Monday, Jul 2, 2018

صفحه نخست » امام جمعه تهران به التماس بازاریان افتاد +گزارش وال استریت ژورنال

ij_070118.jpgبهروز مفید - شبکه بیان

موضوع اعتراضات بازار در تهران پس از وقایع دی ماه 96، از جمله حوادث و موضوعات جدی است که مقامات دولتی، ائمه جمعه و دیگر مسئولان نسبت به آن واکنش هایی از سر نگرانی نشان داده اند.

کاظم صدیقی در خطبه های دوم نماز جمعه امروز تهران گفت: بخشی از آزمون‌های الهی در حوزه سیاسی است؛ یعنی دنیا شما را مورد هجمه قرار می‌دهد و صهیونیست‌ها و غربی‌ها به خاطر بمباران تبلیغاتی می‌خواهند شماها را مرتب مورد آزار و اذیت قرار دهند. همچنین لائیک‌ها و بی‌دین‌ها در این مسیر تلاش می‌کنند تا شما را نابود و ناامید سازند. اما اگر اهل صبر باشید و گرفتار انفعال نشوید و با دستان خودتان دشمن را بر سرنوشت‌تان مسلط نکنید از این امتحان هم موفق بیرون خواهیم آمد.

موضوع این است که جمهوری اسلامی همیشه در "یک پیچ تاریخی" گرفتار بوده و هیچوقت نتوانسته "با موفقیت" از آنها بگذرد. تنها اتفاقی که افتاده، جمع شدن و روی هم رفتن انتظارات، توقعات و خواسته های به حق ملت است.

صدیقی در ارتباط با موضوع بازار گفت: اما در جریان آشفتگی بازار، باید یادآور شوم که بازاری‌ها خود بانی انقلاب هستند؛ این بازاریان، مقلدان مراجع بوده و دست آن‌ها را می‌بوسند. این‌ها رونق مساجد ما هستند اینکه دشمن بگونه‌ای وانمود کند که این‌ها مقابل انقلاب هستند جزء حوادث بسیار تأسف بار است و جای تأمل و مطالعه دقیق دارد.

گسترش دامنه تظاهرات به موضوع داغ رسانه های مهم دنیا نیز تبدیل شده است. وال استریت ژورنال، روز گذشته در مصاحبه ای با بهنام بن طالبلو -تحلیلگر ارشد حوزه ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی- انجام داد و به تحلیل آنچه که به راستی در تهران می گذرد پرداخت:

این اظهارات را اگر در کنار اظهارات شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی و همچنین سخنان علی خامنه ای و حسن روحانی بگذاریم، واهمه آنان را از اعتصاب و تظاهرات بازار به خوبی متوجه خواهیم شد. علی خامنه ای خواستار مجازات تظاهرکنندگان شده بود و حسن روحانی بر این گفته ها صحه گذاشت.

مساله اینجاست که اگر بازاریان به واقع و آنطور که صدا و سیمای جمهوری اسلامی می گوید پشت حکومت هستند و آنانی که اعتراض کردند عده ای آشوبگر بودند که نظم اقتصادی مملکت را به هم ریختند، پس این حجم از نگرانی و سخن گفتن از بازار برای چیست؟

آیا به غیر از این است که حکومت وحشت از گسترش اعتصابات و اعتراضات دارد؟

به نظر می رسد موضوع نافرمانی مدنی، به مساله ای جدی برای حکومت تبدیل شده و وجود اینگونه اعتراضات در کنار فشارهای بین المللی، شرایط را برای جمهوری اسلامی سخت تر از هر برهه دیگری ساخته است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

حال باید در مقابل پرسش اصلاح طلبانۀ "حال چه می شود؟" قد علم کرد و در انتظار بود تا جامعه مدنی با گذر از احزاب بی خاصیت درون حکومتی و درون جناحی، خود به کنشگری و فی الواقع واکنش نشان دادن به چهل سال ناامنی، کار خود را به سرانجام برساند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy