Tuesday, Jun 26, 2018

صفحه نخست » آیا سپاه پاسداران یک کودتای نظامی برای سرکوب خیزش مردمی تدارک می بیند؟

coup_062618.jpgرادیو پیام اسرائیل، سخنان اخیر سپاهی یحیی رحیم صفوی که گفت "اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد"، سوت خطر را در بین ایرانیان به صدا در آورده و این نگرانی را ایجاد کرده که با شدت گرفتن بحران در ایران و گسترش تظاهرات مردمی در چند شهر بزرگ، آیا یک کودتای نظامی در راه است؟

یحیی رحیم صفوی که یکی از نخستین فرماندهان سپاه پاسداران بود، و اکنون "مشاور نظامی ارشد رهبر" نامیده می شود، در سخنانی که برای اولین بار توسط خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انتشار یافت، از جمله گفت: «مردم به ادارات و سازمان ها و شهرداری ها مراجعه می کنند و مشکلاتشان حل نمی شود وهمین مسائل ایجاد نارضایتی کرده و ضد انقلاب نیز بلافاصله سوء استفاده می کند و مردم را ناراضی جلوه می دهد که بخشی از این نارضایتی ها به دلیل ناکارآمدی مسوولان است».

رحیم صفوی این سخنان را در دیدار با شماری از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران در استان فارس بیان داشت. ولی گزارش این سخنان در خبرگزاری فارس، پس از ساعتی حذف گردید و به کلی پاک شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور ارشد کنونی خامنه ای، در بخش دیگری از سخنان خود، در مورد عملکرد دولت حسن روحانی گفت: «در دولت سازی، ما مشکل داریم. گاهی به نظر می رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد».

این سخنان در زمانی بیان گردیده که محیط اجتماعی و اقتصادی و بازاری ایران در آستانه انفجار قرار داشته و به خوبی احساس می شود که مردم از بالا رفتن بی وقفه نرخ دلار و همچنین گرانی های فزاینده و بی کفایتی دولت و بی عرضگی حکومت به جان آمده اند و ممکن است دست به یک خیزش همگانی بزنند.

برخی تحلیلگران، سخنان رحیم صفوی را چنین ارزیابی می کنند که او و فرماندهای سپاه پاسداران خواستار انجام یک کودتای نظامی هستند که در آن علی خامنه ای همچنان به عنوان ولی مطلقه فقیه، در راس باقی خواهد ماند، ولی اختیارات عملی به دست سپاه پاسداران خواهد بود و سمت رئیس جمهوری حذف خواهد شد.

سپاه پاسداران با انجام چنین کودتایی ممکن است وضع اضطراری در کشور اعلام کند و به بازداشت های دسته جمعی بپردازد و بر شدت سرکوبگری علیه مردم بیافزاید و تلاش کند اعتراض های مردمی را در مرحله نخست مهار کند و سپس آن را برای همیشه سرکوب کند.

برخی تحلیلگران می گویند که سپاه پاسداران در صورت انجام چنین توطئه ای، می تواند گناه همه نابسامانی ها ایران را به گردن بی عرضگی رئیس جمهوری و یاران او بیاندازد و بدین سان، کل رژیم را بیگناه و غیرمسوول معرفی کند و خشم مردم را از رژیم به سوی رئیس جمهوری برکنار شده منحرف سازد.

حسن روحانی در روزهای اخیر مرتبا از بحران اقتصادی سخن میگوید و از یک سو می کوشد آن را کمرنگ جلوه دهد، و در همان حال، مسوولیت آن را متوجه افراد و نهادهایی می کند که به گفته او سعی می کنند دولت را خنثی سازند.

در هفته های اخیر برخی فرماندهان سپاه پاسداران، روحانی را متهم ساخته اند که بودجه کافی به امور نظامی اختصاص نمی دهد و سپاه پاسداران چنان با کمبود بودجه روبرو می باشد که ناچار شده است دامنه فعالیت های جنگی خود در سوریه و یمن و حتی فعالیت سیاسی خود در عراق را محدود سازد.

حسن روحانی در سخنان امروز خود (سه شنبه) از جمله گفت: «سه قوه مجریه و مقتننه و قضائیه، هر سه شاخته های یک درخت هستند» رئیس جمهوری، که در همایش سران قوه قضائیه در تهران سخن می گفت، در توضیح سخنان خود، افزوده گفت: «هر یک از سه قوه، از قوه دیگر جدا می باشد، ولی هر سه آن ها شاخه های یک درخت هستند».

این سخنان در حالی بیان می شود، که از هنگام به روی کار آمدن دولت روحانی، برادران لاریجانی، یکی در سمت رئیس مجلس و دیگری در پست رئیس قوه قضائیه، می کوشند بخشی از اختیارات دولت را به سوی خود بکشانند.

آگاهان می گویند: این واقعیت که خبرگزاری فارس ساعتی پس از انتشار سخنان یحیی رحیم صفوی، آن را از وبگاه خود حذف کرد، ممکن است به علت نگرانی رژیم از واکنش مردم و افزایش شکاف بین دو جناح هیات حاکمه شود و برافتادن آن را شتاب بخشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy