مقابل آقای اردوغان دست کشورهای خارجی را در اعتراضات علیه خود می بیند. او بعد از کودتای نافرجام دو سال پیش، برخی کشورهای غربی را به تلاش برای سرنگونی خود متهم کرد؛ ادعایی که از سوی این کشورها قویا رد شد.

اینکه «محرم اینجه» چقدر شانس پیروزی دارد را فردا انتخابات تعیین می کند. البته برخی نظرسنجی ها می گویند دست کم انتخابات به دور دوم می رود و شاید اردوغان آنجا پیروز شود.

برخی تحلیلگران می گویند به رغم تجمع بزرگ حامیان اینجه در روز شنبه در استانبول، بخش زیادی از رای دهندگان در مرکز و شرق ترکیه هستند که پایگاه اسلامگرایان حامی اردوغان است. مخالفان اردوغان امیدوار هستند همراهی مناطق کردنشین جنوب ترکیه را کسب کنند تا در انتخابات فردا اردوغان را شکست دهند.

در انتخابات یکشنبه چهارنامزد دیگر حضور دارند و نامزدی که در دور اول ۵۰ درصد بعلاوه یک رای را کسب کند، رئیس جمهور می شود. در صورتی که نامزدها این میزان رای را کسب نکنند، دو نفری که بیشترین رای را بیاورند دو هفته دیگر با هم رقابت می کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy