Sunday, Jul 1, 2018

صفحه نخست » نیروی انتظامی به مردمی که شعار می‌دادند تشنه‌ایم تیراندازی کرد

070118_top.jpg

ایران وایر، تیراندازی نیروی انتظامی به تظاهرات امروز مردم خرمشهر در اعتراض به وضع بحرانی آب آشامیدنی در این شهر، منجر به کشته شدن دست‏کم یک نفر و مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان شد.

در پی‌کشته شدن این شهروند که نام او هنوز اعلام نشده، جو خرمشهر امنیتی‌تر و ملتهب‌تر گزارش شده است. فیلم‌های متعددی از درگیری‌ها و تیراندازی این نیروها در برخی خیابان‌های این شهر در شبکه‌های مجازی در حال بازنشر هستند.

تظاهرات مردم خرمشهر در اعتراض به تشنگی و بی‌آبی در استان خوزستان شروع شد. در روزهای گذشته مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با برگزاری تجمع و سر دادن شعارهایی مانند «دشمن ما همین ‌جاست، دروغ می‌گن امریکاست»، از سیاست‌های مسوولان استان خوزستان انتقاد کردند و خواستار آب آشامیدنی سالم شدند.

مسوولان آبفای شهرستان‌های آبادان و خرمشهر شکسته شدن خط لوله انتقال شبکه آب‏رسانی‌ «غدیر» را علت این وضعیت اعلام کرده‌ و وعده داده بودند که طی چند روز این مشکل برطرف خواهد شد.

این ویدیوها در حالی منتشر شده است که خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ می‌گوید برخی معترضان شامگاه شنبه «با ماموران درگیر شدند» و «به اموال عمومی خسارت وارد کرده‌اند» و پلیس نیز اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده است.

آن ها علت شوری و گل‌آلود بودن آب را هم پیش‏روی آب دریا از «خلیج فارس» به رودخانه‏های «اروند» و «کارون» اعلام کرده اند. به گفته مسوولان سازمان آبفای آبادان و خرمشهر، قرار بود آب آشامیدنی این دو شهرستان تا جمعه هشتم تیرماه به حالت عادی بازگردد.

روز جمعه، بعد از عملی نشدن وعده مسوولان این سازمان، مردم معترض شهرستان خرمشهر مقابل «مسجد جامع» این شهرستان که نماد مقاومت در جنگ هشت ساله ایران و عراق به شمار می رود، تجمعی مسالمت آمیز برگزار کردند. این تجمع اعتراضی سبب شد برای اولین بار بعد از پایان جنگ ایران و عراق، نماز جمعه در این شهرستان مرزی با تأخیر برگزار شود.

بعد از این تجمع مقابل مسجد جامع خرمشهر، نماینده این شهرستان محروم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت «خانه ملت» گفت: «متاسفانه تعدادی اراذل و اوباش که دنبال حرکت‌های سیاسی هستند، در میان جمعیت 150 نفری مردم در مقابل مسجد جامع خرمشهر که مطالبه آب را می‌کردند، وارد و شعارهای ساختارشکن سر دادند.»

منظور او از شعارهای ساختارشکن، شعارهایی مانند «مرگ بر روحانی» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» بود.

قبل از اقامه نماز، «ولی‌الله حیاتی‌فر»، فرماندار شهرستان خرمشهر در جمع معترضان حضور پیدا کرد اما با شعارهای تندی مانند «مسوول بی کفایت نمی‌خواهیم» و «مسوول بی کفایت، استعفا» از سوی مردم روبه‏رو شد و محل را ترک کرد.

سخن‏گوی دفتر «سیدنبی موسوی»، امام جمعه خرمشهر روز جمعه در مصاحبه‌ای با بخش «آن سوی خبر» سایت «ایران‏وایر» گفت که شوری آب خرمشهر تا حدی حل شده است و تا یک روز بعد، یعنی شنبه نهم تیرماه به وضعیت عادی می‌رسد. اما روز شنبه تعدادی از شهروندان خرمشهر در تماس با «ایران‎وایر» گفتند که تغییر محسوسی در وضع آب آشامیدنی این شهر رخ نداده است.

«زهره»، یکی از مخاطبان «ایران‎وایر» می‎گوید: «وقتی ما شوری بیش از حد آب را دیدیم، تصور کردیم اشکال از دستگاه تصفیه آب خانگی است. بنابراین، یک دستگاه دیگر نیز به قبلی اضافه کردیم و در حال حاضر، از دو دستگاه آب تصفیه کن استفاده می‌کنیم. با این وجود، هنوز شوری آب در حد غیرقابل تحملی ادامه دارد.»

شنبه شب، دهم تیرماه مردم خرمشهر بعد از روزها بی‌آبی، دوباره به خیابان ریختند اما این بار تظاهرات مردم با دخالت نیروهای امنیتی و یگان ضد شورش به آشوب کشیده شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

بنا بر گفته شاهدان عینی، حداقل یک نفر در این درگیری ها کشته شده است و چندین جوان با شلکیک مستقیم مأموران انتظامی مجروح شده‌اند.
«عبدالله»، یکی از شهروندان ساکن خرمشهر که در تظاهرات نیمه‌شب دهم تیرماه شرکت داشته است، به «ایران‌وایر» می‌گوید: «مردم در فلکه "الله" ایستاده بودند و فقط شعار می‌دادند که یک دفعه مأموران شروع به شلیک گاز اشک‌آور کردند و مردم هم از ترس به سمت "پل جدید" دویدند.»

یکی دیگر از شهروندان خرمشهری تعریف می کند:«مأموران راه برگشت را بستند و حتی به ماشین‌ها هم اجازه تردد نمی‌دادند. خودشان شیشه‌های خودروها را خرد می‌کردند. اگر مأموران شروع به تیراندازی و شکستن شیشه‌ها نمی‌کردند، مردم آرام می‌ماندند. ماشین‌های آتش‌نشانی، آب روی مردم ‌می پاشیدند. بخش‌هایی که ما نمی‌توانستیم برویم، دود زیادی ناشی از گازهای اشک‌آور دیده می‌شد. برای نیم‌ساعت فلکه الله در تصرف مردم بود و فقط شعار می‌دادند "تشنه‌ایم" که بعد ناگهان مأمورانِ خودشان شروع به حمله و تیراندازی کردند.»

عبدالله می‌گوید: «فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد موزه خرمشهر آتش گرفته است. اما این فیلم مربوط به بعد از آتش زدن موزه است. من خودم نزدیک موزه بودم و شاهدم که خود مأموران موزه را آتش زدند. چه گونه مردم وارد موزه شده‌اند در حالی که ورود به محوطه آن امکان ندارد.»

به گفته شاهدان عینی و براساس فیلم‌هایی که به دست «ایران‌وایر» رسیده است، بعد از شلیک مستقیم تیر به مردم توسط مأموران انتظامی و سپاه، تعدادی از شهروندان خرمشهر با «کلاشنیکف» به سمت مأموران تیراندازی کردند.

شهروند خبرنگاران «ایران ‏وایر» فضای خرمشهر را تا لحظه انتشار این گزارش، ملتهب و امنیتی توصیف کرده اند.
به گفته آن ها، مأموران نیروی انتظامی و سپاه پاسداران سعی دارند کنترل شهر را در دست بگیرند ولی هنوز در نقاطی از شهر تظاهرات ادامه دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy